Jag är inte er ålder eller situation av att ha levt så länge tillsammans så jag kan inte uttala mig vidare kring liknande erfarenheter.
Men jag skulle gärna vilja skicka med en allmän reflektion, hoppas det är okej.
Rädslan inför att börja om i ett nytt liv i ensamhet kan handla om den undermedveten rädsla att uppleva den ensamhet du känner redan nu i äktenskapet. Det är mycket spänningar som kommer att släppa och många motstridiga känslor kan komma fram. Det kanske blir jobbigt den första tiden av utrensning.
I en sån situation blir även ens egna jag kvävt, men i ensamhet kan jaget få andrum.
Vilket beslut man än står inför i livet så handlar det om att frigöra regressiv energi för att kunna bjuda in progressiv energi som för en framåt till något bättre. Det under förutsättning att man också får bearbeta sin forntid så länge det behövs.
Jag skulle gärna vilja rekommendera att du letar efter en professionell samtalskontakt / grupp / eller annat du känner för, redan nu så att denna person / företeelse kan få vara med dig i denna övergångsfas och tiden efteråt.
Det behöver dock inte hindra, (OM du skulle känna så), att ni fortsätter vara vänner. Detta kommer säkerligen berika honom också och er vänskap kanske kan komma att fördjupas i och med att ni nu blir er själva. 😊
Hoppas du får fler igenkännings svar i tråden!