• Anonym (Li)

Mamma o pappa svek

Lång historia kort. Har i hela mitt liv känt mig isidosatt av mamma o pappa. På familjemiddagar sitter jag som luft, vi har misst farmor o farfar till barnen o jag har så många gånger önskat att de ska finnas för mina barn men det är konstant semestrar med min syster . I våras tog det stopp bad dem låta oss bara med i deras sommarplaner efter ett stort bråk om just detta. Det innebar att de inte hörde av sig under hela sommaren utan ringde flr 2 v sedan 3 mån efter o undrade om vi inte skulle lösa det 

Jag berättade att jag inte tror att det kommer fungera jag mår inte bra när jag o familjen behandlas så .

• Svar på tråden Mamma o pappa svek
  • Anonym (Li)

De ville ses i vi åkte dit en sväng då kommer det fram att hösten  redan är planerad med barnvakt mm åt min syster. 

Vi har ingen annan familj o fråga ändå tar det veckor innan de ens svarar på om de kan ha barnen . O då är det typ aldrig vi frågar om hjälp. 

Detta har påverkat mig så mycket känt mig så ledsen o jag vet ones vad som är bäst. 

Nu har de väl dåligt samvete o ville att vi skulle ses en sväng idag vi skulle sig. Vår lilla tjej saknar den o jag oxå men det gör så ont att vara där o känna sig isidosatt värsta känslan 

• Anonym (Li)

Så hur hade ni tänkt ses lite då o då o hoppas ännu en gång på att allt ska ändras även om man har det såhär 14 år eller bara sluta ses tills o om de inser aer det det gör för ont .

• Anonym (Syster)

Bästa är att sluta höra av sig till dem. Inse att ordet "familj" i ert fall bara inkluderar er egen, inte dina föräldrar. Jätteledsamt så klart, men blodsband är ingen som helst garanti för att man har en fin relation. Fokusera mer på ert eget liv istället och andra släktingar som kanske finns i närheten.

• Anonym (C)

Har inte din fru föräldrar? Bättre satsa på dom.

• Familjesus

Hur ont det än gör så stämmer ju det gamla talesättet att man inte kan ändra på andra, bara sig själv. Man kan välja hur man vill förhålla sig till andra. 

Som jag ser det finns det några olika alternativ för er.

Ett är att acceptera läget som det är och ta det umgänge ni kan få. Väljer ni detta så måste ni släppa bitterhet och ältande kring relationen. Annars river ni bara upp sår hela tiden. Viktigt att ni ändå skapar en känsla av att ni styr relationen, sätter gränser etc.

Ett annat är att bryta helt. Om ni försökt prata och det inte blir förändring så kanske detta är att föredra. Risken med första alt är att man gång på gång blir besviken. Visst känns det hemskt att ha friska föräldrar som man valt bort relation med, men det är ju ännu värre att hela tiden bli besviken och bitter. 

Svar på tråden Mamma o pappa svek