• Anonym (Plutt)

Kronofogden

Hej. Är det någon här som har fått problem med ekonomin pga skilsmässa eller liknande? Att man tillslut inte har något val, när man ansökt om att få omvandla dyra lån och krediter.. att man tillslut kommer få ?välja? att hamna hos fogden. 

de här är absolut inget jag vill men ja ser ingen lösning längre då jag inte har något av värde att sälja heller. Att gå från 2 löner till 1 med dagens kostnader är tufft. Någon som varit med om att kronofogden tar dina husdjur så som hundar?  Kommer förmodligen bli löneutmätning vilket jag känner är ok ändå... men kan de ta mer än så? Är så orolig. Framförallt för mina hundar. Det här är ju inget jag själv valt med flit, ibland vänder livet tvärt.. 

• Svar på tråden Kronofogden
  • EnAnonumius
    Anonym (Plutt) skrev 2024-08-12 23:38:06 följande:
    Kronofogden

Hej. Är det någon här som har fått problem med ekonomin pga skilsmässa eller liknande? Att man tillslut inte har något val, när man ansökt om att få omvandla dyra lån och krediter.. att man tillslut kommer få ?välja? att hamna hos fogden. 

de här är absolut inget jag vill men ja ser ingen lösning längre då jag inte har något av värde att sälja heller. Att gå från 2 löner till 1 med dagens kostnader är tufft. Någon som varit med om att kronofogden tar dina husdjur så som hundar?  Kommer förmodligen bli löneutmätning vilket jag känner är ok ändå... men kan de ta mer än så? Är så orolig. Framförallt för mina hundar. Det här är ju inget jag själv valt med flit, ibland vänder livet tvärt.. 

Jag menar inte att låta kall Dock så ibland när man beskriver saker så kan det låta "så "kallt":

Dina hundar är säkra, då kronofogden inte utmäter husdjur alls, då husdjur saknar andrahands marknadsvärde, som gör det lönsamt för dem att ut,mäta husdjur.

Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Anonym (Kram)
    EnAnonumius skrev 2024-08-13 01:29:17 följande:
    Jag menar inte att låta kall Dock så ibland när man beskriver saker så kan det låta "så "kallt":

Dina hundar är säkra, då kronofogden inte utmäter husdjur alls, då husdjur saknar andrahands marknadsvärde, som gör det lönsamt för dem att ut,mäta husdjur.
    Är det så självklart att du hamnar hos kronofogden då?
    Har ni gemensamma tillgångar?
  • Anonym (Budget och skuldrådgivare)

Hej
    Skilsmässa är en av de vanligaste orsakerna att människor tappar ekonomin.

Mitt råd är att snarast ta kontakt med kommunens budget och skuldrådgivare för råd.
    Det är gratis och rådgivaren har tystnadsplikt.

Du behöver mest troligtvis inte oroa dig kring hundarna men du kommer inte heller få förbehålla dig kostnader för dem i ditt förbehålssbelopp om det blir löneutmätning.

Viktigt att veta är att bostadsrätt och villa är tillgångar som kan mätas ut. Om du bor i något du själv äger är mitt råd att snarast försöka sälja och hitta hyreslägenhet.
    Den processen blir så mycket svårare när dina skulder väl hamnat hos kronofogden.

Ta hand om dig.
    Detta är vanligare än vad många tror

Mvh
    Budget och skuldrådgivare

• EnAnonumius
    Anonym (Kram) skrev 2024-08-13 02:13:24 följande:
    Är det så självklart att du hamnar hos kronofogden då?
    Har ni gemensamma tillgångar?
    Varför citerade du mig och svarar sedan på TS?

Du kunde ju citera TS direkt i stället och svara honom.
  • Anonym (Kram)
    EnAnonumius skrev 2024-08-13 06:19:49 följande:
    Varför citerade du mig och svarar sedan på TS?

Du kunde ju citera TS direkt i stället och svara honom.

I bland blir det fel förstår du=)

Mänskliga faktorer drabbar även mig.

Kan jag åtgärda det på något sätt? 

• EnAnonumius
    Anonym (Kram) skrev 2024-08-13 07:03:16 följande:

I bland blir det fel förstår du=)

Mänskliga faktorer drabbar även mig.

Kan jag åtgärda det på något sätt? 

Du behöver inte vara arrogant. 🤔

Nepp, FL tillåter inte att man "editerar" och/eller raderar sina egna inlägg... 😔

• Mandel

Vad är det för lån och krediter som du helt plötsligt ska betala själv på?
    Har den andre parten bara dragit och lämnat dig med boende och allt?

Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • Anonym (Anonym)
    EnAnonumius skrev 2024-08-13 07:22:07 följande:

Nepp, FL tillåter inte att man "editerar" och/eller raderar sina egna inlägg... 😔

Och du behöver inte skriva ett otrevligt inlägg när det är uppenbart att det var ställt till fel person. Som man frågar får man svar. 

• EnAnonumius
    Anonym (Anonym) skrev 2024-08-13 08:30:40 följande:

Och du behöver inte skriva ett otrevligt inlägg när det är uppenbart att det var ställt till fel person. Som man frågar får man svar. 

Oj oj oj...
    Så det är otrevligt, enligt dig att ställa en enkel fråga, och påtala att du kunde citerat TS i stället. 🙄

Du verkar ju inte hört talas om att det finns faktiskt folk som citera andras inlägg för att svar till en annan person än de citerade medvetet.

Och tydligen är det otrevligt att fråga om det också. 🙄

• Anonym (Kram)
    EnAnonumius skrev 2024-08-13 07:22:07 följande:

Jag var faktiskt inte arrogant. Jag ber om ursäkt om jag var otrevlig 

Det blev fel och jag har mina brister. Jag brukar citera.
  • baam77
    Anonym (Plutt) skrev 2024-08-12 23:38:06 följande:
    Kronofogden

jag tycker du ska ansöka om skuldsanering. det är mycket bättre än löneutmätning plus att din arbetsgivare ser inte att du har hamnat hos kronofogden. Skuldsanering kan du ansöka om innan du hamnar i löneutmätning. kontakta din skuld och budgetrådgivare i din kommun. 
Svar på tråden Kronofogden