Kan man ta bort sig ifrån Lexbase?
Jag finns på Lexbase och undrar om det finns något sätt att ta bort sig därifrån eller så att det inte går att hitta mig om man söker på mitt för och efternamn?
Jag finns på Lexbase och undrar om det finns något sätt att ta bort sig därifrån eller så att det inte går att hitta mig om man söker på mitt för och efternamn?
Nej du kan inte ta bort dig där. Men mindre allvarliga brott försvinner efter fem år.
Det vet jag redan men undrade mer om det inte finns någon möjlighet att kringgå på nåt sätt och att dölja möjligheten att söka på mitt namn?
Det känns ju inte vidare kul om grannar, kollegor och särskilt om barnens dagispersonal och lärare skulle få reda på att jag finns med där. Kan bara tänka mig hur det skulle pratas bakom ryggen och att jag skulle få frågor som jag absolut inte vill svara på. Det är nog jobbigt som det är.
Det vet jag redan men undrade mer om det inte finns någon möjlighet att kringgå på nåt sätt och att dölja möjligheten att söka på mitt namn?
Det känns ju inte vidare kul om grannar, kollegor och särskilt om barnens dagispersonal och lärare skulle få reda på att jag finns med där. Kan bara tänka mig hur det skulle pratas bakom ryggen och att jag skulle få frågor som jag absolut inte vill svara på. Det är nog jobbigt som det är.
du får väl förklara för dina grannar och vänner om det skulle bli så.
Om du nu kan förklara, annars skyll dig själv.
Frågan har ställts till www.lawline.se, där kan du söka. Det är dock svårt, här frågade någon som blivit borttagen ur polisens belastningsregister men som ändå fanns kvar hos Lexbase och MrKoll. Som sagt, offentliga uppgifter, inte lätta att bli av med.
Om du vill att möjligheten ska finnas för dig, ska den också finnas för alla andra. Du menar att brott inte ska vara offentliga?
Hur många år har du kvar innan det försvinner?
Förskolepersonal eller barnens kompisars föräldrar kollar väl inte upp utan anledning eller? (Jag har då aldrig gjort det)
Det är offentliga handlingar som vem som helst har rätt att läsa. Varför ska just du få slippa stå med på lexbase? Är du viktig på något sätt? Var brottet du gjorde av den allvarligare sorten?