• Anonym (TS)

Rimligt att ta betalt för att hämta en nyckel?

Jag jobbar ibland som lärarvikarie och ibland när jag blivit inringd så kan det vara för att ta två lektioner på eftermiddagen som börjat 14:00 och så slutar jag 16:20 typ. Då kräver arbetsgivaren att jag ska hämta nyckeln klockan 10 på förmiddagen men jag ska inte få betalt förrän 14:00 utan 10 ska jag bara komma till ett annat ställe för att hämta ut nycklarna. Nycklarna och jobbet ligger inte på samma ställe utan det är ca 30 minuters promenad emellan. 

Är detta verkligen rimligt? Jag får liksom ägna en hel dag åt att få arbeta 2 timmar på eftermiddagen. Sedan efter dessa två timmar måste jag gå 30 minuter för att lämna tillbaka nyckeln i ett fack. 

Är detta verkligen rimligt? 

Sedan om läraren är sjuk längre period måste jag göra detta varje dag. Jag måste lämna tillbaka och hämta nyckeln varenda gång och dessa tider 

• Svar på tråden Rimligt att ta betalt för att hämta en nyckel?
  • Anonym (TS)
    AnnaSthlm skrev 2024-08-18 23:16:12 följande:

Du ska givetvis få betalt för allt arbete du utför. 

Räknas hämta nyckeln då? För man får ju inte betalt för att ta sig till jobbet. Men här får jag ju ett glapp på 4 timmar tills jag ska börja. 
  • Tom Araya

Principiellt är nyckeln arbetsgivarens problem om du bara har betalt mellan kl 14.00 och 16.20.
    Men att säga det kan nog tyvärr innebära att du inte får mer jobb på den skolan.

• Anonym (moll)
    Anonym (TS) skrev 2024-08-19 02:39:52 följande:
    Räknas hämta nyckeln då? För man får ju inte betalt för att ta sig till jobbet. Men här får jag ju ett glapp på 4 timmar tills jag ska börja. 
    Hur ofta arbetar du där, kan du inte få en egen nyckel? Är det bara du som arbetar på skolan under tiden du är där, kan ingen annan öppna och låsa?

Arbetsgivaren vill självklart inte betala för de timmar du inte arbetar, kan du inte gå hem, måste du gå till skolan när du hämtat nyckeln?
  • Anonym (TS)
    Anonym (moll) skrev 2024-08-19 09:06:27 följande:
    Hur ofta arbetar du där, kan du inte få en egen nyckel? Är det bara du som arbetar på skolan under tiden du är där, kan ingen annan öppna och låsa?

Arbetsgivaren vill självklart inte betala för de timmar du inte arbetar, kan du inte gå hem, måste du gå till skolan när du hämtat nyckeln?
    Absolut kan jag gå hem efter jag hämtat nyckeln. Men då tar Det en timme att åka till nyckelstället. Sedan ska jag hämta nyckeln, skriva på ett papper. Om inte någon står på plats då så tar detta ibland 20 minuter. Sedan ska jag åka hem 1 timme till och sedan åka tillbaka, en timme till tar det, för att sedan få betalt för 2 timmar och 20 minuter? 

Och den nya chefen vill inte lämna ut nycklar, den tidigare lät mig ha nyckeln hela tiden. 
  • Anonym (Essy)

För mig hade det inte varit värt det. Om de inte kom på en annan lösning som tex att nyckeln kan hämtas strax innan jobbet börjar (och givetvis betalt från att du har nyckeln i handen tills du lämnar den ifrån dig) eller att den förvaras på skolan så att du inte behöver åka till ett annat ställe, så hade jag om jag var du inte tagit några uppdrag från den skolan.
    Saken borde kunna lösas väldigt enkelt med att nyckeln finns på den skola den tillhör. Det finns ju säkra anordningar att låsa in nycklar nu, tex ett skåp som öppnas med tagg. Vill chefen inte lösa får han stå utan dig som vikarie.

• Anonym (Essy)

Jag vill också göra ett tillägg att kolla upp om det verkligen är lagligt att bara få ett arbetspass på 2,5 h.

Jag har jobbat i kommunen och vikariepassen fick inte vara kortare än 4 timmar. Så även om vikarie bara behövdes 2 h så fick de ändå ett 4 h pass och betalt för den tiden.

• Anonym (moll)
    Anonym (TS) skrev 2024-08-19 09:26:03 följande:
    Absolut kan jag gå hem efter jag hämtat nyckeln. Men då tar Det en timme att åka till nyckelstället. Sedan ska jag hämta nyckeln, skriva på ett papper. Om inte någon står på plats då så tar detta ibland 20 minuter. Sedan ska jag åka hem 1 timme till och sedan åka tillbaka, en timme till tar det, för att sedan få betalt för 2 timmar och 20 minuter? 

Och den nya chefen vill inte lämna ut nycklar, den tidigare lät mig ha nyckeln hela tiden. 
    Då är det kanske inte värt att arbeta just på den skolan? 
  • Anonym (Ui)

Vilka muppar. Jag hade tackat nej. 

• Anonym (B)

När min syster jobbade med att städa hem så fick hon ej betalt för resan dit eller tillbaka. Ofta fick hon pass i andra städer. Så om hon fick ett pass 1,5 timmar bort så satt hon i bilen 3 timmar gratis. Det gick liksom åt nästan en hel dag för 2 timmars betalt jobb. 

• Anonym (TS)
    Anonym (B) skrev 2024-08-19 20:07:05 följande:

När min syster jobbade med att städa hem så fick hon ej betalt för resan dit eller tillbaka. Ofta fick hon pass i andra städer. Så om hon fick ett pass 1,5 timmar bort så satt hon i bilen 3 timmar gratis. Det gick liksom åt nästan en hel dag för 2 timmars betalt jobb. 

Det är ju inte diskussionen här om restiden
  • Anonym (B)
    Anonym (TS) skrev 2024-08-20 05:59:34 följande:
    Det är ju inte diskussionen här om restiden
    Sorry?
  • Anonym (Bob)

Varför kan nyckeln inte lämnas på plats?
    Du är redan inne i deras system och det måste finnas personal på skolan?

• Anonym (TS)
    Anonym (Bob) skrev 2024-08-20 07:39:12 följande:

Varför kan nyckeln inte lämnas på plats?
    Du är redan inne i deras system och det måste finnas personal på skolan?

Det är en byggnad som är till ett visst specifikt ämne som inte är i huvudbyggnaden. 

Det är bara såhär, självklart har jag tagit upp detta. 

• Anonym (moll)
    Anonym (TS) skrev 2024-08-20 08:46:26 följande:

Det är en byggnad som är till ett visst specifikt ämne som inte är i huvudbyggnaden. 

Det är bara såhär, självklart har jag tagit upp detta. 

Måste du arbeta där?

• Cathariiina

Såklart att det inte är rimligt, men ibland är det bättre att bita ihop för att få fördelar senare. Skolans värld är tyvärr trög, det finns rigida regler och det är HELT OMÖJLIGT att göra på något annat sätt.

0Eller - du vet väl själv hur attraktiv du är på vikariemarknaden. Kan du riskera att tappa den här skolan - kanske hela kommunens skolor om du får dåliga vitsord ifrån skolan?

Min erfarenhet är, att bara man har kommit in i vikariesystemet och dom känner en och litar på en, så går det fort att få nästan FÖR mycket jobb. Eller så var det i alla fall för 20 år sedan. Först ville de inte ha mig på högstadiet, fast jag hade ämnesteoretisk behörighet i två ämnen till och med för gymnasiet. Det räckte inte för att jag inte hade gått lärarhögskolan...

Men sedan fick jag registrera mig i vikariebanken ändå, och så småningom började de ringa, och till slut undervisade jag på regelbunden basis i ämnen som jag inte hade någon behörighet ALLS i - inte en enda högskolepoäng! - som matte och fysik! Och även syslöjd och hemkunskap (OK där hade jag kunskap så att det räckte ändå, men fortfarande ingen formell utbildning). Jag fick till och med vara gympafröken några gånger! Tomte

Svar på tråden Rimligt att ta betalt för att hämta en nyckel?