• Anonym (Livrädd)

Någon tandläkare/tandkunnig här?

Jag är en tjej som levt hela livet med tandläkarskräck, är idag 35 år. Detta har resulterat i att jag bara går till tandläkaren akut. Så blev det för några veckor sedan. Fick dra en tand. 
    Tandläkaren sa " Du har en del tandsten så jag rekommenderar dig att boka tid för att ta bort det, för övrigt ser det ganska bra ut, det lilla jag sett " .
    Han hade ju då fokus på just den tanden som togs bort, men ändå.. Jag låg ju där gapandes en timme..
    Det jag undrar är, om det hade varit något allvarligare, då borde han väl ha sett det och sagt det? 
    Efter det där så har jag nämligen fått för mig att jag kommer tappa alla tänder.. Jag undviker att äta hårt och mittentänderna uppe har jag fått för mig ska lossna när som helst. Får hjärtklappning direkt när jag tar tandborsten i min hand. Jag har nog drabbats av PTSD.. 
    Har tid hos tandläkare den 22a och tandhygienist nästa månad.

Någon som är kunnig inom sånt här?

• Svar på tråden Någon tandläkare/tandkunnig här?
  • Anonym (Heeej)

Jag är inte direkt en expert inom området, men! Det är mycket vanligt att dra ut en tand, jag har själv gjort det, och med största sannolikhet så är din rädsla för tandlossning baserad på en rädsla för tandläkaren. När tandläkaren inspekterade dina tänder så hade hen sagt till om det var någon annan problematik (jag lovar, de vet vad de gör), tandsten har de flesta, om inte alla. Jag minns för några år sen att jag fick för mig att mina framtänder skulle lossna för jag satt och vickade på dem, det är just bara en inbillning, man tappar inte bara tänderna. Du behöver verkligen inte oroa dig, det är jag säker på! jag tror att ångesten för att du ska tappa tänderna egentligen är något större, det Kanske hade hjälpt att prata om den ångesten med någon? Ett tips är att ta upp detta med tandläkaren den 22a eller tandhygienisten om en månad, de är säkert vana med att folk är oroliga i och med tandläkarbesök. Möjligen kan du be dem berätta allt de ser och ?guida? dig igenom besöket/undersökningen så kanske du blir mer trygg? :)

• Anonym (Livrädd)
    Anonym (Heeej) skrev 2024-08-02 00:05:48 följande:

Jag är inte direkt en expert inom området, men! Det är mycket vanligt att dra ut en tand, jag har själv gjort det, och med största sannolikhet så är din rädsla för tandlossning baserad på en rädsla för tandläkaren. När tandläkaren inspekterade dina tänder så hade hen sagt till om det var någon annan problematik (jag lovar, de vet vad de gör), tandsten har de flesta, om inte alla. Jag minns för några år sen att jag fick för mig att mina framtänder skulle lossna för jag satt och vickade på dem, det är just bara en inbillning, man tappar inte bara tänderna. Du behöver verkligen inte oroa dig, det är jag säker på! jag tror att ångesten för att du ska tappa tänderna egentligen är något större, det Kanske hade hjälpt att prata om den ångesten med någon? Ett tips är att ta upp detta med tandläkaren den 22a eller tandhygienisten om en månad, de är säkert vana med att folk är oroliga i och med tandläkarbesök. Möjligen kan du be dem berätta allt de ser och ?guida? dig igenom besöket/undersökningen så kanske du blir mer trygg? :)

Åh, tack för ditt svar! Tror du det...? Jag lever ju med ångest sedan flera år men detta är inte kul alls. Studerar mina tänder hela tiden och ja, det är rött på vissa ställen och jag blöder ibland när jag borstar tänderna.. Men alltså detta har gjort att jag nästan bara äter flytande och det känns som att det spänner hela tiden i tandköttet... 
    Hoppas du har rätt angående tandläkaren, att han hade sagt till om han såg något allvarligt.. 
    Tack åter igen ❤️
  • Anonym (Heeej)
    Anonym (Livrädd) skrev 2024-08-02 12:39:38 följande:
     Åh, tack för ditt svar! Tror du det...? Jag lever ju med ångest sedan flera år men detta är inte kul alls. Studerar mina tänder hela tiden och ja, det är rött på vissa ställen och jag blöder ibland när jag borstar tänderna.. Men alltså detta har gjort att jag nästan bara äter flytande och det känns som att det spänner hela tiden i tandköttet... 
    Hoppas du har rätt angående tandläkaren, att han hade sagt till om han såg något allvarligt.. 
    Tack åter igen ❤️
    Jag vet att det är normalt att blöda i tandköttet, det kan ha och göra med att man borstar för hårt till exempel, det händer mig kanske en gång varannan månad för att jag är för hårdhänt! om det skulle vara värre än så har man fler andra symptom! det är nog inte så bra att bara äta flytande heller, främst för hälsans skull, din kropp måste få i sig hårdare mat för magens skull och tänk såhär, tänderna är gjora av Ben, de är superstarka, det är meningen att du ska tugga med dem. det är nog bra Att försöka ditt bästa att i alla fall försöka tugga lite då och då. annars kan det kanske bli en ond spiral som är ännu svårare att ta sig ur sen. Självklart är det jättejobbigt och det är föreståeligt❤️ Tror du inte att spänningarna i tandköttet kan bero på att du ofta Går runt och tänker på det? typ som placebo? även om det kan vara svårt att tro på trots att man får det bekräftat så vet jag med säkerhet att din tandläkare hade märkt om det var något fel annars också, han/hon har sett måååbga tänder både i utbildning och när hen har jobbat. Min mamma, mormor och morfar har alla jobbat som tandläkare och även de bekräftar även detta❤️
Svar på tråden Någon tandläkare/tandkunnig här?