Hur man åker buss med barnvagn
Tänkte höra hur alla ni som har barnvagn (gärna "amatörer" då med första barnet på max 1 år kanske)...(brukar själv åka ca 1 gång/vecka, min dotter är 7 månader)
...för idag när jag åkte en buss, var det en annorlunda ny modell, där det kändes som det var bäst att köra in vagnen framifrån, alltså inte backa som jag annars ofta gör...denna buss hade inga trappsteg och det fanns plats för max 2 vagnar i bredd, men det var jättesvårt att komma in brevid sin vagn när det var en annan där, så jag undrar hur det är tänkt, för det gick inte att komma åt bromsen eller skötväskan alls!
Har åkt en annan modell på ny buss, där det ryms 3 vagnar, men det är ett "staket" mellan 2:a och 3:e plasten om ni förstår vad jag menar...där är det även tänkt att en rullstol ska stå...men sådana ser man sällan...
Ni kian väl skriva hur ni gör när ni åker buss med vagnen, så får vi se om man får några nya tips som underlättar dessa "thriller"resor...
Sen en annan fråga som jag tänkt fråga SL om (bor ju i huvudstaden själv)
Om man står med 2 andra vagnar på en buss som rymmer 3 vagnar eller 2 + en rullstol/rullator, och det ska kliva på en med en dito...måste någon av vagnarna kliva av då (den som sist klev på)??? För rullatorn betalat väl???? Så man vet ifall detta skulle hända...
Man förstår ju annars varför det är gratis att åka med barnvagn, så som alla busschufförer kör...man vågar ju knappt släppa vagnen alls! Inte där jag åker iallafall! (åkte till Solna C förra veckan med en chaufför som körde i refuger/trottoarer 3 gånger när han svängde...undrade nästan om han var onykter!)