• Anonym (Tarmar)

Kan man ha "lata" tarmar?

Jag går inte så ofta på toa för nr 2, max tre ggr/vecka. Jag är inte förstoppad på så sätt att bajset är hårt, men det kommer liksom bara inte ut. Kan man ha "lata" tarmar? För det är precis som att det är så det är, där finns en massa som skulle behöva komma ut, men det är som att tarmarna inte pallar bry sig. Vad kan man göra åt detta?

• Svar på tråden Kan man ha "lata" tarmar?
  • Anonym (Ankan)

Har du haft så i hela ditt liv? Kan det bero på vad du äter?

• Anonym (Typ)

För lite fibrer och vätska? För lite rörelse och för mycket stillasittande?
    Har du provat linfrön i vatten eller psylliumfrön? 

Om du är kvinna kan det bero på någon förlossningsskada ( om nytillkommet problem). Även ibs och andra tarmsjukdomar kan ställa till det. För mig gjorde en förlossningsskada livet till ett riktigt h-vete. 

• Anonym (Tarmar)
    Anonym (Ankan) skrev 2024-08-16 16:26:32 följande:

Har du haft så i hela ditt liv? Kan det bero på vad du äter?

Anonym (Typ) skrev 2024-08-16 16:32:39 följande:

Om du är kvinna kan det bero på någon förlossningsskada ( om nytillkommet problem). Även ibs och andra tarmsjukdomar kan ställa till det. För mig gjorde en förlossningsskada livet till ett riktigt h-vete. 

Tack för era svar! Ja, så länge jag kan minnas har jag haft problem med sällsynta toabesök. Tidigare var det största problemet dock att jag var HÅRD i magen, men det har löst sig (bokstavligt talat 😊) iom att jag börjat äta sundare. Jag äter numera den mängd fibrer och dricker den mängd vätska som t.ex. Livsmedelsverket rekommenderar och nu är det som sagt inte att bajset är hårt som är problemet utan mer att tarmarna liksom är slöa. Jag rör även mycket på mig. Har inga förlossningsskador, och inte heller IBS vad jag vet.
  • Hjelm

Allt mellan tre gånger i veckan till tre gånger om dagen är faktiskt normalt, såvida man inte upplever besvär som diarré, förstoppning, smärtor etc.

• Anonym (Typ)
    Anonym (Tarmar) skrev 2024-08-16 18:42:32 följande:
    Anonym (Typ) skrev 2024-08-16 16:32:39 följande:

Tack för era svar! Ja, så länge jag kan minnas har jag haft problem med sällsynta toabesök. Tidigare var det största problemet dock att jag var HÅRD i magen, men det har löst sig (bokstavligt talat 😊) iom att jag börjat äta sundare. Jag äter numera den mängd fibrer och dricker den mängd vätska som t.ex. Livsmedelsverket rekommenderar och nu är det som sagt inte att bajset är hårt som är problemet utan mer att tarmarna liksom är slöa. Jag rör även mycket på mig. Har inga förlossningsskador, och inte heller IBS vad jag vet.
    Min mamma hade tarmar som var vädigt slöa. Hon tyckte det blev bättre med en burntablett ( naturläkemedel med chili mm) . Kanske prova något liknande och se om det blir bättre?
  • Anonym (Tarmar)
    Hjelm skrev 2024-08-16 18:55:03 följande:

Allt mellan tre gånger i veckan till tre gånger om dagen är faktiskt normalt, såvida man inte upplever besvär som diarré, förstoppning, smärtor etc.

Men det är ju det som är problemet, där ligger en massa i magen/tarmarna, så mycket att det gör ont, men inget händer.
    Anonym (Typ) skrev 2024-08-16 18:55:56 följande:
    Min mamma hade tarmar som var vädigt slöa. Hon tyckte det blev bättre med en burntablett ( naturläkemedel med chili mm) . Kanske prova något liknande och se om det blir bättre?

Aldrig hört talas om men ska kolla upp! Tack för tipset!
  • Anonym (Typ)
    Anonym (Tarmar) skrev 2024-08-16 19:05:35 följande:

Aldrig hört talas om men ska kolla upp! Tack för tipset!

Det var denna 
    https://www.svensktkosttillskott.se/burn

Annars kan du ju höra med någon naturläkemedelsaffär eller receptfritt på apoteket efter något som påskyndar ämnesomsättningen ifall det inte förbättras. Vet inte om de skriver ut saltsyratabletter längre, min mamma fick det först men sen verkade de sluta med det, då provade hon burn tabletterna och tyckte de fungerade rätt bra. 

Hoppas du finner något som hjälper, för det är bland det jobbigaste som finns med såna problem.

• Anonym (Tarmar)
    Anonym (Typ) skrev 2024-08-16 23:07:48 följande:

Det var denna 
    https://www.svensktkosttillskott.se/burn

Annars kan du ju höra med någon naturläkemedelsaffär eller receptfritt på apoteket efter något som påskyndar ämnesomsättningen ifall det inte förbättras. Vet inte om de skriver ut saltsyratabletter längre, min mamma fick det först men sen verkade de sluta med det, då provade hon burn tabletterna och tyckte de fungerade rätt bra. 

Hoppas du finner något som hjälper, för det är bland det jobbigaste som finns med såna problem.

Tack!!
  • Anonym (F)

Hej

Jag skulle rekommendera dig att ta kontakt med läkaren på din vårdcentral eftersom du upplever besvär av dina tarmar. Det kan handla om en form av förstoppning även om du går regelbundet. Min son bajsade dagligen men hade ändå problem med sin mage i form av värk. För honom hjälpte det med läkemedel movicol/moxalole och dyl (ett pulver som löses upp i vatten). De funkar så att mer vätska binds till avföringen och gör konsistensen bättre. Men, innan du ger dig på naturläkemedel eller receptfria mediciner skulle jag rekommendera dig att gå till läkaren. De är vana vid såna här problem och kan ge dig råd utifrån dina behov. Lycka till!

• Maac

Gå till apoteket och köp laxoberal. Droppa 10 droppar på en tesked och svälj innan du lägger dig. Stimulerar tarmarna och man går på toa morgon/förmiddag dagen efter. 

Svar på tråden Kan man ha "lata" tarmar?