Anonym (Frillan) skrev 2024-08-11 22:32:57 följande:
Hur farligt är hårfärg? Kan man få cancer av det??
Fprgade mitt hår igår och hårbotten svider även idag. Har aldrig tänkt på giftet i hårfärg och tycker inte msn läst så mycket.
Hur ofta färgar ni håret? Hir rädd ska man vara flr giftet? Hur farligt är det egentligen? Någon som har koll?
Färgade håret ofta som yngre, men inte nu längre. Själv har jag aldrig haft problem, men precis som "Ingen fara" skriver har du väl fått en allergisk reaktion bara. Men allergitestade du det inte innan du använde det? Hursomhelst, jag tror inte heller att det är nån fara alls, och med tanke på att det var igår du gjorde det och det inte blivit värre än lite sveda lär det ju inte ens bli ngn allvarlig allergisk reaktion (vilket annars är det jag personligen hade varit betydligt räddare för än cancer). Jag frågade ChatGPT om cancerrisken och fick följande till svar (min betoning):
Det finns viss forskning som tyder på att långvarig och frekvent användning av hårfärg kan vara kopplat till en ökad risk för vissa typer av cancer, men bevisen är inte tillräckligt starka för att dra definitiva slutsatser. Dock har regler och kontroller i Sverige och EU lett till att de mest skadliga ämnena har begränsats eller förbjudits i kosmetiska produkter.