Anonym (Laila) skrev 2024-08-23 13:14:58 följande:
Jag har använt SoniCare eltandborste i 20 plus år och slutat sen nåt år tillbaka. Mitt tandkött var alltid lite irriterat, numera friskt och blöder inte längre. Jag använder extra mjuk tandborste och miniflossborstar varje kväll mellan alla kindtänder, vanlig floss mellan alla framtänder där det är mindre mellanrum. Och varje morgon så använder jag min Waterpik flosser efter tandborstningen. Känns jätterent och friskt, har väldigt lite tandsten numera och noll problem.
Sonicare är den som ser ut som en vanlig tandborste? Intressant att ditt tandkött mår bättre nu. Du använde floss och borstar förut också med Sonicare? Waterpik verkar brutal men den kanske inte är det?
Anonym (Hester) skrev 2024-08-23 14:53:17 följande:
Tja, min tandläkare menar att eltandborstar lättare kan skada tandköttet, men hon är lite äldre iofs.
Jag tycker inte att det verkar vara en helt orimlig slutsats med tanke på hur snabbt eltandborsten går jämfört med en manuell och är man inte så uppmärksam så kan det säkert gå illa i vissa fall. Därmed inte sagt att inte eltandborste kan vara bra för väldigt många.
Anonym (Jessica) skrev 2024-08-23 14:56:02 följande:
Samma undran här. Har alltid kört med manuell tandborste tills nu. Köpte en io9. Fick brutalt ont i en tand, ömmade om jag så nuddade med fingret på. Har inte hål. Var försiktig när jag borstade och använde sensitive inställning.
Dagen efter körde jag med manuell borste igen. Vågar mig fortfarande inte på eltandborsten. Har inte ont längre.
Kommer iallafall inte våga använda ens sensitive utan inställningen extra sensitive isåfall.
Intressant... Hur länge använde du iO innan du fick ont? Var det en annars felfri tand? Var du iväg till tandläkaren när du fick ont eller gick det över hemma? Hur länge tog det innan det gick över? Gjorde bara en tand ont eller spred sig det onda över flera tänder?
Jag körde också sensitive borste och sensitive inställning på min iO.