Tips från en sexberoende
Hej! Jag heter Johan och är beroende av sex. Ah, ännu en pervers knäppis tänker ni men ge mig en chans att förklara. Mina insikter har förändrat mitt liv, kanske kommer du att göra samma resa?
En dag på sommarstället vaknade jag utan snus. Familjen hade fått skjuts från tågstationen så vi var strandsatta mitt i skogen. Dagen var omedelbart förstörd och jag kunde inte tänka på något annat. Efter att ha vänt ut och in på hela huset gick jag runt till samtliga grannar utan framgång. Framåt eftermiddagen var jag en outhärdligt otrevlig person med depressionstendenser. Det hela slutade med att jag cyklade 2 mil till affären och tillbaka. Hade någon ställt sig i vägen hade jag kunnat mörda.
?Beroende? är inget vackert ord men det används också slarvigt. Inte sällan tillsammans med ?missbruk? och ?misär?. I själva verket är vi alla beroende. Någon av sitt kaffe, någon annan av sin träning och en tredje av sitt snus. En sak har vi alla gemensamt ? vi behöver olika saker för att fungera som människor.
En sak vi INTE har gemensamt är förståelsen för andras beroende. Det är ju omöjligt att förstå mitt beteende på sommarstället om man inte själv är snusare.
Fördelen med de allra flesta beroenden är att du kan skita högaktningsfullt i vad andra tycker. Du kan dricka espresso, yoga eller snusa utan att någon kan stoppa dig.
Problemet för oss sexberoende (och låt mig nu sätta ordet i en ny kontext ?vi som behöver sex för att fungera som människor?) är att du inte kan vara ensam.
Faktum är att stora delar av den vuxna befolkningen är just sexberoende. Den andra delen saknar det behovet.
När min fru betraktar mig som en idiot när jag cyklar genom skogen efter snus är det inga problem. Hon kan inte förstå.
Men när hon förhåller sig på samma sätt till mitt beroende av sex så är situationen en annan.
Många är de inlägg som beskriver desperata sexberoende (män och kvinnor) vars partners utnyttjar situationen till maktspel eller i bästa fall ?bjuder till? för hemfridens skull.
En icke sexberoende kan inte förstå den abstinens, galenskap och desperation som uppstår när vi andra förvägras vår ?drog?.
Kontentan är enkel. Är du en person som behöver sex för att fungera som människa måste du hitta en likasinnad partner.
Min relation med en icke-beroende drev mig slutligen till otrohet och skilsmässa.
Idag är jag gift med en med-beroende istället. Hon kan se på mig när jag behöver sex och vice versa. Vi kanske inte alltid är kåta samtidigt men då ställer vi upp. Vi förstår varandra.
I min nya relation är ?reglerna? spegelvända. Istället för att villkora sex med komplimanger, uppvaktning, uppoffring eller rent tiggeri har vi sex först. Vi behöver det för att fungera som människor och sedan faller allt annat på plats.
Jag är beroende av tre banala saker. Sex, snus och rött vin. Allt annat kan jag klara mig utan. Idag är mina behov tillfredsställda och jag älskar mitt liv, och min fru. Det är så enkelt.
Så till det utlovade tipset (om du inte redan har förstått det). Fundera på vad du verkligen behöver och se till att tillfredsställa de beroenden du har för att fungera som människa. Först då är du kapabel att hantera livet.
Slutligen, eftersom vi är i sexspalten. Det händer att min nya hustru ringer ut mig till garaget där hon står lutad över snickarbänken med trosorna neddragna och väntar på mig. Eller att hon drar ner min gylf och suger av mig när jag borstar tänderna på väg till jobbet.
Vårt gemensamma beroende fyller mig med så enormt mycket livsglädje att jag funderar på att sluta snusa. Sex och rödvin räcker bra.