• suddisen

Återkommande Analspricka - föda med kejsarsnitt eller vaginalt?

Hej! Jag har sedan flera år tillbaka haft en besvärande spricka i analen, sk analfissur, som kommer tillbaka då och då och gör väldigt ont. Blir inte av med den helt. 
    Nu oroar jag mig för hur det ska bli med förlossning. Har hört att det kan förvärras av en vaginal förlossning, om man har otur. 

Är det någon mer som har, eller har haft liknande problem, hur gick det för er?

• Svar på tråden Återkommande Analspricka - föda med kejsarsnitt eller vaginalt?
  • Anonym (Anonym)

Jag har precis samma fundering! Känns som vi är i just samma sits. Skönt att inte vara ensam. Tycker det är jobbigt att fundera på. 

• Anonym (M)

Lyxproblem: har rectocele och framfall av urinblåsa? ska snart föda barn med skadan? 

• Anonym (fff)
    Anonym (M) skrev 2024-08-10 15:22:40 följande:

Lyxproblem: har rectocele och framfall av urinblåsa? ska snart föda barn med skadan? 

Ja det finns alltid någon med värre problem, din supportande poäng var?
  • Anonym (M)
    Anonym (fff) skrev 2024-08-10 15:27:03 följande:
    Ja det finns alltid någon med värre problem, din supportande poäng var?
    Hade gladeligen bytt problem med dig 
  • Anonym (M)

Har onda analflikar och yttre hemorrojder som behövde skäras bort.. och fått tillbaka? sen dessutom rectocele och cystocele. Hade varit glad över att bara ha dina bekymmer 

• suddisen

Det är en djup spricka jag har som kan göra ont och svida länge efter toabesöken när den väl gått upp.Har också blivit en hudflik utanpå för att den gått upp så många gånger och varit svårläkt. Ingen liten reva bara, tyvärr. Jag vet att risken är liten, MEN skulle jag få en större förlossningsskada med det här problemet är risken att jag blir riktigt skadad efteråt. 

• Anonym (fff)
    Anonym (M) skrev 2024-08-10 15:53:23 följande:
    Hade gladeligen bytt problem med dig 
    Anonym (M) skrev 2024-08-10 15:54:58 följande:

Har onda analflikar och yttre hemorrojder som behövde skäras bort.. och fått tillbaka? sen dessutom rectocele och cystocele. Hade varit glad över att bara ha dina bekymmer 

Jag hade inte bytt mig dig trots egna problem som inte tagits upp i tråden, för varför skulle jag vilja använda mina egna problem för att överträffa en TS som är orolig? Vem skulle det hjälpa? Värre att inte faktiskt få ha oro över sina problem för att andra har det värre...
  • Anonym (Yes)

I mitt fall berodde den på en levatorskada, sfinkerskada och uppkom vid en vaginal förlossning. Det blev bra först efter att hela paketet opererats ordentligt. Har fått två barn till med kejsarsnitt. 

• Anonym (Undrar)
    Anonym (Yes) skrev 2024-08-11 16:53:17 följande:

I mitt fall berodde den på en levatorskada, sfinkerskada och uppkom vid en vaginal förlossning. Det blev bra först efter att hela paketet opererats ordentligt. Har fått två barn till med kejsarsnitt. 

Har själv fått en sfinkerskada under vaginal förlossning och lider fortfarande av den till och från snart 3 år senare. Är gravid nu och snart ska det hållas samtal om hur denna förlossning ska gå till. Är orolig över att föda vaginalt av flera anledningar och funderar på kejsarsnit, som också oroar mig! Undrar vad det var som gjorde att det blev kejsarsnitt för dig, om du vill berätta? Var det pga skadan ifrån din förlossning sedan innan? Vilken återhämtning var bäst jämfört  med din vaginala förlossning och kejsarsnitt?

Till TS, prata med MVC om din oro! 
  • Anonym (Yes)
    Anonym (Undrar) skrev 2024-08-16 21:04:22 följande:
    Har själv fått en sfinkerskada under vaginal förlossning och lider fortfarande av den till och från snart 3 år senare. Är gravid nu och snart ska det hållas samtal om hur denna förlossning ska gå till. Är orolig över att föda vaginalt av flera anledningar och funderar på kejsarsnit, som också oroar mig! Undrar vad det var som gjorde att det blev kejsarsnitt för dig, om du vill berätta? Var det pga skadan ifrån din förlossning sedan innan? Vilken återhämtning var bäst jämfört  med din vaginala förlossning och kejsarsnitt?

Till TS, prata med MVC om din oro! 

Det var skadan i kombo med att jag i tidigt skede berättade att  förlossningen är det värsta jag varit med om i hela mitt liv som gjorde att jag fick kejsarsnitt. 

För mig så var det så att jag knappt var utanför dörren på tre månader efter den vaginala förlossningen och efter kejsarsnitten var jag som vanligt efter två veckor. 
    Skulle aldrig någonsin föda vaginalt nu när jag vet hur urusel vårdapparaten är vid en förlossningsskada.

• Anonym (Undrar)
    Anonym (Yes) skrev 2024-08-17 16:38:17 följande:

Det var skadan i kombo med att jag i tidigt skede berättade att  förlossningen är det värsta jag varit med om i hela mitt liv som gjorde att jag fick kejsarsnitt. 

För mig så var det så att jag knappt var utanför dörren på tre månader efter den vaginala förlossningen och efter kejsarsnitten var jag som vanligt efter två veckor. 
    Skulle aldrig någonsin föda vaginalt nu när jag vet hur urusel vårdapparaten är vid en förlossningsskada.

Tack så mycke för ditt svar. Fick också fler bristningar invärtes men minns inte va dom heter..hade också lång återhämtning och skadan knäckte mig hårt som nybliven förälder. En liten del av mig vill föda om vaginalt för att få en bättre upplevelse denna gång men är så otroligt velig. Vill verkligen inte vara med om samma igen, livrädd..

Svar på tråden Återkommande Analspricka - föda med kejsarsnitt eller vaginalt?