• Anonym (Ebba)

Överreagerar jag ?

Ska försöka fatta mig kort. Jag (ensamstående 2 barnsmor) umgås med 2 andra mammor och våra barn har hur kul som helst ihop. I sommar har vi setts några gånger med våra barn och badat och varit på en mini semester till kusten ihop. Vi har pratat om att ses en em/ kväll denna veckan som lite avrundning av sommaren, då mina barn är hos sin pappa sista lovveckan. Jag skrev och fråga om dom ville komma hit på lite kräftskiva (barnvänlig såklart) tanken va att barna kunde få fiska ett par dagar innan så kunde deg bli en trevlig grej för barna. 

Dom nappade direkt. Enda dagen ena mamman kunde var Torsdagen så då bestämde vi det. Jag hörde ingenting och skrev därför till dem och frågade när och om barna ville fiska. Då kommer det fram att ena mamman inte kan på torsdagen. Hon ringer upp och beklagar sig. Jag sa det är ingen fara vi löser en annan dag. Sen ringer jag den andra mamman för att fråga om dom vill komma ändå (vi umgås själva rätt ofta så det är ju inget konstigt). Då kan inte hon heller på Torsdagen trots att det va hon som bestämde denna dag. Jag blev irriterad. Hon ville jag skulle spara kräftorna till nästa vecka så vi kunde ses då allihopa. Jag har inte mina barn då. Ofta vet jag inte om jag har rätt att bli sur för jag alltid ska va så snäll. Men detta kändes inte alls bra. Jag blev ledsen och har helt ärligt ingen lust att bjuda hem dem mer. Att dagen innan få reda på att ingen tänker komma när man själv tagit kontakt. Är det inte lite dåligt? Jag har planerat hela veckan efter detta.

• Svar på tråden Överreagerar jag ?
  • Anonym (...)

När bestämdes kräftskiveplanerna? Var det typ 2 veckor sen så kanske de helt enkelt bara glömde bort, även om det inte är helt ok såklart, men jag vet att jag har flera vänner som man behöver typ påminna och stämma av lite närmare, speciellt under semestern och de har inte koll på vilka veckor man har barn pch inte

Det är klart att du känner dig besviken, det hade jag gjort jag med, vet dock inte vad jag sagt och gjort, men ni kanske kan ha en barnfri kräftskiva bara tjejgänget nästa vecka?

• Anonym (Lise)

Gör de ofta såhär?
    Var det en engångshändelse är det ju annars inget att bli arg över, alla som har barn, eller inte barn, vet ju att livet kan komma emellan. De kan ha tagit fel på dag eller fått akuta saker som kommit upp. De kanske inte trodde att du skulle förbereda hela veckan, de kanske sa till strax innan de fått förhinder osv.

• Anonym (Ebba)
    Anonym (...) skrev 2024-08-07 21:59:44 följande:

När bestämdes kräftskiveplanerna? Var det typ 2 veckor sen så kanske de helt enkelt bara glömde bort, även om det inte är helt ok såklart, men jag vet att jag har flera vänner som man behöver typ påminna och stämma av lite närmare, speciellt under semestern och de har inte koll på vilka veckor man har barn pch inte

Det är klart att du känner dig besviken, det hade jag gjort jag med, vet dock inte vad jag sagt och gjort, men ni kanske kan ha en barnfri kräftskiva bara tjejgänget nästa vecka?

Vi bestämde dag förra veckan och den mamman som bestämde dag och inte meddelade förrän idag att hon inte heller kan frågade mig senast i fredags om hon skulle hjälpa till med något i matväg. 
    Jag förstår att det kan dyka upp annat och bli svårt ibland men då här man väl av sig i tid? Jag tappade lusten helt o hållet när hon ber mig spara kräftorna (som barna skulle fixat) och övrig mat till nästa vecka för då kan dom. Ville bara säga att visst vi kan ta det nästa vecka. Sen inte höra av mig mera. Fjantigt jag vet men jag är ensamstående och hade planerat upp hela veckan efter detta. 
  • Anonym (Malin)

Lite dåligt att säga återbud dagen innan, ja. Det var ingen sjukdom eller så, då är det skillnad?

Säg att du inte kan nästa vecka och att kräftskivan är inställd. Det är en signal utan att du är oartig eller bränner några broar.

• Anonym (...)
    Anonym (Ebba) skrev 2024-08-07 22:10:43 följande:
    Vi bestämde dag förra veckan och den mamman som bestämde dag och inte meddelade förrän idag att hon inte heller kan frågade mig senast i fredags om hon skulle hjälpa till med något i matväg. 
    Jag förstår att det kan dyka upp annat och bli svårt ibland men då här man väl av sig i tid? Jag tappade lusten helt o hållet när hon ber mig spara kräftorna (som barna skulle fixat) och övrig mat till nästa vecka för då kan dom. Ville bara säga att visst vi kan ta det nästa vecka. Sen inte höra av mig mera. Fjantigt jag vet men jag är ensamstående och hade planerat upp hela veckan efter detta. 
    Nää det där var inte schysst, jag hade också tappat suget, brukar de göra såhär?
  • Anonym (Ebba)
    Anonym (Malin) skrev 2024-08-07 22:13:54 följande:

Lite dåligt att säga återbud dagen innan, ja. Det var ingen sjukdom eller så, då är det skillnad?

Säg att du inte kan nästa vecka och att kräftskivan är inställd. Det är en signal utan att du är oartig eller bränner några broar.

Nej ingen sjukdom. Hennes son skulle vara med andra kompisar. Det va därför denna dagen inte passade längre.
  • Anonym (Ebba)
    Anonym (...) skrev 2024-08-07 22:17:58 följande:
    Nää det där var inte schysst, jag hade också tappat suget, brukar de göra såhär?
    Den ena är kanske lite nonchalant ibland. Den andra ringde och messade och förklarade att det kört ihop sig för dom. Dom va på kusten i deras stuga och det kom långväga besök. Det är inget jag surar över. Så kan det bli.

Den andra som idag meddelande dom inte kommer sa att det va för att hennes son skulle umgås med andra kompisar. Där tappar man ju det lite... 
  • Anonym (...)
    Anonym (Ebba) skrev 2024-08-07 22:44:13 följande:
    Den ena är kanske lite nonchalant ibland. Den andra ringde och messade och förklarade att det kört ihop sig för dom. Dom va på kusten i deras stuga och det kom långväga besök. Det är inget jag surar över. Så kan det bli.

Den andra som idag meddelande dom inte kommer sa att det va för att hennes son skulle umgås med andra kompisar. Där tappar man ju det lite... 
    Jag tål inte människor som ställer in för att det dyker upp "något roligare", dessutom lär jag mina barn att bestämmer man planer så hållar man det, om man inte blir sjuk förstås. 

Som Malin sa, säg bara att det inte funkar nästa vecka helt enkelt, jag hade sen inte nämnt något utan låtit dem ta tag i det, frågar dom om kräftorna är kvar så har gjort soppa med dom, det blir halvbarnslig nivå men jag tror att dom fattat
  • Anonym (Kim)

Det där var taskigt gjort av väninnorna. Bjud inte in till kräftor någon fler gång. Ät själv och njut. De är banne mig inte värda din omsorg och vänskap när de dissar för något oviktigt. Annat kom emellan. Saker kan hända men det där känns inte bra. Förstår att du blir ledsen och besviken. 

• Anonym (Ebba)
    Anonym (Kim) skrev 2024-08-07 23:02:29 följande:

Det där var taskigt gjort av väninnorna. Bjud inte in till kräftor någon fler gång. Ät själv och njut. De är banne mig inte värda din omsorg och vänskap när de dissar för något oviktigt. Annat kom emellan. Saker kan hända men det där känns inte bra. Förstår att du blir ledsen och besviken. 

För min egen del bryr jag mig inte så mkt. Men mina barn blev ju besvikna såklart. Nu har iaf den andra mamman hört av sig och frågat om vi kan ses en sväng på fredag. Barna ska då fiska kräftor (för att det är kul) sen tar vi nån pizza. Känns helt okej. Barna blev glada över detta. Den andra mamman (som ställde in idag för att hennes son skulle va med andra kompisar) och jag ska ge den 3 e mamman en present som tack för en gammal grej. Denna present har jag fixat och intresset i att betala har inte legat i hennes intresse. Vi skulle gett den på kräftskivan. Jag vet inte vad jag ska göra nu med den heller. Detta känns som mellanstadiegnabb men jag blir faktiskt lite elak.
  • Anonym (M)
    Anonym (Ebba) skrev 2024-08-07 22:10:43 följande:
    Som barnen skulle fixat? Hur då?
    Det är inte bara så att man kan ta sitt fiskespö och gå ut och fiska kräftor... 
  • Anonym (...)
    Anonym (Ebba) skrev 2024-08-07 23:10:56 följande:
    För min egen del bryr jag mig inte så mkt. Men mina barn blev ju besvikna såklart. Nu har iaf den andra mamman hört av sig och frågat om vi kan ses en sväng på fredag. Barna ska då fiska kräftor (för att det är kul) sen tar vi nån pizza. Känns helt okej. Barna blev glada över detta. Den andra mamman (som ställde in idag för att hennes son skulle va med andra kompisar) och jag ska ge den 3 e mamman en present som tack för en gammal grej. Denna present har jag fixat och intresset i att betala har inte legat i hennes intresse. Vi skulle gett den på kräftskivan. Jag vet inte vad jag ska göra nu med den heller. Detta känns som mellanstadiegnabb men jag blir faktiskt lite elak.
    Jag hade tatt med mig den på fredag, sagt att det var från båda och att den skulle ges på kräftskivan, hon hör förmodligen av sig till den andra mamman och tackar som då kommer ringa dig och fråga varför du gav den utan henne och då svarar du "jag visste inte när vi alla skulle kunna ses igen och ville inte vänta för länge, vill du förresten swisha din summa så har vi det avklarat på en gång"
  • Anonym (M)
    Anonym (Ebba) skrev 2024-08-07 23:10:56 följande:
    Fast varför ska någon betala för att få en present? 

Hela denna tråden känns ytterst märklig. 
  • Anonym (Ebba)
    Anonym (...) skrev 2024-08-07 23:01:27 följande:
    Jag tål inte människor som ställer in för att det dyker upp "något roligare", dessutom lär jag mina barn att bestämmer man planer så hållar man det, om man inte blir sjuk förstås. 

Som Malin sa, säg bara att det inte funkar nästa vecka helt enkelt, jag hade sen inte nämnt något utan låtit dem ta tag i det, frågar dom om kräftorna är kvar så har gjort soppa med dom, det blir halvbarnslig nivå men jag tror att dom fattat
    Nej det drabbar ju liksom mina barn. Det är inte okej.

Jag skrev bara att jag inte har mina barn nästa vecka. 

Hade god lust att skriva "ja vi kan ta det nästa vecka, hör av dig om tid och om jag kan hjälpa till med nått" så hon förstår att jag inte har lust att ha öppet hus i 2 veckor och står redo med mat när det behagar dem. 
  • Anonym (Ebba)
    Anonym (M) skrev 2024-08-07 23:12:38 följande:
    Som barnen skulle fixat? Hur då?
    Det är inte bara så att man kan ta sitt fiskespö och gå ut och fiska kräftor... 
    Men hjälp!! 

Dom skulle fiska kräftor i en damm som ägs av en släkting till mig. Vi skulle köpa kräftbete och låna mjärdar där. Dom har gjort det innan. Jag skulle givetvis vara med men det skulle vara "deras grej" ihop!! Fler frågor?
  • Anonya

Att avboka för att sonen ska umgås med andra kompisar är verkligen inte okej. 

• Anonym (MH)

Ja- jag fattar att du blir sur. Jag ogillar verkligen när man inte håller planer. det är respektlöst mot den andras tid och planering. Självklart finns giltiga ursäkter men inte bara ?ooopppsss?. 

Jag har ett liknande problem - bestämt att träffa två kompisar med barn i helgen men nu när jag sagt att det passar inte att vara hemma hos mig just denna gång (varit hos mig kanske 10 av 12 träffar) så är det ingen som vill bjuda in till sig utan då säger man att kanske vi ska skjuta på det. jag har uttryckligt sagt att jag gärna byter miljö och kan köra denna gång. jag kan tycka att man kan bjuda igen om man gång på gång blivit inbjuden och tackat ja. Jag fattar att det är en del jobb med att ha alla hos sig och det blir en hel del städa efter alla barn efter, men jag har ju gjort detta så många ggr nu. Blir faktiskt lite besviken. 

• Melerad ögonfärg

Känner igen mig i situationen att jag blir lite exalterad och fixar lite för mycket, då blir fallet desto större när folk bangar. För dem är det inte någon stor grej att byta dag, de har ju varken engagerat sig emotionellt eller med tid. Så inget har gått förlorat i deras värld. 

Min lärdom var med denna typ av bekantskap att hålla det väldigt enkelt. Men om någon annan engagerar sig så kan man haka på och lägga lite extra tid och engagemang då man iaf delar det med en till person.

Annars lät det väldigt mysigt och spännande med kräftfiske! Hoppas ni får ihop det och att era barn får en toppen kväll. 

Kräftan
  • Anonym (Ebba)
    Anonym (M) skrev 2024-08-07 23:16:47 följande:
    Fast varför ska någon betala för att få en present? 

Hela denna tråden känns ytterst märklig. 
    Ingen ska betala för att få en present. Men om man är 2 personer som köper en present ihop så ska väl dessa 2 personer lägga hälften var eller?
Svar på tråden Överreagerar jag ?