• Anonym (Bara helgen)

Min pojkvän vill bara höras på helgen

Vi är nykära och har svårt för att släppa varandra. Dessutom distansförhållande och kan inte ses varje vecka. Nu har han bestämt att vi bara ska höras av på helger eftersom det blivit så sent vi varit vakna på vardagarna också. Vi pratat i telefon till minst 1 på natten, någon gång blev klockan 3.

Tiden går fort och det är klart att vi är trötta dagen därpå men jag tycker det är överdrivet att bestämma att vi bara ska prata på helger. Han kunde gå med på att skicka några mess, men inte i telefon för han måste prioritera sin sömn, vilket jag förstår. Tycker ni detta är konstigt också? Hade ni accepterat?

• Svar på tråden Min pojkvän vill bara höras på helgen
  • Anonym (Varför inte?)

Vi har alla olika sömnbehov, samt olika jobb, i början av mitt och min mans förhållande så hade vi perioder då vi pratade lite, hade han morgonpass och jag kvällspass så blev det sms. 

Han är inte kvällsmännisk, samt att han då körde tankbil och ville vara utvilad på morgonen.

• Anonym (Sms)

Jag och min pojkvän har ända från början mestadels skrivit till varandra. Tycker personligen det är bättre än att ringa varandra då man inte behöver vara uppbunden till en viss tid, att behöva vara hemma etc.
    Förr hade man inget annat val än att ringa men i dagens samhälle behöver man inte det.Sällan man ringer någon över huvudtaget utan man pratar med varandra när man väl träffas. 

• Emiz

Att prata i telefon till sent inpå natten kan bli väldigt slitigt i längden om man ska upp och jobba och känna sig som en människa. Att bara höras på helgen tycker jag va lite väl drastiskt. Under veckan kunde ni ju ta något samtal (inte så sent då). Sedan kan ni väl skriva med varandra? Jag tycker du ska prata med honom. Distansförhållande, samt inte ses varje helg plus endast prata på helger?

• Hope12

"Nu har han bestämt..."
    ??? 

Det är inte så mycket grejen jag stör mig på, att inte prata i veckorna, utan mer den formuleringen. Han är väl inte ihop med sig själv? Ni ska väl bestämma? Det är stor skillnad på följande scenarior:

"Jag är alltid så trött på vardagarna när vi har pratat i telefon och jag sedan måste upp och jobba. Jag har ett krävande jobb och behöver min sömn, vi kan inte prata så länge innan jobb längre" 
    "Ojdå, känner du så. Hur ska vi göra tycker du?"
    "Antingen får vi sätta ett larm så att vi lägger på kl 21, eller så bestämmer vi att vi bara ringer på helgen när det inte är jobb"
    "Bra idé, då kan vi ju prata på dagen och behöver inte hålla på hela nätterna!"

"Jag tänker inte ha någon kontakt med dig under veckorna längre. Jag blir för trött när jag ska jobba"
    "Va? Det visste jag inte. Men vi kan väl skicka sms under veckorna i alla fall?"
    "Nja... Det måste man ju också svara på..."
    "Snälla?"
    "Okej, det kan jag gå med på. Men det är inte säkert jag svarar så snart efter du skickat"

• Anonym (sömn)
    Anonym (Bara helgen) skrev 2024-08-18 23:03:58 följande:
    Min pojkvän vill bara höras på helgen

Vi är nykära och har svårt för att släppa varandra. Dessutom distansförhållande och kan inte ses varje vecka. Nu har han bestämt att vi bara ska höras av på helger eftersom det blivit så sent vi varit vakna på vardagarna också. Vi pratat i telefon till minst 1 på natten, någon gång blev klockan 3.

Tiden går fort och det är klart att vi är trötta dagen därpå men jag tycker det är överdrivet att bestämma att vi bara ska prata på helger. Han kunde gå med på att skicka några mess, men inte i telefon för han måste prioritera sin sömn, vilket jag förstår. Tycker ni detta är konstigt också? Hade ni accepterat?

Ja, om ni pratar till kl 3 på natten och har svårt att avsluta samtalet så förstår jag att han måste sätta en gräns. Hur kär jag än är skulle jag inte klara många jobbdagar med bara några timmar sömn. 
  • Tukt
    Hope12 skrev 2024-08-19 09:33:09 följande:

"Nu har han bestämt..."
    ??? 

Det är inte så mycket grejen jag stör mig på, att inte prata i veckorna, utan mer den formuleringen. Han är väl inte ihop med sig själv? Ni ska väl bestämma? Det är stor skillnad på följande scenarior:

"Jag är alltid så trött på vardagarna när vi har pratat i telefon och jag sedan måste upp och jobba. Jag har ett krävande jobb och behöver min sömn, vi kan inte prata så länge innan jobb längre" 
    "Ojdå, känner du så. Hur ska vi göra tycker du?"
    "Antingen får vi sätta ett larm så att vi lägger på kl 21, eller så bestämmer vi att vi bara ringer på helgen när det inte är jobb"
    "Bra idé, då kan vi ju prata på dagen och behöver inte hålla på hela nätterna!"

"Jag tänker inte ha någon kontakt med dig under veckorna längre. Jag blir för trött när jag ska jobba"
    "Va? Det visste jag inte. Men vi kan väl skicka sms under veckorna i alla fall?"
    "Nja... Det måste man ju också svara på..."
    "Snälla?"
    "Okej, det kan jag gå med på. Men det är inte säkert jag svarar så snart efter du skickat"

Fast det där var ju TS tolkning och formulering du svarar på, inte nödvändigtvis så snacket gick.
  • Hope12
    Tukt skrev 2024-08-19 09:37:06 följande:
    Fast det där var ju TS tolkning och formulering du svarar på, inte nödvändigtvis så snacket gick.
    Absolut. Som sagt, jag störde mig på formuleringen. Och så tog jag två väldigt olika exempel. Så får ts själv känna efter vilket som passar bäst in på dem. 
  • Anonym (Eira)

Låter jobbigt att prata till 3 en vardag. Bestäm att om ni hörs på vardagar blir det någon gång 20-21 eller annan lämplig tid och inte senare än så. Ni måste sova och hinna med resten av era liv också, inte vara bundna på telefon hela kvällarna. 

• Anonym (Mannen)

Varför pratar ni inte andra tider? Jag förstår att om man pratar på nätterna så påverkar det sömnen och blir det regelbundet får det stora negativa effekter på hälsa, arbete, etc.

Försök att prata andra tider.

Sen finns ju även risken att han har någon på sidan om han säger nej till andra tider.

• Anonym (Bara helgen)
    Hope12 skrev 2024-08-19 10:16:08 följande:
    Absolut. Som sagt, jag störde mig på formuleringen. Och så tog jag två väldigt olika exempel. Så får ts själv känna efter vilket som passar bäst in på dem. 
    Det var han som bestämde. Han frågade inte mig vad jag tyckte men jag förstår och känner själv att det blir försent, men jag gav förslaget att vi får ställa alarm och faktiskt hålla oss till det. Han nappade inte på det. 
Svar på tråden Min pojkvän vill bara höras på helgen