• Känslospridd

Byta jobb eller inte

Ska vara kortfattat. 38 år, jobbat på samma företag i 19 år och har nu en lön som jag och familjen lever bra på. Jag jobbar kort och gott mot ett mål att kunna gå i pension några år tidigare än 65. Jag mår inte dåligt på mitt jobb men det tar lite mer än vad det ger.

Jag har senaste åren börjat se saker på ett annat sätt, vad är jag egentligen intresserad av? Jo, människor. Mitt drömjobb är att jobba med människor med funktionsvariationer. Eller inom rehabilitering. Psykiatrin kanske. Verkligen något annat än det jag gör idag.

Ekonomin kommer bli sämre men jag kanske borde chansa och eventuellt ha ett yrke jag trivs med och där mitt mål inte är att gå i pension tidigare, utan ha ett jobb jag trivs med.

Vad tror ni? 
    Min sambo stötar och vi skulle klara oss bra även om jag går ner i lön. Dock blir ju marginalerna såklart mindre.

• Svar på tråden Byta jobb eller inte
  • Familjesus

Du har antagligen mer än halva arbetslivet kvar. Självklart ska du satsa på dina drömmar! Man ägnar ju trots allt 40 timmar i veckan åt sitt jobb. Även om du inte vantrivs på ditt nuvarande jobb så kan ju ett jobb man verkligen gillar och känner är meningsfullt ge mycket mervärde i livskvalitet.

Inom den branschen kommer det inte vara svårt att få jobb heller, även om det är sämre betalt.
    Om ni dessutom klarar ekonomin utan att behöva göra avkall på viktiga saker och din partner är med på tåget så är det bara att köra! (Dessutom finns kanske gamla jobbet kvar om det inte skulle funka framåt).

Svar på tråden Byta jobb eller inte