Kändisar och sent barnskaffande...
Varför är det mer OK när en man som Tareq Taylor (55) skaffar barn än när en kvinna som Petra Mede (52) gör så? Känns som reaktionerna är så olika.
Varför är det mer OK när en man som Tareq Taylor (55) skaffar barn än när en kvinna som Petra Mede (52) gör så? Känns som reaktionerna är så olika.
Du har fel! På mitt jobb har det pratats en del om detta och precis alla tycker att det är galet. Vad hos dig är det som får dig att tro att det är ok för kändisar?
Kändisar är ju inte som oss "vanliga". Äldre män får yngre tjejer och så kommer det självklart ett nytt barn även om han är 50+. Det går inte att jämföra sig med dom för där är status och pengar inblandat. Sen blir ju män inte lika hårt ansatta när de ska få barn på äldre dar som kvinnor blir vilket är synd. Utan det börjar snarare bli normen att äldre män ska skaffa barn med yngre. Sen kan man ju undra hur roligt PT-fia kommer tycka det är när hon är 45 och har en gubbe på nästan 65...
Nä, det där tänker jag med på. De par jag känner till med en så stor åldersskillnad har ofta funkat bra i början men sen när mannen passerat typ 65 och kvinnan är betydligt yngre har det inte varit lika kul. Kanske inte så konstigt om orken skiljer sig åt rejält.
Jag tycker mest det känns som det finns en annan reaktion generellt när en man över 50 ska bli pappa än när en kvinna som är äldre än snittet ska bli mamma.
Det är lika illa båda två. När barnet får köpa sin första öl på systemet så är föräldern död.
Av många anledningar.
1. Tareq har förmodligen kunnat avla barnet på naturligt sätt. Allt annat är egentligen emot naturen, och ännu värre om man använder donatorceller som Mede har gjort
2. Barnet är bådas biologiska = allt är rakt fram på en gång och above board, inga hemliga donatorer
3. Mamman är 36, vilket fortfarande är inom de normala gränserna för att vara gravid och föda. Från 39 ökar sedan riskerna skarpt för varje år som går, för både missfall, för tidig födsel, dödfödsel, barnets död vid födelsen och mammans död vid förlossningen. (Och naturligtvis kromosmrubbningar, men det är ju inte aktuellt med donerade ägg, som Mede använde.) En graviditet och en förlossning är nämligen enorma påfrestningar för kvinnokroppen, det är inget man ska syssla med längre när kroppen åldras och är inne på sina reservsystem. Klimakteriet finns av en anledning - det är då man ska börja hjälpa sin dotter eller svärdotter med hennes barn i stället, har nog Naturen tänkt det
4. I och med att det finns två föräldrar, och modern är så pass ung som 36, så är risken mycket liten för att barnet kommer att bli föräldralöst förrän det är ordentligt vuxet och självständigt. I Medes fall så kan det i princip hända när som helst, i och med att hon har slitit på sin kropp med en graviditet i mycket hög ålder, och då har det barnet ingen annan förälder att falla tillbaka på.
5. Tareqs barn kommer inte att behöva skämmas för sin familj, då den ser helt normal ut. Män har i alla tider gift om sig med yngre kvinnor och fått fler barn. Medes yngsta barn har däremot en mycket märklig familjesituation, som kommer att sticka ut. Alla som inte vet kommer att tro att mamman är mormor, till att börja med...
Vem har sagt att det ena är mer ok än det andra? Var det någon skvallertidning eller kvinnliga moralpoliser i fikarummet? Jag visste inte ens om att någon av dem skaffat barn, kanske bara jag som är oallmänbildad.