• Anonym (Jo)

Vem är man mest lojal mot? Sin partner eller bästa vän?

Du är tillsammans med en underbar person, som har en gammal vänskap där det varit högt och lågt i alla år, det har delats allt från botten till toppen. 

Men vad tycker ni om följande:
    1. Det uppstår ett samtal där din partner uttrycker till dig att din bästa vän har handlat fel i ngt som hänt.  Tänk dig ett känsligt ämne. 

Är det okej för din partner att lämna ut till sin bästa vän det du sagt i förtroende?

Varför okej? Varför inte okej? 

Jag tycker personligen att man är lojal mot sin partner, att man inte hänger ut personen. Visst ska man kunna prata med sina vänner men ngt filter måste man väl ändå ha?

• Svar på tråden Vem är man mest lojal mot? Sin partner eller bästa vän?
  • Anonym (Hmm)

Har jag fattat rätt:

Kompisem gkorde något din parter inte gillade och berättade om det för dig

Du ger din åsilt i ämnet och din parter berättar för kompisem vad du sa?

• Anonym (Jo)
    Anonym (Hmm) skrev 2024-08-14 19:46:05 följande:

Har jag fattat rätt:

Kompisem gkorde något din parter inte gillade och berättade om det för dig

Du ger din åsilt i ämnet och din parter berättar för kompisem vad du sa?

Oj förstår att det blev rörigt!  Så här då: 
    X= jag 
    Y= mannen 
    S= bästa kompisen till Y. 

en känslig händelse sker där alla är med. Sen pratar X+Y om det som hände varav X uttrycker att S handlade helt fel I det här läget. 

Y säger det sen till S. 

X känner sig sviken eftersom det sas i förtroende. 

• Anonym (Judge Anderson)

Det beror väl lite på ämne?

Om hans vän t.ex. har besökt en prostituerad nyligen, och du ofta tidigare har uttryckt starka åsikter i sällskap om att det är vidrigt, så får du väl stå för din åsikt även to his face, hoppas man? Ni måste fortfarande inte debattera det varje gång ni ses resten av livet.

Om han har en kvinnlig vän som just förlorat ett foster och är psykiskt skör så är det däremot inte så snällt om han vidarebefordrar din åsikt att människan är störd och inte borde ha barn alls. Det riskerar att skicka henne till psyket och det är personligt riktat mot henne, till skillnad mot den mer allmänna etiska principen ovan att man inte bör köpa människors kroppar.

• Anonym (Hmm)

Helt omöjligt att svara på utan att veta vad det gäller

• Anonym (Jo)

I det här fallet barnuppfostran. 

• Anonym (Hmm)
    Anonym (Jo) skrev 2024-08-14 20:16:28 följande:

I det här fallet barnuppfostran. 

Och det är väldigt vagt, allt från barnaga till att grönsakerna ska ätas, och hur och varför togs det upp i efterhand? Det känns som att det måste ha varit en rätt stor grej som hände och då är det inte så konstigt att man pratat om det
  • Tecum

Principen måste vara att man är mer lojal mot sin partner är en vän. Annars är det inte mycket till förhållande. Man pladdrar inte om något som är sagt i förtroende. Sen är frågan vad det gäller och om partner inser att det var sagt i förtroende, fast denne bara såg det som en bagatell.

Svar på tråden Vem är man mest lojal mot? Sin partner eller bästa vän?