• Anonym (Frillan)

Hur farligt är hårfärg? Kan man få cancer av det??

Fprgade mitt hår igår och hårbotten svider även idag. Har aldrig tänkt på giftet i hårfärg och tycker inte msn läst så mycket.  

Hur ofta färgar ni håret? Hir rädd ska man vara flr giftet? Hur farligt är det egentligen? Någon som har koll?

• Svar på tråden Hur farligt är hårfärg? Kan man få cancer av det??
  • Anonym (Ingen fara)

Det har ju testats och använts länge. Du har förmodligen fått en allergisk reaktion bara 

• Anonym (Tror heller inte att det är nån fara)
    Anonym (Frillan) skrev 2024-08-11 22:32:57 följande:
    Hur farligt är hårfärg? Kan man få cancer av det??

Fprgade mitt hår igår och hårbotten svider även idag. Har aldrig tänkt på giftet i hårfärg och tycker inte msn läst så mycket.  

Hur ofta färgar ni håret? Hir rädd ska man vara flr giftet? Hur farligt är det egentligen? Någon som har koll?

Färgade håret ofta som yngre, men inte nu längre. Själv har jag aldrig haft problem, men precis som "Ingen fara" skriver har du väl fått en allergisk reaktion bara. Men allergitestade du det inte innan du använde det? Hursomhelst, jag tror inte heller att det är nån fara alls, och med tanke på att det var igår du gjorde det och det inte blivit värre än lite sveda lär det ju inte ens bli ngn allvarlig allergisk reaktion (vilket annars är det jag personligen hade varit betydligt räddare för än cancer). Jag frågade ChatGPT om cancerrisken och fick följande till svar (min betoning):

Det finns viss forskning som tyder på att långvarig och frekvent användning av hårfärg kan vara kopplat till en ökad risk för vissa typer av cancer, men bevisen är inte tillräckligt starka för att dra definitiva slutsatser. Dock har regler och kontroller i Sverige och EU lett till att de mest skadliga ämnena har begränsats eller förbjudits i kosmetiska produkter.

• Anonym (Hm)

Jag färgar håret relativt ofta. Klådan beror främst på att du inte har fått ut alla rester från färgningen. Tvätta igen! Det händer de flesta som färgar hemma. 

• Mrs Moneybags

Vissa hårfärger är cancerogena och även allergiframkallande. Särskilt de mörka färgerna är kopplade till allergiska reaktioner.

Självklart är det inte bra att gnugga in starka kemikalier i hårbotten med jämna mellanrum, men om man exempelvis slingar brukar hårfärgen inte komma i kontakt med hårbotten på samma sätt oavsett om man gör med hätta eller folie. 

Ett tips är att använda naturliga växtfärger som de gör t ex här: greenheads.se/ Min svägerska går dit och färgar håret och det ser jättefint ut. Förhoppningsvis finns en liknande frisör i ditt område. 

• Anonym (Frillan)
    Mrs Moneybags skrev 2024-08-12 09:51:45 följande:

Vissa hårfärger är cancerogena och även allergiframkallande. Särskilt de mörka färgerna är kopplade till allergiska reaktioner.

Självklart är det inte bra att gnugga in starka kemikalier i hårbotten med jämna mellanrum, men om man exempelvis slingar brukar hårfärgen inte komma i kontakt med hårbotten på samma sätt oavsett om man gör med hätta eller folie. 

Ett tips är att använda naturliga växtfärger som de gör t ex här: greenheads.se/ Min svägerska går dit och färgar håret och det ser jättefint ut. Förhoppningsvis finns en liknande frisör i ditt område. 

Ja det var en mörk färg jag lade i. Jag har annars alltid färgat ljusare, trodde det var skonsammare med mörka färger: Har alltid tänkt att de ljusa är starkare eftersom de bleker?! 
  • SemesterLena

Jag har färgat mitt hår hela mitt liv och har ännu inte haft ngr problem. Men det är alltid bra och va försiktig och läsa innehållsförteckning och bruksanvisning. Jag skulle råda yngre att börja färja så sent som möjligt även om det är då det är som roligast att experimentera. Va rädda om er! :)

• Anonym (Krakus)

Vilken jäkla fråga aså. Moderna människor är hälsofobiskt vidskepliga. Folk som undrar sånt här är och är vidskepliga kring hälsa är garanterat ättlingar till puritaner?

• Anonym (biologen)
    Anonym (Krakus) skrev 2024-08-14 02:32:36 följande:

Vilken jäkla fråga aså. Moderna människor är hälsofobiskt vidskepliga. Folk som undrar sånt här är och är vidskepliga kring hälsa är garanterat ättlingar till puritaner?

Är det något mer du vill säga utom att du är nollad i kemi?

De första hårfärgerna på 70-talet innehöll definitivt cancerframkallande ämnen, sen har man ändrat på sammansättningen efter hand och troligen är de något bättre idag. Det hindrar inte att frisörer som håller på med dem dagligen har en över tid bestående förhöjd risk för blåscancer enligt studier. För övriga cancerformer ger studier blandat utfall.

En artikel som är lite enklare skriven:

www.cancer.org/cancer/risk-prevention/chemicals/hair-dyes.html
  • Mrs Moneybags
    Anonym (Krakus) skrev 2024-08-14 02:32:36 följande:

Det handlar inte om vidskepelse. Det är konstaterat att frisörer t ex drabbas av vissa cancerformer i högre grad. 

Det finns all anledning att vara lite försiktig när det gäller vad man gnuggar in i kroppen. 

Svar på tråden Hur farligt är hårfärg? Kan man få cancer av det??