• Anonym (orolig)

Hjälp tror jag har lungcancer..

Har oroat mig för det i många år. Rökte cirka tio år som tonåring. Inte varje dag, mycket fest men även vardagligt mellan 14-24 års ålder. Ung och dum. 

Är idag snart 30 och har haft rethosta hela sommaren. Varit febrig och konstaterats ha lunginflammation. Precis där jag har haft ont i skulderbladet sa läkaren att det lät dämpat. Kändes ett tag som en väldigt skarp smärta vid inandning och fick antibiotika, några dagar senare så lyssnade läkaren igen och tyckte inte det lät dämpat. Gjorde inte lika ont heller. 

Jobbar nu som vanligt men har konstant ont i ena skuldran. Som en brännande ibland knipande värk som att nån trycker med en tång. Det ?drar?. Hostar några gånger per dag. Känner mig andfådd. Svullna lymfkörtlar 

• Svar på tråden Hjälp tror jag har lungcancer..
  • Anonym (orolig)

Jag har sån dödsångest och att jag har småbarn gör det ännu värre. Gör ej ont när man trycker med fingrarna så det är inte muskulärt och det trodde inte läkaren heller.. hostar, sämre aptit senaste veckorna och trött. 

Vad är oddsen att detta är lungcancrar? 

• sillson

Är det första gången du tror att du har en dödlig/allvarlig sjukdom.

• Anonym (Trew)
    Anonym (orolig) skrev 2024-08-19 20:29:51 följande:

Jag har sån dödsångest och att jag har småbarn gör det ännu värre. Gör ej ont när man trycker med fingrarna så det är inte muskulärt och det trodde inte läkaren heller.. hostar, sämre aptit senaste veckorna och trött. 

Vad är oddsen att detta är lungcancrar? 

Vad säger läkaren? Tror han att det finns en risk att det är cancer?
  • Anonym (orolig)
    sillson skrev 2024-08-19 20:33:09 följande:

Är det första gången du tror att du har en dödlig/allvarlig sjukdom.

Nej. Har nyligen varit orolig för bröstcancer och att detta är metastaser som gör ont i ryggen. Men också lungcancer. Har varit orolig för sjukdomar tidigare men aldrig haft ont i lungan och inte heller har läkare förstärkt att det är något med lungan som är dämpat.
  • Anonym (orolig)
    Anonym (Trew) skrev 2024-08-19 20:38:30 följande:
    Vad säger läkaren? Tror han att det finns en risk att det är cancer?
    Nej men det är en ung läkare och har bara träffat EN hittills. Även unga får ju lungcancer trots att det är ovanligt och just nu har jag flera symtom Så för mig är det konstigt hur man inte kan misstänka det. Dessutom rökt tidigare. 
  • Anonym (X)

Ovanligt i din ålder. Men kontakta läkare igen. Det kan ju vara något annat annars. Typ sviter av lunginflammationen

• Lynx123

Det kan vara massor av olika saker. Gå till läkare igen och insistera på en ordentlig utredning. Väldigt liten risk att det är cancer.

• Anonym (orolig)

Läkaren säger att jag ska söka Akuten för att utesluta lungemboli då känningarna inte gått över. Drar mig verkligen för att söka där eftersom jag varken har påverkat allmäntilstånd eller feber. 

• Anonym (orolig)
    Lynx123 skrev 2024-08-19 21:06:17 följande:

Det kan vara massor av olika saker. Gå till läkare igen och insistera på en ordentlig utredning. Väldigt liten risk att det är cancer.

Liten risk men det skrämmer mig så pass att jag inte vågar genomgå röntgen?. Men är också rädd att värken beror på metastaser efter bröstcancer som inte upptäckts.

Hur liten tror ni risken är att detta är lungcancer? 
  • Anonym (P)
    Anonym (orolig) skrev 2024-08-19 21:20:38 följande:
    Liten risk men det skrämmer mig så pass att jag inte vågar genomgå röntgen?. Men är också rädd att värken beror på metastaser efter bröstcancer som inte upptäckts.

Hur liten tror ni risken är att detta är lungcancer? 
    Med tanke på ålder är risken låg men kan så klart aldrig uteslutas. Fast åter igen, risken är låg.
  • Anonym (Agnes)

Du är rädd för att dö...men vågar inte göra varken mammografi eller röntga lungorna? Jag får för mig att du är hypokondriker.

• Lynx123

Om läkaren misstänker lungemboli ska du GENAST göra röntgen. Det kan man dö av om det inte behandlas snabbt. Så iväg med dig nu och få det utrett - du vill väl inte dö i förtid?

• Anonym (Hej igen)

Du skrev ju en tråd om det här för ett tag sedan och fick många råd där. Istället för att oroa dig så sök vård igen och kräv en lungröntgen, då får du svar. 

• Anonym (För mycket oro?)

Du är ung och du slutade röka för flera år sedan.Men kolla upp det och sluta tänka på
    det värsta innan fakta.

Svar på tråden Hjälp tror jag har lungcancer..