• Anonym (Majsanz)

Sviken av en vän, förlåta eller dumpa?

Hej!

Jag har en vän, som jag kallat för min bästa vän, i 2-3 år nu. Båda har gått igenom tuffa tider med skilsmässor och nya partners osv. Vi har hörts dagligen om allt mellan himmel och jord. Så, inför denna sommar så slutar min vän att höra av sig eller svara på mess och är med sin kille i fyra veckor. Hon skriver nån gång något undvikande "vi kan höras mer efter semestern". Det går alltså en månad, i princip, som hon skickar ev någon bild eller något kort meddelande.

Egentligen tycker jag det är okej att checka ut från sociala medier under semestern. Men hon sa inget om att höras mindre eller att hon behövde dra sig undan. Istället svarar hon inte och slutar finnas där helt plötsligt.

Så idag när vi båda är tillbaka från semestern börjar hon skriva, som ingenting har hänt. Jag känner mig så sviken och tycker det är dålig stil, att när hon är på jobbet igen så går det bra att messa, men när hon har semester är hon busy.

Hur hade ni hanterat detta?

• Svar på tråden Sviken av en vän, förlåta eller dumpa?
  • Anonym (Göran)

Din vän tog semester även från nätet. Det behövs. Hon gjorde något bra. Finns inget att förlåta. 

självklart ska du behålla din vän. 

• Virriga Vera

Jag hade faktiskt inte brytt mig, alla behöver en paus. Om jag däremot hade varit din vän och du hade dumpat mig av den enda anledningen att jag inte hört av mig under min semester, så hade jag haft svårt att förlåta dig.

• Anonym (Majsanz)

Ja, så kan det vara, tycker bara det är hyfs att kommunicera detta, ist för att ghosta.

• Anonym (Majsanz)
    Virriga Vera skrev 2024-08-05 12:50:08 följande:

Jag hade faktiskt inte brytt mig, alla behöver en paus. Om jag däremot hade varit din vän och du hade dumpat mig av den enda anledningen att jag inte hört av mig under min semester, så hade jag haft svårt att förlåta dig.

Fattar. Jag behövde min vän och hen var inte där för mig.. Det kan såklart vara så, men tycker man är schysst och kommunicerar. T ex "Nu under semestern tänkte jag försöka använda mobilen mindre, så vi kanske inte kommer höras lika mycket. Men ring om det är något"
  • Anonym (Majsanz)
    Virriga Vera skrev 2024-08-05 12:53:55 följande:

Men hon svarade ju att ni kunde höras efter semestern.

Ja, jag var otydlig, det var inte för att meddela att hen tänkte gå a-wall, utan hen skrev ett kortare svar på ett längre mess jag skickade och avslutade med det. Kändes lite avsnoppat.
  • Jårdi

Känns som du överdriver om du bryter med henne för detta. Berätta istället hur du känner och prata ut med henne? kanSke räddar er vänskap. 

• Anonym (Majsanz)
    Jårdi skrev 2024-08-05 13:00:01 följande:

Känns som du överdriver om du bryter med henne för detta. Berätta istället hur du känner och prata ut med henne? kanSke räddar er vänskap. 

Ja det vill jag egentligen inte, men jag blev väldigt sårad över att gå från daglig kontakt till noll kontakt länge. Sen dyker hen upp igen som om inget har hänt. Den tog.
  • Jårdi

Fattar. Jag hade försökt snacka med henne o förklara hur det kändes. Tar hon emot det bra så hade jag fortsatt vänskapen, om inte kanske släppa och gå vidare. Då har hon fått en chans att fixa det iallafall. 

• Anonym (Tvärtom)

Hon har inte svikit dig ett dugg! Hon har all rätt att vara med sin kille ostört några veckor! Om du inte kan acceptera det så kan du behöva jobba med dig själv och vad du tror att du kan kräva av andra människor.

Svar på tråden Sviken av en vän, förlåta eller dumpa?