• Blå Kaktus

Villaområden i Kungsbacka

Hej! 👋 

Vi är en småbarnsfamilj (man och fru ca 30-35 år) med två små (2 och 4 år). Vi planerar att flytta till en villa i Kungsbacka med prislapp ca 4.5-6.0.

Hur är följande områden? För-/nackdelar? 

Varla
    Tingberget
    Gårdskulla
    Östra Villastaden
    Hålabäck
    Fors
    Hammerö

• Svar på tråden Villaområden i Kungsbacka
  • Anonym (Bor i kommunen)

Inget område är bättre eller sämre av de områdena. 

Skulle kanske undvika Östra Villastaden eller åtminstone läsa på ang dubbelspårens framtid. Googla på artiklar som är ett par år gamla då var det rätt mycket skriverier om det hela. 

Allt bero ju på vad ni är ute efter. Alla har cykelavstånd till stationen (nåja, en del har väl gångavstånd). 

I Gårdskulla och Östra Villastaden hörs tågen tydligare. Tåg går dygnet runt så väl godstrafik som persontåg. Har en kompis som bodde där som störde sig mycket på det. En annan kompis märkte det knappt. 

Egentligen är det nog sak samma var ni bor. Hittar ni ett hus ni trivs med så kommer ni trivas där. 

Skulle mer fundera i banorna om man vill ha radhus, kedjehus eller fristående för det skulle nog bli ett enklare val framöver då även om alla områden nog nästan har dessa hus. 

• Blå Kaktus
    Anonym (Bor i kommunen) skrev 2024-08-18 14:53:54 följande:

Inget område är bättre eller sämre av de områdena. 

Skulle kanske undvika Östra Villastaden eller åtminstone läsa på ang dubbelspårens framtid. Googla på artiklar som är ett par år gamla då var det rätt mycket skriverier om det hela. 

Allt bero ju på vad ni är ute efter. Alla har cykelavstånd till stationen (nåja, en del har väl gångavstånd). 

I Gårdskulla och Östra Villastaden hörs tågen tydligare. Tåg går dygnet runt så väl godstrafik som persontåg. Har en kompis som bodde där som störde sig mycket på det. En annan kompis märkte det knappt. 

Egentligen är det nog sak samma var ni bor. Hittar ni ett hus ni trivs med så kommer ni trivas där. 

Skulle mer fundera i banorna om man vill ha radhus, kedjehus eller fristående för det skulle nog bli ett enklare val framöver då även om alla områden nog nästan har dessa hus. 

Lustigt att du säger att det är hugget som stucket, det är få städer man kan säga det om men det stämmer väl med vår känsla när vi varit i staden. Bortsett något enstaka hyreskomplex som har lite sämre rykte (vi har sett/bott betydligt ruffigare på andra platser och är inte skraja på något vis) så känns det på ytan lugnt överallt.

Bra info om dubbelspåret, ska läsa på om det.

Vi letar i första hand efter ett fristående men skulle eventuellt kunna sträcka oss till kedjehus. Vi vill gärna bo med grannar men helst inte kloss an som i ett radhus. Vi söker:

- Närhet till service
    - Närhet till förskola & grundskola
    - Närhet till Kungsmässan och/eller Centrum
    - Närhet till stationen
    - Gärna ett kvarter med mycket småbarnsfamiljer
    - Gärna närhet till natur
    - Gärna smidigt att komma ut på leden

Sen har vi koppling till Göteborg så en fundering är om det gör någon skillnad på att bo i säg Varla istället för Hammerö, eller är det så få minuter att det är skitsamma?
  • Anonym (Bor i kommunen)

Service - allt beror ju på vad man är ute efter. Men det är ju inte långt till Kungsmässan ifrån något inne i stan. Jämnför med att bo i Gottskär eller Frillesås så är det en vindpust

Förskolor finns det hur många som helst. De allra flesta (alla?) är kommunala. 

Skolor - vill ni ha plats på de privata dvs Nova (montessori) eller Vittra så bör ni redan stå i kö. Kommunala skolor ändrar sig från år till år. Arbetade en period inom skolvärden i ett område där högstadiet hade typ värsta ryktet i kommunen på den tiden (+20 år sedan). Efter ett rektorsbyte så blev samma högstadie det bästa i kommunen 3-4 år senare. Bara för att någon säger att skola X är dålig idag betyder det inte att det hinner ändra sig tills era barn går där. Det gäller nog alla skolor idag. 

Ska man till Göteborg så är det ingen större skillnad om man bor nära Hede Station eller Kungsbacka station. Även Åsa har tåg mot Göteborg/Varberg. Bor man i Hålabäck eller Fors så är det nedförsbacke på morgonen och uppförsbacke hem  

Har bott i centrala Kungsbacka ett par år och alltså det är ju inte större än att man är i centrum/Kungsmässan/biblioteket med 5-15 min cykeltur oftast beroende på vart man ska. (Bor man i Varla så tar det ju lite längre till centrum än om man bor i Hålabäck). 

Småbarnsfamiljer finns det typ överallt. Däremot så är min erfarenhet att ungar inte springer runt på samma sätt idag som när vi var små. Tyvärr. 

Närhet till natur - ja, det finns väl i alla områden. Östra Villastan är väl längstbort från naturen. 

Komma ut på leden. Tja, eftersom utpendlingen är stor så är det nog likadant varsom i rusningstiderna. Vet fler och fler som sökt jobb i Kungsbacka efter ett par pendlingsår. Det händer ofta något på motorvägen i höjd med Kållered. Pendlen är bättre i så fall om det funkar med andra linjer i Göteborg (vilket det inte alltid gör). 

Skulle säga att det inte spelar någon roll med Varla eller Hammerö i fallet med kopplingen till Göteborg. Skulle ni välja att bo i Vallda, Anneberg eller Fjärås skulle ni (nog) märka skillnad jämfört med stan. Men beroende på vart ni ska så är ju även de ändå bara 10-15 minuter bort i från Kungsbacka. 

Det enda området jag inte tror jag skulle flytta till i Kungsbacka kommun oavsett om jag vore rik som ett troll eller fattig som en kyrkråtta, så skulle jag inte välja Onsala. Men det beror helt och hållet på Onsalavägen, inget annat. 50 väg över hela Onsala och mängder med trafik. Den vägen är ingen hit. 

• Blå Kaktus
    Anonym (Bor i kommunen) skrev 2024-08-19 00:07:30 följande:

Service - allt beror ju på vad man är ute efter. Men det är ju inte långt till Kungsmässan ifrån något inne i stan. Jämnför med att bo i Gottskär eller Frillesås så är det en vindpust

Förskolor finns det hur många som helst. De allra flesta (alla?) är kommunala. 

Skolor - vill ni ha plats på de privata dvs Nova (montessori) eller Vittra så bör ni redan stå i kö. Kommunala skolor ändrar sig från år till år. Arbetade en period inom skolvärden i ett område där högstadiet hade typ värsta ryktet i kommunen på den tiden (+20 år sedan). Efter ett rektorsbyte så blev samma högstadie det bästa i kommunen 3-4 år senare. Bara för att någon säger att skola X är dålig idag betyder det inte att det hinner ändra sig tills era barn går där. Det gäller nog alla skolor idag. 

Ska man till Göteborg så är det ingen större skillnad om man bor nära Hede Station eller Kungsbacka station. Även Åsa har tåg mot Göteborg/Varberg. Bor man i Hålabäck eller Fors så är det nedförsbacke på morgonen och uppförsbacke hem  

Har bott i centrala Kungsbacka ett par år och alltså det är ju inte större än att man är i centrum/Kungsmässan/biblioteket med 5-15 min cykeltur oftast beroende på vart man ska. (Bor man i Varla så tar det ju lite längre till centrum än om man bor i Hålabäck). 

Småbarnsfamiljer finns det typ överallt. Däremot så är min erfarenhet att ungar inte springer runt på samma sätt idag som när vi var små. Tyvärr. 

Närhet till natur - ja, det finns väl i alla områden. Östra Villastan är väl längstbort från naturen. 

Komma ut på leden. Tja, eftersom utpendlingen är stor så är det nog likadant varsom i rusningstiderna. Vet fler och fler som sökt jobb i Kungsbacka efter ett par pendlingsår. Det händer ofta något på motorvägen i höjd med Kållered. Pendlen är bättre i så fall om det funkar med andra linjer i Göteborg (vilket det inte alltid gör). 

Skulle säga att det inte spelar någon roll med Varla eller Hammerö i fallet med kopplingen till Göteborg. Skulle ni välja att bo i Vallda, Anneberg eller Fjärås skulle ni (nog) märka skillnad jämfört med stan. Men beroende på vart ni ska så är ju även de ändå bara 10-15 minuter bort i från Kungsbacka. 

Det enda området jag inte tror jag skulle flytta till i Kungsbacka kommun oavsett om jag vore rik som ett troll eller fattig som en kyrkråtta, så skulle jag inte välja Onsala. Men det beror helt och hållet på Onsalavägen, inget annat. 50 väg över hela Onsala och mängder med trafik. Den vägen är ingen hit. 

Ja, det man vinner på ett läge som ex Gottskär (havet) tenderar man att förlora i service (KBA stad). Hittar man ett ställe med bägge delarna så dubbleras priset 😄 Jag vet ett antal personer som ÄLSKAR Onsala, Frillesås, Åsa m.fl. pga tryggt, hav, bra skolor och inte bryr sig om mindre utbud men jag personligen är mån om närhet till service (är från Göteborg från början så är ju van vid det och kan inte tänka mig något annat).

Fasen då vad gäller ungarna. Det är ju nästintill att man vill till ett miljonprogram för där är lite liv och rörelse i form av barn ute. Är för jävla sorgligt med alla dessa fina lekplatser och knappt några ungar. Sitter alla bara inne hela tiden?! Dom stora lekplatserna i KBA (den vid Kungsmässan och den vid Skogsallén, även Kungsbackaskogen) tenderar åtminstone att locka en del ungar med vuxna, ungarna älskar det och föräldrarna kan bara ta en kaffe vid sidan av.

Kan man bibehålla större del av lönen och motsvarande tjänst så vinner man onekligen mycket på att cykla 10 min till jobbet istället för att bila bort sitt liv. Sen kan ju bilresan i vissa fall vara ett andrum också antar jag så man får lagom med stadspuls emellanåt och radiofrid i bilen 😁

Tack för alla klokskaper, nu blir det att bara fortsätta spana efter rätt objekt. Tyvärr rätt lite ute nu vilket gör att prissättningen blir skev då konkurrensen är låg?
Svar på tråden Villaområden i Kungsbacka