• Anonym (Karin)

Detta får ni INTE ignorera vid vårdbesök!!!

Feldiagnoser, dödsfall och felbehandlingar.. Tyvärr är det alldeles för vanligt inom svensk vård. Då jag själv har en vårdutbildning och även söker vård ibland, blir jag mörkrädd över hur man blir bemött av de som "borde veta bättre" än en själv. Det finns dock en röd tråd. Den förklarar jag lite längre ner. 

Senast idag hade jag ett möte med en barnmorska. Under hela mötet, fick jag inte en enda fråga av henne. Inte en enda. Istället gav hon mig råd som gällde min livsstil, men utan att ställa en enda fråga om min livsstil. Inte heller frågade hon mig om några andra symtom för att försöka skaffa sig en bättre bild av min situation.

Det ovanstående är ett typexempel på den där röda tråden jag nämnde förut. Att vårdpersonal helt enkelt skiter i patientens information och bakgrund. Anamnesen är avgörande för att kunna ge rätt diagnos och rätt vård. Trots det, har jag upplevt det gång på gång, att läkare och annan vårdpersonal inte bryr sig om att varken lyssna eller ställa frågor till patienten.

Om ni upplever liknande ska ni inte ignorera det!! Istället ska ni avstå från alla former av behandlingar som hen erbjuder och gå därifrån. Sedan ska ni anmäla händelsen till IVO. Det kan rädda livet både på er själva och andra. 

• Svar på tråden Detta får ni INTE ignorera vid vårdbesök!!!
  • Anonym (Förlorade min pappa pga inkompetenta läkare)

Vårdcentralen har tyvärr dom sämsta läkarna. Min pappa hade träffat läkare åtskilliga gånger på VC och tagit upp sitt magont men det togs inte på allvar. Ingen remiss till röntgen, ingenting. Dom såg nog honom som en gnällig gubbe som försökte få sjukersättning och gå i förtidspension. Det visade sig att han hade en dödlig sjukdom och ett halvår senare dog han. 

Jag litar inte på vården och framförallt inte Vårdcentralen. Man verkar utgå ifrån att patienterna ljuger och överdriver och äldre och dom i socioekonomiskt utsatta områdena läggs det inte ner några resurser på. Den svenska sjukvården är hemsk! 

• Anonym (Felix)

Läkare som inte lyssnar på berättelsen  hotar patientsäkerheten.

Men det måste vara svårt att IVO anmäla? Vad gör Ivo?

• Anonym (Karin)

Beklagar verkligen det som skedde din pappa. Tyvärr sker sånt alldeles för ofta... Prestige i vården är det som tar död på folk tror jag. Det anses väl "inkompetent" att lyssna på eller fråga patienten saker för att få en bättre bild av läget. Har du/ni IVO anmält händelsen? 

Nej det är inte svårt att IVO anmäla. IVO (inspektionen för vård och omsorg) granskar vård och omsorg. Anmäl, anmäl, anmäl! Själv ska jag anmäla min händelse som jag skrev om i TS. 

Svar på tråden Detta får ni INTE ignorera vid vårdbesök!!!