• Anonym (Anonym)

Automatiska tankar

Hur får man bort automatiska tankar? 

Då menar jag tankar som dessa: 
    - Musik i huvudet hela dagarna 
    - Räknetankar, tex: räkna antalet klunkar när man dricker något, räkna antal drag med borsten, eller liknande.

Tankarna går att avleda om jag tänker på något annat men så fort jag slutar kommer de igen. Så det är inget tvång. Jag har haft räknetvång i tonåren men skillnaden var att då var jag tvungen att räkna. Detta känns som en sorts rest / inbiten vana som finns kvar som alltså inte är ett tvång. Det är bara irriterande automatiska tankar. 

Hur får man bort dessa? Jag har nämnt detta till en kunnig och erfaren psykolog som inte vet vad det är.

• Svar på tråden Automatiska tankar
  • Anonym (Anonym)

Psykologen menar att jag bara ska acceptera det som det är. Men detta är oerhört jobbigt. Det blir värre av stress och trötthet. 

• Anonym (O)

Klassikern är att ha ett gummiband om handleden och snärta till med det varje gång en automatisk tanke dyker upp. Kroppen och hjärnan är bra på att undvika smärta och lär sig ganska snabbt.

Meditation och mindfulness är sätt att träna upp kontrollen över sina tankar. Det spiller över till även andra tider på dygnet med lite träning.

Ersätt tankarna med andra tankar eller handlingar som du vill ha och styr.

För många så har man denna typ av tankar oftare när man är trött och utmattad. Sov ordentligt och se till att äta en bra kost.

Motion och träning funkar för mig. Tillräckligt hård träning tvingar mig ur huvudet och in i nuet.

• Anonym (Hmm)

Skaffa dig ett arbete som är stressigt på riktigt så kommer du inte hinna med att tänka på sånt där kan jag lova dig.  DU har för mycket tid och för mycket energi och för lite stress (riktig stress) helt enkelt.

• Anonym (Anonym)
    Anonym (Hmm) skrev 2024-08-18 13:02:20 följande:

Skaffa dig ett arbete som är stressigt på riktigt så kommer du inte hinna med att tänka på sånt där kan jag lova dig.  DU har för mycket tid och för mycket energi och för lite stress (riktig stress) helt enkelt.

Nej jag har ME och är utmattad. Jag jobbar på en vårdcentral. Det är troligtvis utmattningen som skapar dessa tankar. 
  • Anonym (Anonym)
    Anonym (O) skrev 2024-08-18 12:54:16 följande:

Klassikern är att ha ett gummiband om handleden och snärta till med det varje gång en automatisk tanke dyker upp. Kroppen och hjärnan är bra på att undvika smärta och lär sig ganska snabbt.

Meditation och mindfulness är sätt att träna upp kontrollen över sina tankar. Det spiller över till även andra tider på dygnet med lite träning.

Ersätt tankarna med andra tankar eller handlingar som du vill ha och styr.

För många så har man denna typ av tankar oftare när man är trött och utmattad. Sov ordentligt och se till att äta en bra kost.

Motion och träning funkar för mig. Tillräckligt hård träning tvingar mig ur huvudet och in i nuet.

Tack snälla för jättebra tips!! Detta ska jag prova! Ja jag ska fortsätta försöka tänka bort tankarna när dessa kommer. Jag tror det är en kombination mellan trötthet och invanda tankar. Ska prova detta direkt. 
Svar på tråden Automatiska tankar