• Anonym (Lungcancer)

29 år - tidigare rökare. Lungcancer?

Kom precis hem från läkaren då jag haft hosta i flera veckor och nu även feber och en molande känsla i min högra skuldra har blivit en mer intensiv smärta vid inandning senaste två dagarna. 

Läkaren lyssnade på mina lungor och sa att det lät dovt precis där jag hade ont så någonting var det. Hon sa att det inte är lungcancer utan snarare lunginflammation eller lungsäcksinflammation men jag är livrädd eftersom jag rökt mellan jag var 14 - 20 år. Mycket feströkande men även vardagligt ibland. Har inte rökt på 5 år. Förhöjt crp, ömma lymfkörtlar vid halsen och grönt tjockt slem. Förut har jag haft brunt slem. 

Borde väl göra en lungröntgen för att utesluta tumör..? Känner mig nästan helt säker på att det är det och jag har två små barn så oron gör mig knäpp.

• Svar på tråden 29 år - tidigare rökare. Lungcancer?
  • Anonym (Lungcancer)

Kan tillägga att jag haft feber i över en vecka nu och återkommande rethosta som aldrig ger med sig samt intensiv smärta höger skuldra vid inandning där det låtit dovt vid auskultation. Rossel i bröstet flera år. 

Kan ej vara bra tecken? Borde inte läkaren misstänka just lungcancer?

• Anonym (1177)

Har de tagit blodprover också? Vissa värden där kan nämligen indikera cancer så isf är väl läkaren medveten om hur det såg ut. Det finns ingen anledning att tänka lungcancer bara rakt ur tomma intet, men prata med din läkare om du känner dig osäker.

• Anonym (Läkare)

Hej! Tror inte att det är cancer. Det låter mer som något inflammatoriskt. Ändå jätteviktigt att du slutar roka. Krya på dig! 

• Anonym (Lungcancer)
    Anonym (Läkare) skrev 2024-08-01 21:00:31 följande:

Hej! Tror inte att det är cancer. Det låter mer som något inflammatoriskt. Ändå jätteviktigt att du slutar roka. Krya på dig! 

Hej! Tack för svar. Jag röker inte och har inte gjort på 6 år. Jag rökte när jag var yngre. Har Du erfarenhet av lungcancer? Händer det att man får ont i skuldran/ryggen då?
  • Anonym (Lungcancer)

Kan det som gör ont i skuldran vara muskelinflammation? Kan det då ändå låta dovt när läkare lyssnar med stetoskop? Jag var på massage för flera veckor sedan tänkte om det kan ha uppstått då eftersom hon masserade hårt och sen har jag varit där och tryckt mycket på den ömma punkten.. 

• Anonym (Tjingtjing)

Låter som klassisk lunginflammation i mina öron. 
    Att det gör ont kring skuldran när du andas in beror antagligen på hostan och att musklerna i bröstryggen är ansträngda (musklerna går som ett band runt överkroppen så det kan hugga både fram, på sidorna och på baksidan). 
    Det är möjligt att din tidigare rökning gör att du känner av lunginflammationen mer. Men, skall tilläggas, lunginflammation är en ordentlig påfrestning på kroppen även för en icke-rökare, och det kan ta lång tid innan man är tipptopp i lungorna även om man får antibiotika som tar kål på bakterierna. Sist jag hade lunginflammation så var min andning påverkad i månader efteråt, och jag har aldrig rökt en cigarett i hela mitt liv. 

Lungcancer i ung ålder är vad jag vet väldigt ovanligt. Och tar du upp den oron med läkaren kommer hen nog säga samma sak. 

Jag tycker du ska ta några djupa andetag (no pun intended) och släppa tanken på lungcancer. Låt läkaren sätta in behandling för lunginflammation/lungsäcksinflammation och vänta i någon vecka på effekt. 

OM du har något  problem som härstammar ifrån rökningen så skulle nog KOL ligga närmare än just lungcancer. Du skrev att du har haft rossel i bröstet i flera år. Om du har KOL så har jag för mig att man lättare blir infekterad i lungorna. Så be hellre om en utredning för KOL än lungcancer (det är större chans att du skulle få det beviljat av vården). 

• Anonym (1177)
    Anonym (Lungcancer) skrev 2024-08-01 21:33:36 följande:

Kan det som gör ont i skuldran vara muskelinflammation? Kan det då ändå låta dovt när läkare lyssnar med stetoskop? Jag var på massage för flera veckor sedan tänkte om det kan ha uppstått då eftersom hon masserade hårt och sen har jag varit där och tryckt mycket på den ömma punkten.. 

Om man är sjuk kan man vara öm lite överallt i kroppen. Att bli masserad ger dock INTE muskelinflammation och en sådan uppstår INTE flera veckor efteråt heller, oavsett om du trycker på den eller inte. Muskelinflammation uppstår om man överanstränger muskeln vid t ex hårdträning, men kan också uppstå pga virus i kroppen. Du är sjuk, du har ont. Inte cancer.
  • Anonym (Lungcancer)
    Anonym (Tjingtjing) skrev 2024-08-01 21:47:10 följande:

Låter som klassisk lunginflammation i mina öron. 
    Att det gör ont kring skuldran när du andas in beror antagligen på hostan och att musklerna i bröstryggen är ansträngda (musklerna går som ett band runt överkroppen så det kan hugga både fram, på sidorna och på baksidan). 
    Det är möjligt att din tidigare rökning gör att du känner av lunginflammationen mer. Men, skall tilläggas, lunginflammation är en ordentlig påfrestning på kroppen även för en icke-rökare, och det kan ta lång tid innan man är tipptopp i lungorna även om man får antibiotika som tar kål på bakterierna. Sist jag hade lunginflammation så var min andning påverkad i månader efteråt, och jag har aldrig rökt en cigarett i hela mitt liv. 

Lungcancer i ung ålder är vad jag vet väldigt ovanligt. Och tar du upp den oron med läkaren kommer hen nog säga samma sak. 

Jag tycker du ska ta några djupa andetag (no pun intended) och släppa tanken på lungcancer. Låt läkaren sätta in behandling för lunginflammation/lungsäcksinflammation och vänta i någon vecka på effekt. 

OM du har något  problem som härstammar ifrån rökningen så skulle nog KOL ligga närmare än just lungcancer. Du skrev att du har haft rossel i bröstet i flera år. Om du har KOL så har jag för mig att man lättare blir infekterad i lungorna. Så be hellre om en utredning för KOL än lungcancer (det är större chans att du skulle få det beviljat av vården). 

Precis där jag pekade att jag har ont, typ en pingisbolls storlek på skuldran där sa läkaren att ljudet lät annorlunda när hon lyssnade. Det lät dovt. Det var alltså något där, och då tänker jag på tumör. För hon sa att vid lunginflammation låter det ofta på ett annat sätt lite mer raspande etc detta var mer ett dovt ljud 
  • Anonym (Lugn)

Om det började med en förkylning tror jag som tidigare skrivit att det allra troligast mest är en rejäl förkylning som kanske tagit sig längre ner i luftvägarna. 

Jag gjorde en lungröntgen för några år sen då jag hostat 6 månader. Röntgen var ok, men hostan höll i sig nästan ett år. Visade sig att jag fått astma i vuxen ålder efter min rejäla förkylning som antagligen var Covid. 

Att det skulle vara KOL vid 29 års ålder är väldigt osannolikt. 

Ta det lugnt, oroa dig inte även om det är svårt att låta bli. Du kan även prova att gå till en annan läkare och be om en second opinion, kanske den kan göra en bättre bedömning. Det är lätt att jaga upp sig, googla symtom. Å andra sidan kanske du ska kräva en lungröntgen, egentligen inte för att det är misstanke om lungcancer men då kan du koppla av och slipper våndas. Man ska ju inte röntga i onödan men en vanlig lungröntgen ger inte särskilt mycket strålning. Bolla frågan med din läkare.

• Anonym (Som nån skrev)

Som nån skrev så är det väldigt ovanligt med lungcancer när man är så ung. Jag hade lunginflammation för några år sedan, märkte det knappt i början men var så sjuk. Läkaren lyssnade på lungorna men hörde inget. Fick ta blodprov och hade över 250 i crp. Fick åka direkt på lungröntgen. Hade bara som ett rosslande långt ner, som bara hördes när jag låg ner. Också ont under armen på den sidan inflammationen satt. Så det kan ju vara det du har. Du borde få göra lungröntgen.

Svar på tråden 29 år - tidigare rökare. Lungcancer?