• Anonym (Huldran)

Släppa allt och flytta ut i skogen?

Bekännelse nr 1: Jag har aldrig i mitt 33åriga liv mått bra på riktigt. Redan som 8-åring satt jag hos BUP, knäpptyst i 2 timmar. Sedan har det varit BUP hit och läkare dit och psykologer till höger och kuratorer till vänster. Ingen har någonsin kommit fram till något utöver "trauma och autism", trots att jag inte kan åminna mig något trauma och vet inte hur de kom fram till autism.

Bekännelse nr 2: Jag älskar i teorin livet jag lever, men hatar det i praktiken. Jag hatar lägenheten, jag hatar stadslivet, jag hatar bullret och tempot och jobbet som aldrig tar slut ens på semestern eller när jag är sjuk, jag hatar att aldrig känna att det är ok att vara just sjuk och jobbar tvärs igenom både migrän och lunginflamation och cancer och svåra graviditeter. Jag hatar att det är så ont om riktig natur där både barn och djur får vara fria och leka och vara vilda utan att någon ska titta snett eller bli arga. Jag hatar att det aldrig är TYST som hon sjunger i Matilda the Musical, "Silence that's not really silent".

Nu har min mormors syster slängt ut frågan om någon vill ha det gamla släkthuset som ingen bott i sedan 1940-talet, men som är kvar i familjen. Det användes som sommarställe fram till ungefär 1990, men sen stått helt tomt och oanvänt. Och jag känner bara JAAAAAAAAAAAAAAAA! Nu, på en gång, jag flyttar in imorgon. 

Men så är det barnen, och jobbet, och närheten till allt och självklart mår man inte bättre automatiskt för att man flyttar. 

Min man säger ta huset och ha det som sommar/vinterhus. Det är väl det som egenligen är det smarta, eller hur?

• Svar på tråden Släppa allt och flytta ut i skogen?
  • Anonym (Frida)

Om huset inte är alltför långt bort från er så låter det som en jättebra idé att ta emot det och vara där på helger, semester, osv. Det kan ju bli en flytt om ett antal år om det passar er bra och när ni har fixat till det. 
    Det är bra att ha mål med livet, och om det kan vara ditt mål att fixa huset, kanske odla lite osv, så låter det jättebra!

• Anonym (Huldran)
    Anonym (Frida) skrev 2024-08-18 19:01:04 följande:

Om huset inte är alltför långt bort från er så låter det som en jättebra idé att ta emot det och vara där på helger, semester, osv. Det kan ju bli en flytt om ett antal år om det passar er bra och när ni har fixat till det. 
    Det är bra att ha mål med livet, och om det kan vara ditt mål att fixa huset, kanske odla lite osv, så låter det jättebra!

Ca 130 mil!
  • Anonym (Frida)
    Anonym (Huldran) skrev 2024-08-18 19:13:09 följande:
    Ca 130 mil!
    Oj! Ja, då blir det ju helt annorlunda! Då kan ni kanske åka dit två gånger per år - på sommaren och över jul. Har ni någon i närheten som kan titta till det? Är det uppvärmt nu? Finns det el, VA, osv? 
  • Anonym (Huldran)
    Anonym (Frida) skrev 2024-08-18 19:26:07 följande:
    Oj! Ja, då blir det ju helt annorlunda! Då kan ni kanske åka dit två gånger per år - på sommaren och över jul. Har ni någon i närheten som kan titta till det? Är det uppvärmt nu? Finns det el, VA, osv? 
    Det är ju det. Jag tänkte skriva avståndet i TS men glömde visst bprt det.

Allting finns men har som sagt stått övergivet sedan ca 1990. Så det är väl något av ett renoveringsobjekt. Gediget är det i alla fall och hon hade tagit in en mögelhund i våras som inte hittade något.
  • Anonym (Flytta till en narliggande ort under tiden (till att borja med)?)

Hur ar skicket pa stugan? Hur gamla ar barnen? Om de ar sma, gar det (jobbmassigt etc.) att flytta till en narliggande ort, med skolor, affarer, kommunikationer osv. och pa sa satt tillgodose barnens sociala behov samtidigt som ni renoverar och fixar med stugan? Sen har ni nara till stugan under semestrar och helger (och inte 130 mil). Barnen kan fa ta med sig kompisar. Sen nar barnen blir vuxna har de vuxit upp i krokarna och kommer att ha nara till er om ni da bestammer er for att permanent flytta ut till stugan.

Svar på tråden Släppa allt och flytta ut i skogen?