• Anonym (crohnie123)

Crohns och medicinering vid graviditet

Hej :)

Jag har för cirka en månad sedan blivit diagnosticerad med Crohns. Mina problem började för flera år sen med vad jag först trodde var IBS, men sedan några månader tillbaka har jag haft allvarligare symptom så som blödningar och magen var helt enkelt kaos vad jag än åt vilket visade sig vara Crohns.

Jag och min partner har tänkt skaffa barn inom en snar framtid, planen har varit att börja försöka i vår. Men i och med min sjukdom känner jag mig ensam och rädd inför hur man ska gå tillväga med graviditet när man har Crohns. Tycker det är svårt att hitta information om hur andra gjort/gör som är i samma sits som mig. 

Just nu äter jag kortison (prednisolon) i 8 veckor totalt. Det har fungerat helt sjukt bra, har inga av mina tidigare symptom och känner mig som en normal människa. Efter det är tanken att jag ska börja med medicinering (biologiska läkemedel/immunmodulerande läkemedel). Jag frågade min läkare om man kan äta sån medicin under graviditet och han sa att det inte är några problem, men när jag googlar och gör research själv känns det läskigt med alla biverkningar. 

Ni som har Crohns (eller IBD) och är gravida/har barn eller funderar på att bli gravida, hur gjorde eller gör ni med medicinering under graviditet? Har det fungerat bra? Söker helst positiva upplevelser då jag hamnat i lite utav en svacka i och med allt detta. 

• Svar på tråden Crohns och medicinering vid graviditet
  • Anonym (M)

Du får skilja på vad som kan orsaka dig biverkningar, och på vad som kan inverka på ett fosters utveckling i sig. 

Anses läkemedlet du skall ta vara säkert att ta under graviditet, så skulle jag personligen känna mig trygg i att det inte kommer vara en fara för barnet. 

Iom att du har Chron?s så skulle jag däremot säga att det är angeläget att du börjar sätta dig in i nutrition. Vitaminer och mineraler. Kort och gott. Särskilt då du ämnar skaffa barn. Just under graviditet kommer mycket att prioriteras till att skapa och utveckla barnet, och behovet också öka. Då din kropp inte bara skall hålla igång dig, och dina kroppsliga funktioner utan också skapa ett helt nytt liv!
    När man då har en kronisk sjukdom som drabbar tarmen, är det inte så ovanligt att man får problem med brister tillslut. Där just en graviditet kan skapa oreda på ett mer påtagligt vis, just pga det överlag ökade behovet.

Att förlita sig på att vården fångar upp bristproblematik i tid. Går dessvärre inte. Den typen av kompetens är tyvärr bristfällig inom vården, finns många förklaringar till detta. Bla, att nutrition och hur vitaminer och mineraler fungerar i kroppen ej prioriteras under utbildningen. Så det är att spela lite rysk roulette med att i så fall råka ha turen, att just den läkaren man har? Själv har intresserat sig för det där, och aktivt utbildar sig/håller sig ajour med forskning. 

Områden som är vanliga att få problem med vid Chron?s är järn, B12, folat, D vitamin. Samtliga mycket viktiga vid utveckling utav ett foster, men också för ens egen hälsa och välmående. 

Kommer tipsa om en engelskspråkig grupp, där du kan få hjälp med att tolka blodprover (dom har inga bekymmer med att tolka svenska blodprover). Administratörerna och moderatorerna är utbildade, och följer BNF-NICE riktlinjerna i Storbritannien. British National Formulary (BNF). National Institute for Health and Care Excellence (NICE). 

Detta för att helt enkelt ha någonstans att vända dig, under din graviditet och senare, för att få vägledning kring om där är något som sticker ut och som i blodprover indikerar åt någon typ av brist. (Att fånga ett problem tidigt är betydligt bättre, än att fånga det sent). Chron?s är dessvärre en ganska stor riskfaktor för att utveckla B12 brist, som då kan behöva behandlas med injektioner. Om påverkan i tarmen helt enkelt är för stor för att tillräckligt upptag skall kunna ske den vägen. 

Vitamin B12 Wake Up - på Facebook. 

Svar på tråden Crohns och medicinering vid graviditet