Crohns och medicinering vid graviditet
Hej :)
Jag har för cirka en månad sedan blivit diagnosticerad med Crohns. Mina problem började för flera år sen med vad jag först trodde var IBS, men sedan några månader tillbaka har jag haft allvarligare symptom så som blödningar och magen var helt enkelt kaos vad jag än åt vilket visade sig vara Crohns.
Jag och min partner har tänkt skaffa barn inom en snar framtid, planen har varit att börja försöka i vår. Men i och med min sjukdom känner jag mig ensam och rädd inför hur man ska gå tillväga med graviditet när man har Crohns. Tycker det är svårt att hitta information om hur andra gjort/gör som är i samma sits som mig.
Just nu äter jag kortison (prednisolon) i 8 veckor totalt. Det har fungerat helt sjukt bra, har inga av mina tidigare symptom och känner mig som en normal människa. Efter det är tanken att jag ska börja med medicinering (biologiska läkemedel/immunmodulerande läkemedel). Jag frågade min läkare om man kan äta sån medicin under graviditet och han sa att det inte är några problem, men när jag googlar och gör research själv känns det läskigt med alla biverkningar.
Ni som har Crohns (eller IBD) och är gravida/har barn eller funderar på att bli gravida, hur gjorde eller gör ni med medicinering under graviditet? Har det fungerat bra? Söker helst positiva upplevelser då jag hamnat i lite utav en svacka i och med allt detta.