Straffbart att inte släppa in hyresvärd när de ringer på dörren?
Är det det? Kan värden ge mig några konsekvenser för det?
Är det det? Kan värden ge mig några konsekvenser för det?
Generellt, nej. Om hyresvärden behöver gå in i din lägenhet så skall hen förvarna om det. Gäller det något akut, som vattenläcka etc, så har hen rätt att gå in med huvudnyckel utan förvarning.
Inte straffbart nej, men du måste ju förr eller senare beroende på vad det gäller. Akut ärende är ingång direkt. Något som inte är akut kan bli det med tiden, och då kan de antingen behöva gå in senare eller redan "nu" för att förebygga. Och vissa saker kanske kan vänta tills du flyttar.
Om det är ett förvarnat besök och du inte öppnar kan du få betala eventuella extra kostnader som uppstår i samband med att det som ska utföras inte kan göras.
Om detär något akut kan värden gå in utan förvarning.
I vissa extrema fall har den boende blivit vräkt då hen förhindrat värdens åtkomst till bostaden, alternativt att bostaden varit i sådant skick att det akuta inte kunnat kontrolleras och åtgärdas.
Hos mig räcker de att de lagt en liten lapp i lådan. Sedan har de rätt att gå in med huvudnyckel, de kan skicka in vilka de än behagar om något behövs göras. vill man själv att något görs så går det sämre..
Så jag är väldigt noga med att ej missa någon lapp i lådan.
Hände nämligen en gång att jag missade en lapp och det var inte en trevlig överraskning när 2 män stövlade in här med verktyg i högsta hugg.
Vill bara berätta för er som inte vet era rättigheter... NEJ de får inte gå in bara för att de förvarnat. www.hyresgastforeningen.se/stod-och-rad/lagenheten/har-varden-ratt-att-ga-in-i-lagenheten-eller-slappa-in-hantverkare-hur-som-helst/
Nej, värden får inte gå in i lägenhet utan tillstånd. Om värden behöver komma in i din bostad för att ?utöva nödvändig tillsyn? eller annat så måste hen ha ditt tillstånd. Utan ditt tillstånd räknas det som en brottslig handling.
Värden måste ha ett klart tillstånd för att gå in i din lägenhet med huvudnyckel. Det finns de som säger att det räcker med att värden lägger till exempel en lapp i brevlådan och berättar att deras personal tänker gå in i lägenheten, och om du inte protesterar mot det har du gett ditt samtycke. Men det räcker inte.
Om din hyresvärd går in utan ditt tillstånd kan det räknas som en brottslig gärning. Det kan handla om hemfridsbrott. Kontakta din värd och säg att du inte accepterar att de går in i din lägenhet utan ditt tillstånd.
Fortsätter värden att gå in utan tillstånd i lägenheten, kan du polisanmäla det. En polisanmälan kan också göras redan vid första tillfället. Du kan också begära att värden ändrar dina hyresvillkor så att hen inte längre ska få ha en reservnyckel till din lägenhet. Om värden inte går med på att göra ändringen kan du ansöka till hyresnämnden att det ska göras ändå.
Jag har ingen aning om vad han ville, jag såg bara genom kikhålet, men han måste ha hört att vi var hemma. Hade ingen information om att någon skulle komma.
Jag har ingen aning om vad han ville, jag såg bara genom kikhålet, men han måste ha hört att vi var hemma. Hade ingen information om att någon skulle komma.