• Anonym (mussla)

Förälder som inte kan hantera sin ekonomi

Hej,

Jag är en 22 årig tjej som pluggar på universitet och försörjer mig genom CSN samt extrajobb. Men ett problem är att jag bor hos min pappa som är väldigt fattig och  jag mår psykiskt dåligt av att han lägger sig i ekonomiska skuldfällor som han sedan förväntar sig att jag ska lösa åt honom genom att betala hans utgifter för hans bostadsrätt samt BRF. Han vägrar också jobba extra och lånar alltid pengar från folk när han inte har pengar pga dålig inkomst. Pga detta så sitter han och skyller på mig och säger till sin omgivning att jag är orsaken till att han köpt lägenhet trots att jag varnade honom om att inte köpa bostadsrätt då jag vet att han tjänar dåligt och han får ungefärligt några hundralappar över i fickan efter alla utgifter för bostadsrätten samt fakturor. Några tips på vad jag kan göra?

• Svar på tråden Förälder som inte kan hantera sin ekonomi
  • Anonym (Mia)

Flytta?

Annars kom överens om en rimlig hyra och vad du ska betala i övriga utgifter. Utöver det, betala ingenting.

• Pixxel

Du kan tyvärr inte göra så mycket. Mina föräldrar är likadana och det enda du kan göra är att aldrig hjälpa dom, de måste lära sig.

• Anonym (mussla)

Ja jag tror också att flytta är lösningen. Att han inte har bra inkomst och har mer utgifter än vad han tjänar kan jag liksom inte göra något åt då han är en fullvuxen man och borde vara medveten om sina handlingar, exempelvis att köpa en dyr bostadsrätt med dålig inkomst. 

• Anonym (Tufft)

Tråkigt att höra om din situation. Och väldigt tråkigt att din pappa skyller på dig i allt. 

Jag förstår att det känns jobbigt att din pappa både mår psykiskt dåligt samt har problem med ekonomin. Jag tror dock inte du kan göra så mycket mer här än att sätta gränser. Inte låna ut pengar eftersom det inte är en hållbar situation. Tala om för honom att det sårar dig att han skyller på dig. 

Din pappa behöver hjälp och även om du kan leda honom till den så måste han vara motiverad själv. Man kan få ekonomisk rådgivning och hjälp av kommunen. Erbjud dig att hjälpa honom med kontakt och stöd men försök låt bli att låna ut pengar och säg ifrån. 

• Anonym (mussla)

Precis pixxel. Han är en fullvuxen man och kan inte förvänta sig att hans dotter ska försörja honom. Jag har även flera gånger gett migt CSN till honom (både lån och bidrag som han inte betalat tillbaka). Enda lösningen är nog att jag bor ensa och flyttar från honom. 

• Anonym (Tufft)
    Anonym (mussla) skrev 2024-08-02 19:02:56 följande:

Precis pixxel. Han är en fullvuxen man och kan inte förvänta sig att hans dotter ska försörja honom. Jag har även flera gånger gett migt CSN till honom (både lån och bidrag som han inte betalat tillbaka). Enda lösningen är nog att jag bor ensa och flyttar från honom. 

Låter vettigt. Du verkar vara en klok tjej! 
  • Core

Ingen sund vuxen man skyller på sina barn, som om du valde att komma till världen. Ta en stundentlya eller liknande, bär inte hans bördor.

• Anonym (Mia)
    Anonym (mussla) skrev 2024-08-02 19:02:56 följande:

Vad betalar du i hyra i dagsläget? 
  • Anonym (C)
    Anonym (Tufft) skrev 2024-08-02 19:00:13 följande:

Tråkigt att höra om din situation. Och väldigt tråkigt att din pappa skyller på dig i allt. 

Jag förstår att det känns jobbigt att din pappa både mår psykiskt dåligt samt har problem med ekonomin. Jag tror dock inte du kan göra så mycket mer här än att sätta gränser. Inte låna ut pengar eftersom det inte är en hållbar situation. Tala om för honom att det sårar dig att han skyller på dig. 

Din pappa behöver hjälp och även om du kan leda honom till den så måste han vara motiverad själv. Man kan få ekonomisk rådgivning och hjälp av kommunen. Erbjud dig att hjälpa honom med kontakt och stöd men försök låt bli att låna ut pengar och säg ifrån. 

Mycket bra svar!

Och TS: ett barn är aldrig ansvarigt för sina föräldrar. Jag har också en pappa som är fattigpensionär. Det är jobbigt att se, men gör man usla val under sin livstid så gör man. Är man ansvarslös så blir det så. 

Svar på tråden Förälder som inte kan hantera sin ekonomi