• Anonym (Jag)

Sonen spillde vatten, parkettgolv buktar upp (hyresrätt)

Barnen åt frukost i vardagsrummet och jag märkte inte förrän långt senare efter jag hade hämtat på förskola att mattan var blöt och att golvet hade rest sig under den. Sonen som är 2,5 spiller och håller ut vatten ibland och jag borde såklart kollat men var lite stressad på morgonen.

Det hände igår, ska ringa hyresvärden. Det är väl ett glas typ som har hällts ut, kan det ha blivit någon stor vattenskada? Mögel?  Någon som kan något om sånt här? Blir det jag som får betala? Har hemförsäkring, tror det är drulleförsäkring också. Kan det gå ner till grannen? 
    Kan det påverka så att jag har svårare att få ny lägenhet sen (väntar ett till barn och behöver större inom några år)? 

Lägenheten ska stambytas och golvet ska bytas inom de närmaste åren, antagligen nästa sommar. 

Har sån ångest för att jag inte hade bättre koll.. 

• Svar på tråden Sonen spillde vatten, parkettgolv buktar upp (hyresrätt)
  • Studentpappa

Lugna dig ett par hekto, låt det torka någon dag och se hur det ser ut sen. Av ett glas vatten kommer inget katastrofalt hända, torkar det och golvet sätter sig igen är det bara låta det vara? Det ser ju rätt slitet ut på bilden?

Ride it like you stole it
  • Anonym (jaha)

Nu är det försent att komma med sånt men har man småbarn i hyresrätt man är rädd om då ska man banne mig täcka golvet med mattor och väggarna med nån form av plast upp till barnets längd. 

• Anonym (Y)
    Anonym (jaha) skrev 2024-08-08 14:48:56 följande:

Nu är det försent att komma med sånt men har man småbarn i hyresrätt man är rädd om då ska man banne mig täcka golvet med mattor och väggarna med nån form av plast upp till barnets längd. 

Står ju att det fanns matta där..
  • Mia448

Nej ingen vattenskada av den lilla mängden vatten. Blir bara ytlig skada. Om det ändå ska bytas ut gör det inget alls. 

Tror inte hyresvärden skvallrar om småskador pga olyckor till andra, vore bara taskigt. är väl om man missköter sig med vilje som de kan ge dålig recension.  

• Anonym (M)

Om golvet ändå kommer att bytas medan ni fortfarande bor kvar så känns det inte direkt nödvändigt att kontakta värden. En stor del av vattnet har förmodligen dunstat ut i luften.

Generellt är det så att om man förstör något i lägenheten så är man inte skyldig att betala hela kostnaden för byte/reparation om inte grejen är helt ny. Man räknar bort mer av kostnaden ju äldre grejen är. 

• Anonym (Jag)
    Studentpappa skrev 2024-08-08 14:45:32 följande:

Lugna dig ett par hekto, låt det torka någon dag och se hur det ser ut sen. Av ett glas vatten kommer inget katastrofalt hända, torkar det och golvet sätter sig igen är det bara låta det vara? Det ser ju rätt slitet ut på bilden?

Tack för svar, känns lite lugnare .. Stämmer att det är slitet  , jag har bott här i över 15 år och tror golvet har varit mycket längre, allt ska bort när de stambyter förhoppningsvis nästa år.

Tror brädorna sprack lite när jag råkade gå på det också (innan jag tog bilden) .. men får se hur det ser ut om ett tag. 
  • Anonym (Jag)

Tack för alla svar! Det var en matta över men det var den som blev blöt och låg mot golvet , när jag kom hem märkte jag att den var blöt och att golvet buktade upp under.

Lägenheten har inte blivit renoverad på över 20 år, en del är nog ännu äldre så mycket är slitet. De åtgärdar inget utom akuta fel nu eftersom allt ska rivas ut och göras om när de stambyter (förhoppningsvis nästa år har de sagt men kan bli senare). 

• Studentpappa
    Anonym (Jag) skrev 2024-08-08 15:45:30 följande:
    Tack för svar, känns lite lugnare .. Stämmer att det är slitet  , jag har bott här i över 15 år och tror golvet har varit mycket längre, allt ska bort när de stambyter förhoppningsvis nästa år.

Tror brädorna sprack lite när jag råkade gå på det också (innan jag tog bilden) .. men får se hur det ser ut om ett tag. 
    Då är det ju bara låta det vara, det är ju inget dom bryr sig i sen när det rivs upp isf.
    Ride it like you stole it
  • Anonym (Y)

Råkade förstöra badrumsgolvet i en lgh som behövde lagas men behövde inte betala något. 

Svar på tråden Sonen spillde vatten, parkettgolv buktar upp (hyresrätt)