• Anonym (Osäker)

Vänskap och sex

Jag har gjort ett stort misstag och vet inte riktigt hur jag ska ta mig ur det.

Har känt den här personen jättelänge och vi har umgåtts mycket på fritiden och mer och mer på senaste tiden och har väl på nåt sätt varit intresserad. Men var inte beredd på detta.

För någon månad sedan började vi ha sex helt plötsligt och personen är helt fötändrad nu. Störtkär i mig. Hör av sig hela tiden, vill ses hela tiden och känt av en svartsjuka så är lite rädd för att nämna andra personen som jag haft eller har en pågående fling med.

Jag känner mig lite kvävd och vet inte hur jag ska förklara att jag inte riktigt är så intresserad längre. Har nästan slutat vara intresserad av sex med personen trots att det varit bra. Upplever att personen blivit ledsen en gång när jag tvekade lite på om det skulle bli något seriöst och känner nu att denna person skulle bli jättearg, ledsen och börja tycka illa om mig om jag började säga nej eller ta ett steg tillbaka.

Har någon upplevt något liknande? Hur berättar msn på bästa sätt och vad kan jag vara beredd på? Jag gillar personen mycket och har väldigt dåligt samvete nu och vill inte sabba vänskapen.

• Svar på tråden Vänskap och sex
  • Tecum

Enda sättet att rädda vänskapen är att säga precis som det är. Säg som du skriver här. Hen kommer säkert att bli ledsen och känna sig lurad, men förhoppningsvis går det över med tiden. Relationer spricker hela tiden, det är egentligen ingen skillnad att dina känslor svalnar jämfört med om det varit en "vanlig" kärleksrelation.

Så riv av plåstret och var ärlig. Kanske har vänskapen gått åt h-e, kanske går det att rädda. Men att fega och låta vännen fortsätta hoppas är ett större fel.

• Anonym (Osäker)
    Tecum skrev 2024-08-03 15:45:35 följande:

Enda sättet att rädda vänskapen är att säga precis som det är. Säg som du skriver här. Hen kommer säkert att bli ledsen och känna sig lurad, men förhoppningsvis går det över med tiden. Relationer spricker hela tiden, det är egentligen ingen skillnad att dina känslor svalnar jämfört med om det varit en "vanlig" kärleksrelation.

Så riv av plåstret och var ärlig. Kanske har vänskapen gått åt h-e, kanske går det att rädda. Men att fega och låta vännen fortsätta hoppas är ett större fel.

Tack för svar. Jo, får ta och göra det. Men hur förbereder man sig? Mitt största problem är att jag är väldigt förvånad över mina egna känslor. Har blivit varnad tidigare att värna om vänskapen och inte blanda in sex och förstår ju nu varför.
  • Fjäril kär

Jag är kvinna men har hamnat i denna sits några gånger med manliga vänner som blivit kära efter några gånger av sex. 
    Jag brukar förklara att jag är mycket mer rädd om vänskapen än att riskera en kärleksrelation.  Jag ångrar inte sexet men det är inte värt att ta det vidare. För OM det skiter sig i en kärleksrelation så kommer även vänskapen att förstöras och det är jag inte beredd på att offra. Då offrar jag hellre sexet . 

Efteråt har jag behålla en distans som verkligen är enbart vänskap. Inga sms med undertoner, inga filmkvällar, inga sova-över, ingen flirt. Nada. Strikt korrekt vänskap. Effektivt sätt att visa att det inte finns något att förhandla om.  

Så prata med din vän och förklara läget och behandla denna vän sen som det var en polare av samma kön. 

• Anonym (B)

Vänskapen är sabbad men det är inte ditt fel utan den andras. Var så ärlig du kan och bryt med hen.

Svar på tråden Vänskap och sex