• Anonym (Tacksamförhjälp)

Var hittar jag bevismaterialen?

Hej! För några år sedan slog min exsambo mig ganska ordentligt ett par gånger, det blev rättegång och han blev dömd. 

Men nu när jag liksom börjat lyckats bearbeta detta någorlunda, så skulle jag gärna vilja ta del av bilderna som tagits. polisen som kom till plats, ambulanspersonal, sjukhuset och vårdcentralen- dom alla har fotograferat mina skador. Jag vill se detta då jag vet att det hjälper mig i processen till att bearbeta traumat. i min journal på 1177 finns dokumenterat i skrift vilka skador som fanns osv, men inga bilder. Vet någon hur jag får tag på dom? Det är ju bilder på mig själv, vilket jag tycker att jag borde ha tillgång till (om dom inte är preskriberade och raderade förståss).. 

• Svar på tråden Var hittar jag bevismaterialen?
  • Anonym (M)

Polisen har hand om bevismaterialen och de är arkiverade i ett arkiv. Dessutom är det inget du får ta del av. 

• Anonym (Lilu)

Sjukhuset bör ha dina bilder, de ligger nog inte i journalen där du kan se dem men hör med dem om du kan få ut bilderna.

• Anonym (M)
    Anonym (Lilu) skrev 2024-08-14 19:15:13 följande:

Sjukhuset bör ha dina bilder, de ligger nog inte i journalen där du kan se dem men hör med dem om du kan få ut bilderna.

Nej, sjukhuset har inte bilderna. Polisen har bildernaeftetsom det tillhör bevismaterialet.
  • Anonym (Anonym)

Har inte det här inlägget skrivits tidigare? Känns som att jag läst det tidigare. Hursomhelst. Det är alltid polisen som tar bilder så att det kan användas till bevismaterial ?> rättegång. Sjukhuset undersöker och antecknar ner allt i journalen som också kan komma att användas under rättegångarna som bevis (går att logga in på 1177 och läsa alla gamla journaler). 

Har du ingen dom från rättegångarna att gå tillbaka till att läsa. Där finns alla bilder. Det går att beställa domar från tingsrätt också men jag är inte säker på om de sparar sånt, 

• Anonym (Kvinna ...)

Har lite liknande frågor. Är det bara polis och vårdpersonal som har fotat dina skador? Jag själv messade egentagna bilder till familj och vänner men eftersom jag var så skadad (psykiskt) tog jag honom tillbaka och då raderade familj och vänner allt.
    I nuläget vill "min" polis att jag får skyddat boende men det är totalt omöjligt. Kommer få försöka leva med denna rädsla. 

Jag kommer sluta mitt liv som ett nytt "lotta-fall" säger polisen. 

Snart blir han granne och jag vill bara dö. 

Har du fått terapi via soc eller liknande? Våld i nära relation?

• Anonym (Lilu)
    Anonym (M) skrev 2024-08-14 20:28:44 följande:
    Nej, sjukhuset har inte bilderna. Polisen har bildernaeftetsom det tillhör bevismaterialet.
    Om sjukhuset tog bilderna har de givetvis bilderna också. Däremot är inte hela journalen för patienten att se.
  • Anonym (M)
    Anonym (Lilu) skrev 2024-08-14 20:54:46 följande:
    Om sjukhuset tog bilderna har de givetvis bilderna också. Däremot är inte hela journalen för patienten att se.
    Nej, de har dem inte eftersom det inte är de som tagit bilderna. De tar inte några bevis bilder alls. Det gör tekniker från polisen. Däremot så kan bilderna tas på sjukhus. 
  • Anonym (Em)
    Anonym (M) skrev 2024-08-14 20:56:04 följande:
    Nej, de har dem inte eftersom det inte är de som tagit bilderna. De tar inte några bevis bilder alls. Det gör tekniker från polisen. Däremot så kan bilderna tas på sjukhus. 
    Efter en polisanmäld misshandel är det vanligt att man blir undersökt av en rättsläkare på sjukhuset som dokumenterar och fotograferar. Den rapporten finns sedan med i fuppen. 
  • Anonym (Kvinna ...)
    Anonym (Em) skrev 2024-08-14 21:01:52 följande:
    Efter en polisanmäld misshandel är det vanligt att man blir undersökt av en rättsläkare på sjukhuset som dokumenterar och fotograferar. Den rapporten finns sedan med i fuppen. 
    Kan man få ut de bilderna?
  • Anonym (Kvinna ...)
    Anonym (Kvinna ...) skrev 2024-08-14 21:04:52 följande:
    Kan man få ut de bilderna?
    Hade 8 brutna revben, nyckelben sönderslaget vid 2 tillfällen, ansiktet krossat många gånger (kunde inte jobba, visa mig ute på lång tid), jag (förlåt mig ts) behöver se vad han gjorde så jag inte gör om detta. Misshandel normaliseras sa de i rätten, han är ute nu och jag är rädd. 
Svar på tråden Var hittar jag bevismaterialen?