• Anonym (Orolig)

Måste man betala tillbaka CSN om man hoppa av?

Hej!
    Jag skall studera nu i höst o har blivit beviljad studiemedel för förra o denna terminen! Lite Olika saker gör att jag ej vet om jag kan fullfölja. Skall testa o se jag att det inte funkar hoppa jag av efter 3-4 veckor! Min oro nu är att behöver jag betala tillbaka direkt för den månaden jag erhållit csn? Att det läggs på mitt lån förstår jag men måste jag lämna tillbaka CSN direkt vid ett avhopp?

• Svar på tråden Måste man betala tillbaka CSN om man hoppa av?
  • Faxze

Nej, det behöver inte betalas tillbaka direkt. Däremot påverkar det troligtvis möjligheterna att få studiemedel framöver eftersom du då inte uppfyller kraven på studieresultat.

• Anonym (.)

Direkt? Nja.. alltså vet inte hur lång tid det tar.. men efter ett tag kommer de börja skicka in att du ska betala tillbaka. 

• Anonym (ZWQ)

Det står så här på csn?s hemsida:

När börjar jag betala tillbaka?

Du börjar betala tillbaka till CSN tidigast sex månader efter att du hade studiestöd och det sker alltid vid ett årsskifte.

När det är dags att börja betala får du ett brev från CSN med en betalningsplan och inbetalningskort. Det får du i samband med ett årsskifte.

Har du tagit studielån tidigare och börjat betala tillbaka? Då börjar du betala direkt när du slutar få studiemedel.

• Anonym (Hin Håle)
    Anonym (Orolig) skrev 2024-08-14 08:23:13 följande:
    Måste man betala tillbaka CSN om man hoppa av?

Hej!
    Jag skall studera nu i höst o har blivit beviljad studiemedel för förra o denna terminen! Lite Olika saker gör att jag ej vet om jag kan fullfölja. Skall testa o se jag att det inte funkar hoppa jag av efter 3-4 veckor! Min oro nu är att behöver jag betala tillbaka direkt för den månaden jag erhållit csn? Att det läggs på mitt lån förstår jag men måste jag lämna tillbaka CSN direkt vid ett avhopp?

Nej jag tror inte du betalar tillbaka direkt. 
    Men ring CSN och fråga?
  • Anonym (Orolig)

Försöker nå CSN via Mail o telefon!

jag förstår att jag skall börja betala månadsvis efter avslut eller avhopp! Tänkte med om man en månad får CSN o man hoppa Av efter några veckor o då måste betala tillbaka hela summan man fick första månaden ? Dvs ca15000kr

• planerar barn123

Om du avbryter studierna dvs registrerar avbrott så måste du betala tillbaka pengar du fått för tid du inte studerat. Eftersom man får CSN i förskott så brukar det vara ett par tusen. Om du däremot läser tex. 3 veckor så har du fortfarande rätt till pengarna för de 3 veckorna men måste tex betala tillbaka en vecka om du har fått 4 veckors CSN i första utbetalningen.

Om du bara struntar i att gå dit, struntar att skriva tentor osv, dvs fortfarande studerar "formellt" så kommer du inte blöi återbetalningsskyldig. Nästa gång du söker CSN kan du däremot bli nekad om du har tagit en för låg andel av poängen du fick studiestöd för denna gången.

• mammatill6

Du behöver betala tillbaka men inte direkt. _Det läggs däremot inte på ditt lån utan det läggs som en separat skuld som ska betalas tillbaka när de kollar studieresultatet. Brukar vara året efter eller om du gör ny ansökan.

Svar på tråden Måste man betala tillbaka CSN om man hoppa av?