• Anonym (K)

Varför ser jag gravid ut trots att jag inte är det?

Jag är 35 år gammal. Har fött ett barn för 10 år sedan. Är smal och vältränad och uppfattas som allmänt liten och tunn. Jag har en smal midja och typ magrutor, men min tjejmage asså den nedersta delen av magen är verkligen så stor!!!!!!! Den är så svullen så jag ser gravid ut. Jag har varit hos gyn på kontroller och dom säger att inget ser konstigt ut, har gjort ultraljud. Jag är inte förstoppad heller, har inte problem med gaser. Varför ser tjejmagen så stor ut??? Jag upplever liksom inte att det är fett utan mer svullnad liksom. Någon som känner igen sig? Kan gyn ha missat något som jag borde trycka på?

• Svar på tråden Varför ser jag gravid ut trots att jag inte är det?
  • Anonym (abc)

Dricker du mycket öl? Ett 6-pack folkisar är som en 225g påse ostbågar! Det är inte alltid man tänker på det.

• Astriidlind

Ibland kan dom missa saker genom att de gör ultraljud på magen och inte från underlivet så be dom kolla den vägen också. 

• Anonym (K)

Men asså vem är det som sitter och neggar mitt inlägg med dislike? Vad är det som är fel och dåligt med mitt inlägg, är det att man inte får skriva att man är smal eller är det att man inte får skriva att man ser gravid ut eller vad är det? Jag får väl prata hur jag vill om min egen kropp. Det kanske kommer in någon här i tråden och ba jag känner igen det där, det kan vara endometrios or whatever, och så blir jag hjälpt! Sitt inte och negga Inlägg utan att skriva något, så himla dumt. Jag har inte sagt att jag är ful, jag tycker bara inte att det känns normalt. 

• Anonym (K)
    Anonym (abc) skrev 2024-08-18 21:36:45 följande:

Dricker du mycket öl? Ett 6-pack folkisar är som en 225g påse ostbågar! Det är inte alltid man tänker på det.

Jag dricker inte mycket öl. Några enstaka öl då och då. Men du menar att öl är kolhydrater så jag går upp i vikt eller vad menar du?
  • Anonym (K)
    Astriidlind skrev 2024-08-18 21:45:12 följande:

Ibland kan dom missa saker genom att de gör ultraljud på magen och inte från underlivet så be dom kolla den vägen också. 

Det var ett vaginalt ultraljud jag gjorde! Sen undersökte gynekologen även med händerna och tryckte osv. 
  • Anonym (Rob)

Denna övning kanske kan hjälpa dig att få en plattare mage.

Stomach vacuum, famous for toning the stomach and strengthening the core, is attracting attention for good reasons. It not only promises a slim silhouette but also an improvement in posture and overall health. However, its correct practice remains a mystery to many.

youtube.com/shorts/jgKDHaKRCdU

• Anonym (DR)

Nu vet jag inte hur stor del av magen som kontrollerades med ultraljud, men det finns ju alltid en risk att man har diastas som gör att magen ser större ut efter graviditet. Det går inte bort av sig själv. 

• Anonym (Mamma)

Vet ej men det måste finnas någon förklaring.Mina barnlösa väninnor har större mage än mig(efter två barn).

• Anonym (Hej)
    Anonym (abc) skrev 2024-08-18 21:36:45 följande:

Man går inte upp av öl. Däremot så äter många som dricker öl ohälsosam skräpmat och går upp av den anledningen.
  • Anonym (.)
    Anonym (K) skrev 2024-08-18 21:53:54 följande:

Men asså vem är det som sitter och neggar mitt inlägg med dislike? Vad är det som är fel och dåligt med mitt inlägg, är det att man inte får skriva att man är smal eller är det att man inte får skriva att man ser gravid ut eller vad är det? Jag får väl prata hur jag vill om min egen kropp. Det kanske kommer in någon här i tråden och ba jag känner igen det där, det kan vara endometrios or whatever, och så blir jag hjälpt! Sitt inte och negga Inlägg utan att skriva något, så himla dumt. Jag har inte sagt att jag är ful, jag tycker bara inte att det känns normalt. 

Du har inte skrivit något fel. Folk verkar trycka på tummen ner hur som helst. Som en annan sa, be dem kolla vaginalt också. Kan det vara din kroppstyp? Hade du sådan tjejmage innan du blev gravid också? Jag har ett liknande problem fast övre magen efter graviditet. Diastas. Rejäl diastas. Så tråkigt :( hela magen putar ut som en gravidmage:( inälvor liksom buktar ut och gör ibland ont. Försöker fokusera på att träna de djupaste inre magmusklerna då vanliga situps till och med kan förvärra tillståndet. Finns videos för detta på Youtube. Väldigt speciell träning. Kanske kan diastas även synas längre ner på magen? Vet inte riktigt men undersök den saken?
  • Anonym (.)
    Anonym (Hej) skrev 2024-08-18 22:45:17 följande:
    Man går inte upp av öl. Däremot så äter många som dricker öl ohälsosam skräpmat och går upp av den anledningen.
    Stämmer inte riktigt. Flitigt öldrickande sätter sig på buken. Mycket kaloririk dryck. Att alkohol ofta leder till skräpmat stämmer absolut och ökar på bukfetman än mer.
  • Anonym (.)

Läste nu att du undersökts vaginalt också. Undersök detta med diastas då kanske? Träna de allra djupaste inre magmusklerna. Har man rejäla problem, vilket jag tror att jag har kan ibland operation behövas. Då syr de liksom ihop magmusklerna igen. Har man tur kan man få det via landstinget. Anser de att det endast är estetiskt störande kan man behöva betala för det själv. Viktigt att tänka på är att det är bra ifall man är färdig med barn innan så att de inte delar på sig igen.

• Anonym (DR)
    Anonym (Hej) skrev 2024-08-18 22:45:17 följande:
    Man kan gå upp i vikt av vilken mat som helst om man äter över sin kaloriförbrukning. Nu verkar ju TS vara smal i övrigt så det kanske inte beror på att hon har ätit eller druckit för mycket. 
    Anonym (.) skrev 2024-08-19 00:39:23 följande:
    Du har inte skrivit något fel. Folk verkar trycka på tummen ner hur som helst. Som en annan sa, be dem kolla vaginalt också. Kan det vara din kroppstyp? Hade du sådan tjejmage innan du blev gravid också? Jag har ett liknande problem fast övre magen efter graviditet. Diastas. Rejäl diastas. Så tråkigt :( hela magen putar ut som en gravidmage:( inälvor liksom buktar ut och gör ibland ont. Försöker fokusera på att träna de djupaste inre magmusklerna då vanliga situps till och med kan förvärra tillståndet. Finns videos för detta på Youtube. Väldigt speciell träning. Kanske kan diastas även synas längre ner på magen? Vet inte riktigt men undersök den saken?
    Ja, diastas kan man ha längs med hela magmusklerna uppifrån och ner eller bara på en bit. 
Svar på tråden Varför ser jag gravid ut trots att jag inte är det?