Prestige i vänskapsrelation
Hej! jag vet Inte riktigt hur jag ska tackla denna situation, eller förklara utan att man låter bitter och avundsjuk, men, jag har en nära vän som jag inte mår så bra av att träffa länge, då hon gärna vill trycka upp i ansiktet om hennes lyckliga liv och allt som händer , vad dom gör, hur mycket de får i lön osv. Hon är skild sen drygt 1 år, träffade en ny kille ganska direkt, han verkar väldigt bra och dom planerar redan barn, hus osv. Hon har varit lite så tidigare att hon gärna ska vara först med allt med giftemål , hus, barn, det ska ofta vara på ett visst sätt för henne. Ganska hetsig av sig att sånt ska ske fort. Jag har ett stabilt förhållande själv, vi bor i en jättefin lägenhet, inga barn pga ej riktigt bestämt om vi vill ha barn. Men hur som, jag har blivit lite låg och passiv mot denna vän och hör inte av mig lika mycket, men hon hör av sig och vill gärna ses, hon vill gärna ses tillsammans vi alla 4 också men jag bara känner att jag inte orkar lyssna på ?deras lyckliga liv skryt? asså är jag helt konstig som känner såhär??men borde man inte känna av att folk inte vill höra på sånt här för mycket?Jag är såklart glad för min vän att hon kommit iordning med livet efter en skilsmässa, men det blir typ som att jag blir bitter och ifrågasätter mitt eget liv när hon är som hon är och får mig att må dåligt. Vet att om jag väl tar upp detta med henne så kommer det nog skära sig mellan oss rejält, vet inte hur jag ska ta upp det, så därför är jag tyst och typ passiv och typ: ?jamen vad kul att ni tittar på hus?, fast inte jätteintresserad. Vet inte hur det blivit såhär med henne? har andra kompisar som också har lyckliga liv osv men trycker inte upp det i ansiktet på en såhär. Det känns som det blivit ganska mycket prestige, min sambo tycker ju också att hon är ganska jobbig så och ska vara värst och gärna ska säga det också, så han är inte heller jättesugen på att träffa dom, men kan liksom inte komma med bortförklaringar varför vi inte kan ses länge snart?
någon som varit i nån liknande situation och hur gjorde ni?