• Anonym (Utmattad)

Separera från en oengagerad förälder

Ni som gjort det.. Blir det bättre? Jag gör 95% av allt med sonen som är 4 år. Pappan går som han vill och bjuder aldrig in till lek med sonen. Därefter är det ju jag som är favoriten och pappan förstår inte aaalls varför. Pappan älskar ju honom, det är inte det.. Han är bara inte engagerad över huvudtaget. Han sitter hellre framför datorn, spelar eller plinkar på sig gitarr.. 

Hur blir det efter en separation och varannan vecka eller annan uppdelning? Någon som har erfarenhet? 

• Svar på tråden Separera från en oengagerad förälder
  • Anonym (Nä)

Generellt, nej. Om pappan inte gör mer än 5 % nu, antagligen för att du ligger på honom om att göra saker, så kommer det snarare bara bli ännu mindre sedan eller samma nivå. Det är skit man får ta. Så om du fundera på det som ett argument för eller emot separation så glöm det, man är inte tillsammans med någon i en dålig relation för att det ska vara marginellt bättre med umgänge mellan pappa och barn. Separera så blir många andra saker bättre däremot.

• Anonym (Utmattad)
    Anonym (Nä) skrev 2024-08-03 16:33:50 följande:

Generellt, nej. Om pappan inte gör mer än 5 % nu, antagligen för att du ligger på honom om att göra saker, så kommer det snarare bara bli ännu mindre sedan eller samma nivå. Det är skit man får ta. Så om du fundera på det som ett argument för eller emot separation så glöm det, man är inte tillsammans med någon i en dålig relation för att det ska vara marginellt bättre med umgänge mellan pappa och barn. Separera så blir många andra saker bättre däremot.

Jag är ärligt talat inte på honom alls. Han väljer själv hur han vill vara som pappa och det är såhär det blev. Han säger att han vill göra så mycket, men det händer aldrig. Jag har försökt berätta för honom att deras relation skulle bli så mycket bättre om han gick iväg ENSAM med sonen. Till en lekpark, till stan, till badplatsen.. gör nåt! Men det har ännu inte hänt på 4 år. Det är inte mitt jobb att göra honom till en bättre förälder, jag gör redan allt jag kan för att vara en bra mamma. Det ligger i hans händer.
  • Anonym (Nä)
    Anonym (Utmattad) skrev 2024-08-03 16:39:30 följande:
    Jag är ärligt talat inte på honom alls. Han väljer själv hur han vill vara som pappa och det är såhär det blev. Han säger att han vill göra så mycket, men det händer aldrig. Jag har försökt berätta för honom att deras relation skulle bli så mycket bättre om han gick iväg ENSAM med sonen. Till en lekpark, till stan, till badplatsen.. gör nåt! Men det har ännu inte hänt på 4 år. Det är inte mitt jobb att göra honom till en bättre förälder, jag gör redan allt jag kan för att vara en bra mamma. Det ligger i hans händer.
    Ja som sagt, har det inte hänt hittills så lär det inte bli mer med tiden heller...
  • Anonym (Besviken)
    Min dotter är nu 6 och jag tänker (planerar faktiskt redan) på separation av samma anledning. För det mesta känner jag mig som en ensamstående mamma, även om vi bor ihop med barnets pappa. Förut hjälpte han till något mer med barnet (ca 10-15%). Nu är det i bästa fall 5%, kanske ännu mindre. Jag är väldigt trött. Varje gång jag pratar med honom att han borde hjälpa mer så blir han bara arg. Så mina känslor för honom har svalnat mycket, och är nära till att helt försvinna. Jag hoppas inte på förbättringar längre tyvärr.
  • Anonym (Koftan)

Börja nu att säga att han ska hämta på förskolan/frita kanske 3 dagar i veckan för du ska efter jobbet på bokcirkel, eller simma, gå till biblioteket.
    Sluta ta de flesta vabbdagarna, sluta servera middag, sluta tvätta osv.
    Många kvinnor tar allt detta på sig då ser mannen att inget behöver han göra.
    Oftast är det så att mannen känner sig utanför pga kvinnan gör allt.

• Anonym (Erfaren)

Efter vår separation blev det nog lite bättre eftersom vi har barnen varannan vecka. Det gäller dock att jag man som mamma försöker släppa kontrollen då, och låter pappa verkligen ta ansvaret på sitt sätt (och ta konsekvenserna om han missar regnkläderna till förskolan eller liknande). 
    Mina barns pappa får och tar mycket hjälp av sina föräldrar dock, så en del kan jag känna att han slipper undan, men huvudsaken för mig är att barnen har det bra.

• Anonym (Suck)

Suck...Det där känner man igen.
    Spelat TV-spel, ser på sport, dricker öl, tittar på porr och runkar osv...

• Anonym (Minna)

I mitt fall hade jag barnen 100% efter separationen, han drog till en annan stad och var sedan sur för att barnen inte åkte buss till honom varannan helg.

Men jag var gladare, fick konstigt nog bättre ekonomi och helt plötsligt orkade jag ha det städat och fint hemma nästan jämt.

• Anonym (Suck)
    Anonym (Minna) skrev 2024-08-03 20:08:15 följande:

I mitt fall hade jag barnen 100% efter separationen, han drog till en annan stad och var sedan sur för att barnen inte åkte buss till honom varannan helg.

Men jag var gladare, fick konstigt nog bättre ekonomi och helt plötsligt orkade jag ha det städat och fint hemma nästan jämt.

jo, såna är de...ordning kan de inte stava till
    har bara massa andra saker i huvudet
  • Mimosa86

Han måste ju. Idag måste han ju inte eftersom du fixar
    allt.

men oavsett, så kommer detta innebära att du får dagar lediga att återhämta dig på.

• Anonym (Suck)

Runkar han mkt? tittar på nakna tjejer?

Svar på tråden Separera från en oengagerad förälder