• Anonym (undrar)

Lämna det lilla jag har för arbete utomlands?

Jag har fått erbjudande om ett jobb utomlands, annat europeiskt land. En forskartjänst. Lite av en dröm.

Bara det att jag då skulle lämna min syster. Jag och min syster har bara varandra och syrrans man och deras två, små, barn. Även mannen har i princip bara oss. Deras enda uppbackning i livet är jag. Det känns verkligen fel att lämna dem i sticket för ett jobb utomlands, men samtidigt har mitt liv sedan vi var barn handlat om att ta hand om henne på alla sätt och jag själv står alltid tillbaka.

Konflikt mellan min "pliktkänsla" eller vad jag ska kalla det, och kärlek, till syrran och mitt ego.

Hjälp.

• Svar på tråden Lämna det lilla jag har för arbete utomlands?
  • Anonym (Edie)

Uppbackning på vad?

Barnvakt? Den tjänsten kan de köpa.
    Pengar? De är två vuxna människor som borde klara sig själva.
    Sällskap? De har varandra och har väl kollegor och vänner.

Klart du ska ta jobbet du vill ha! Din syster med familj klarar sig, och gör de inte det så är det verkligen dags att de lär sig!

• Anonym (Ella)

Låter snarare kanske, kanske som om du själv tror att du är oumbärlig för din syster och hennes familj.
    Jag menar inte att du inte skulle vara viktig för dom, men oumbärlig..är du verkligen det. Har hon sagt det?

Varför tror du att dom inte skulle klara sig utan dig en period.
    Det behöver ju inte vara för alltid.

Sen i vilket fall så ska du väl kunna åka utomlands och jobba eller göra vad du vill utan att behöva ta hänsyn till din syster på det sättet att du struntar helt i dina egna drömmar. 

Du kommer ångra dig om du inte följer din dröm..

• Anonym (Storasyster)

Åk,tänk va kul för för ungarna att ha en moster som bor i utlandet.
    Ni kan hålla kontakten, internet, bil, flyg och tåg finns säkert i nya landet.

Svar på tråden Lämna det lilla jag har för arbete utomlands?