• atelli

Stoppande/lösande mat

Hej,

har sen en dryg månad gett vår lillkille smakisar. Saken är den att han är gräsligt trög i magen och han får lactulos för det. Nu slog det mej att man kanske ska tänka sej för vad man ger honom....

Att katrinplommon är lösande och blåbär är stoppande vet jag sen tidigare, men är det några andra livsmedel som man ska undvika eller som man ska ge mer av??

Tacksam för tips!!

// Anna

• Svar på tråden Stoppande/lösande mat
  • Mamma Ia

Stoppande är bl a: banan, majs (tänk på att hit hör oxå majsvälling), vitt mjöl i för stora mängder (ex. smörgåsrån, vitt bröd, ris, pasta, osv), kokta morötter, blåbär.

Lösande är bl a: katrinplommon, päron, kiwi, messmör, fullkornsprodukter (ex. fullkornsbröd, fullkornsvälling), fil och youghurt kan i viss mån hjälpa magen lite pga den "braiga" bakteriefloran.
    Som hjälp mot trög mage är det ju oxå bra att ha i smör eller olja i maten, så att tarmarna smörjs.

Hmmm...tja, det var väl det jag kom på just nu. Hoppas det "löser" sig !

• atelli

Hej igen,

tack för tipsen!

Killen vår är troligen mjölkallergiker så det där med majs är lite oroande... Receptet för välling o gröt bygger på maizena o polentagryn... Och om de är stoppande vet jag inte riktigt vad jag ska göra! Kanske kan göra välling på potatismjöl istället...

// A

Svar på tråden Stoppande/lösande mat