• hannamamma

Hur man åker buss med barnvagn

Tänkte höra hur alla ni som har barnvagn (gärna "amatörer" då med första barnet på max 1 år kanske)...(brukar själv åka ca 1 gång/vecka, min dotter är 7 månader) Flört
    ...för idag när jag åkte en buss, var det en annorlunda ny modell, där det kändes som det var bäst att köra in vagnen framifrån, alltså inte backa som jag annars ofta gör...denna buss hade inga trappsteg och det fanns plats för max 2 vagnar i bredd, men det var jättesvårt att komma in brevid sin vagn när det var en annan där, så jag undrar hur det är tänkt, för det gick inte att komma åt bromsen eller skötväskan alls!
    Har åkt en annan modell på ny buss, där det ryms 3 vagnar, men det är ett "staket" mellan 2:a och 3:e plasten om ni förstår vad jag menar...där är det även tänkt att en rullstol ska stå...men sådana ser man sällan...

Ni kian väl skriva hur ni gör när ni åker buss med vagnen, så får vi se om man får några nya tips som underlättar dessa "thriller"resor...Fot i munnnen

Sen en annan fråga som jag tänkt fråga SL om (bor ju i huvudstaden själv)
    Om man står med 2 andra vagnar på en buss som rymmer 3 vagnar eller 2 + en rullstol/rullator, och det ska kliva på en med en dito...måste någon av vagnarna kliva av då (den som sist klev på)??? För rullatorn betalat väl???? Så man vet ifall detta skulle hända...
    Man förstår ju annars varför det är gratis att åka med barnvagn, så som alla busschufförer kör...man vågar ju knappt släppa vagnen alls! Inte där jag åker iallafall! (åkte till Solna C förra veckan med en chaufför som körde i refuger/trottoarer 3 gånger när han svängde...undrade nästan om han var onykter!)

• Svar på tråden Hur man åker buss med barnvagn
  • Tbulle

Nä, de som har designat utrymmet för vagnar är nog inte mammor ! Sen har ju vagnar olika storlekar vilke säkert gör det svårt att beräkna, men platsen är ju långt ifrån ultimat.

Vad det gäller din sista fråga så har jag varit med om barnvagnar som inte fått åka med eftersom det var fullt. Inte så kul för dem. Jag tror dock inte att de skulle kicka av en barnvagn för att få plats med en rullator. Kanske värt att kolla med SL.

Här ute i förorten åker jag ibland på bussar med trappsteg o det är ett äventyr när ingen vill hjälpa en!!

• IHateYourFace

Nu bor ja ju inte i sthlm men våra bussar har heller inga trappsteg & plats för 2 vagnar i bredd.

Ja kör alltid på vagnen framifrån & vänder sen på den. Om de redan står en vagn där brukar ja kunna peta ner bromsen med handen eller så bromsar ja vagnen först & "lyfter" sen in den på plats...
    Så står ja alltid upp bakom vagnen om de inte finns plats att sitta bredvid.

Ja har aldrig varit me om att nån fått gå av för att ge plats åt en rullator. Fast här betalar även vi me barnvagn för bussen så de kan ju va olika.

Hm ja hade kanske inga supertips men så här åker ja buss iaf

• Popflickan

Hej!

De som har rullator betalar inte på bussen i Stockholm. De har ju ofta svårt att röra sig, och det är jobbigt för dema tt gå fram till chauffören och betala. På samma sätt som den som har barnvagn inte behöver betala för att man inte ska behöva lämna barnet i vagnen.

När jag ska på en buss med lågt insteg (utan trappsteg) så kör jag in vagnen framåtvänd. Det är lättast och så är det ju lätt att bromsa vagnen och att backa av bussen.

Men när du skriver "men det var jättesvårt att komma in brevid sin vagn när det var en annan där, så jag undrar hur det är tänkt, för det gick inte att komma åt bromsen eller skötväskan alls!"
    så undrar jag hur du står med vagnen då?? För har du kört på vagnen med framhjulen först så har du ju bromsen och skötväskan lätt tillgänglig "bakpå" vagnen. Eller?

Eller svängde du runt vagnen inne i bussen?

Jag tycker att det är kanon att det är gratis att åka med barnvagn i Stockholm, men jag blir irriterad när jag ser stora barn i vagn bara för att mamman/pappan ska slippa betala. Jag har sett fem- sex- åringar i vagn!! Helt galet. Då är det rent fuskåkande.

• ekenek

En rullator kan man fälla ihop, som då kan ta mindre plats. Är pensionärerna alldeles för skröppliga att inte kunna göra det, så bore dom ha färstjänst.
    Att ha ett stort barn i sulky (och som inte sover) tycker jag att det hör till god ton att då fälla ihop sin vagn, för att göra plats för andra. Nu vet jag ju inte heller hur ofta just "era bussar" kör, men där jag bodde en gång (då var det gamla bussar med trappor och precis plats för 2 vagnar)körde bussarna 30 minuterstrafik, och man var beroende av buss för att "komma ifrån hålan" annars blev det promenad på 40 minuter. och det var ofta fullt....så jag använde ofta paraplyvagn för att vara säker på att komma med överhuvudtaget....

• Tant Green

Utrymmet vid de bakre dörrarna på de blåa bussarna (3:an och 4:an t.ex.) är ju i alla fall inte gjort för två vagnar med breda luftdäck! Då får den ena vagnen liksom klättra över den andra för att få in hjulet mellan den andra vagnens hjul... öhh...

• MamaKarin

Ibland är det verkligen ett äventyr i sig att åka buss med barnvagn, det kan bli hur som helst! Jag vill skicka en ros till alla som aldrig tvekar att hjälpa till och massa ris till alla unga och friska som bara står och glor när man sliter! Ris oxå till alla busschaufförer som stannar 1/2 meter från trottoarkanten vilket gör att vagnen kilas fast mellan bussen och kanten :(
    Ett litet tips till er som åker med SL: om det är fullt i bussen, dvs att barnvagnen inte får plats, då går det bra att utnyttja resegarantin! För att utnyttja denna ska det vara minst 20 minuter till nästa buss alt så ska man komma mer än 20 minuter sent. Läs mer i broschyren!

• Jonna68

Numera drar jag alltid fast vagnen med säkerhetssnörena som (förhoppningsvis) hänger på stången vid barnvagnsplatsen. Har själv varit med om att min vagn kanat iväg när bussen svängt. Hörde också talas om en läskig olycka häromdan, då vagnen välte och bebis ramlade ur (det gick tydligen bra men mamman blev chockad).

• hannamamma

Popflickan:

Alltså, jag brukar isåfall backa in vagnen, för att kunna spänna fast den i stången vid fönstret...men jag tror jag ska börja köra i vagnen om det inte finns trappsteg...men det finns verkligen inget logiskt sett att göra det på, eftersom alla bussar är så olika...
    Sen vill man ju inte ta JÄTTE lång tid på sig heller, och stoppa upp i gången och svänga vagnen och trixa, då blir folk så sura! Men lite plast får man ju ta när man har vagn

• Stargirl

Vi bor i sthlm o har med vissa vagnar haft problem med just buss åkandet.
    Men med våran Bugaboo så drar jag själv upp vagnen med en 15 kg kille i och om vagnen inet får plats kan jag fälla ihop den o sitta med vagnen nästan i knät på en ledig plats.
    Handtaget kan jag ju fälla över så det blir inga problem när man ska gå av. De vagnar som varit tyngre o utan lededae hjul har jag upplevt klumpiga o knepiga att åka buss med så många ggr har jag bara traskat ist för att vänta på bussen för man visste aldrig om man fick plats heller

Svar på tråden Hur man åker buss med barnvagn