• Anonym (Mjau)

Hur bli av med katter i trädgården?

Har trädgård och möbler med kuddar. Andras katter i området gillar att sova på mina möbler. Jag är allergisk o måste hela tiden då tvätta överdrag och dammsuga innan jag kan sitta där då det varje morgon ligger massor med katthår där.

Någon som har ett bra tips på hur man får bort katterna? Någon doft eller krydda de inte gillar? 

• Svar på tråden Hur bli av med katter i trädgården?
  • Anonym (Y)

Ta in dynor och kuddar över natten

• Anonym (Britt)

Du kanske kan skaffa en dynbox för det brukar inte vara lätt att hålla katter borta.

• Anonym (Enkelt)

Du sätter upp ett högt staket runt tomten.

• Anonym (Lisa)

Låt inte dynor ligga ute över natten. Tänk om det börjar regna. Inte bara riskerar du katter utan även fågelskinn. 

• Anonym (Mjau)

Inga andra tips än att ta in dynorna? Det är stora luddar på en utehörnsoffa och ett himla meck att ta ut och in. De ör gjorda för att stå ute.

Fåglar har en katt dragit dit en gång också.

Staket finns men katter smiter emellan, hoppar över. Har buskar också så de kommer in lätt.

Finns det inga dofter de ogillar? Blir de skrämda om man sprutar lite vatten på de? Hindrar det de att komma tillbaka? Oftast är de dock inte där när jag är ute så det har jag inte kunnat göra, men det kansle funkar? Katter gillar väl inte vatten.

• Anonym (Tjejen)

Låna en hund som får stryka sig mot staket etc? Har hört att en annan katts lukt funkar med.

• Forumdeltagaren

Många djur skyr ättika. Jag har provat det inomhus framgångsrikt för att hålla möss borta.
    Vet inte utomhus men en liten skål med ättika och gärna lite papper i så doftar det mer. Prova om du vill.

• Anonym (Enkelt)
    Anonym (Mjau) skrev 2024-08-04 23:08:38 följande:

Inga andra tips än att ta in dynorna? Det är stora luddar på en utehörnsoffa och ett himla meck att ta ut och in. De ör gjorda för att stå ute.

Fåglar har en katt dragit dit en gång också.

Staket finns men katter smiter emellan, hoppar över. Har buskar också så de kommer in lätt.

Finns det inga dofter de ogillar? Blir de skrämda om man sprutar lite vatten på de? Hindrar det de att komma tillbaka? Oftast är de dock inte där när jag är ute så det har jag inte kunnat göra, men det kansle funkar? Katter gillar väl inte vatten.

De tar sig verkligen inte över eller mellan de jag tänker på!

www.biltema.se/fritid/tradgard/stangsel/staket/stangselnat-pvc-1-x-10-m-2000023180

Och det finns högre också, upp till tre meter högt eller så, men två meter borde räcka.
  • Hjelm

Min mamma och hennes man har installerat någon form av dosa som sänder ut ett visst ljud - ett pip - när den registrerar rörelse. Ljudet kan inte höras av de flesta människor (jag hör det dock, svagt!) men katter hatar det och håller sig borta.

• Anonym (Kattägare)

Vattenspridare med rörelsedetektor. 
    Matta med piggar längs tomtgränsen 
    Plantera Kattskräck, rosmarin och pepparmynta längs tomtgränsen, eller i krukor kring sittplatserna (mynta sprider sig ibland rätt vilt) 

• Anonym (Kattägare)

Googla kattstopp så hittar du mattor med piggar

• Anonym (Citron)

Katter gillar inte citron. Jag hade problem med grannarnas katter som kom o sket på min trädgårdsgång. Jag köpte en sån där rund citronflaska och sprutade ut lite här o där på gången. Faktiskt så slutade katterna skita där då. Du kanske kan testa det. 

• Anonym (Ljud)

Du kan ju testa en sån här: www.kjell.com/se/produkter/hem-fritid/skadedjurssanering/djurskramma/luxorparts-ultraljudsskramma-for-djur-p47091&gclid=CjwKCAjwk8e1BhALEiwAc8MHiKmDcn2lfJu991Ri_MnXlhc0gDRPyx27qYQbh89YDvBjvkITXWrC0RoCFoIQAvD_BwE

Jag har själv tre katter och skulle aldrig medvetet skrämma dem, men de avskyr doften av citron och menthol. Så det kan ju vara något att sprida ut. Typ lite eukalyptus-olja på utvalda ställen eller som någon skrev, citron. Eller ännu bättre, citronella-arom, det sitter i länge!

Svar på tråden Hur bli av med katter i trädgården?