• Anonym (....)

Vad gör era 10 åringar när de kommer hem?

Ni som har 10 åringar som går hem från skolan när den är slut, vad gör de när de kommer hem? 

Har en 10 åring som går hem men hamnar nästan alltid bara framför skärmen. Å kommer man hem vid 10 i 1 så blir det ju lite länge 
    Upplever inte heller nåt större intresse av att leka med nån kompis heller. 

Nyfiken hur andra har det? 

• Svar på tråden Vad gör era 10 åringar när de kommer hem?
  • Anonym (J)

Har det inte alltid varit så här? Min generation kom hem, slängde i sig rostat bröd och oboy (eller billys panpizza) och resten av eftermiddagen spenderades framför tv?n. Barnen är också trötta och vill koppla av och mysa när de kommer hem.

• Anonym (Oldie)
    Anonym (J) skrev 2024-08-21 13:30:12 följande:

Har det inte alltid varit så här? Min generation kom hem, slängde i sig rostat bröd och oboy (eller billys panpizza) och resten av eftermiddagen spenderades framför tv?n. Barnen är också trötta och vill koppla av och mysa när de kommer hem.

Ja, och hängde man med kompisar spelade vi ofta Nintendo. Vet att jag ofta varierade mellan repriser på tv och sånt gäng med vänner. 

Skillnaden var väl att när mamma och pappa kom hem sen så var det lite annat man gjorde, men sen var det ofta en tvtimme på kvällen med innan man läste och sov.
  • Anonym (zåäö)
    Anonym (....) skrev 2024-08-21 13:24:14 följande:

Ni som har 10 åringar som går hem från skolan när den är slut, vad gör de när de kommer hem? 

Har en 10 åring som går hem men hamnar nästan alltid bara framför skärmen. Å kommer man hem vid 10 i 1 så blir det ju lite länge 

Vad skulle du önska att barnet gjorde?

Tror de flesta barn gör som ditt. Spelar och äter. 
  • Anonym (Nina)

Jag var ungefär likadan. Jag hade lekt så mycket med kompisar att jag passade på att få min egentid när jag just kommit hem från skolan. Då gjorde jag mig ett mellanmål och satt vid teven eller datorn.

När mina föräldrar införde en knäpp regel om att man inte fick äta eller se på teve när man kom hem från skolan gick jag och la mig och powernapade istället. Något måste man ju få göra för att samla energi igen.

• Core

Jobbar hemma och precis nu kom mina söner, 10 år, inranglandes in för dörren med prepubertala läten om hur tråkigt livet är.

Jag har sagt, väljer man bort fritids är det ändå skärmfritt. Den här årsperioden är det mest cyckla när de har fritid utanför skola och aktiviteter. Ja, och oändligt med tid går ju åt åt att sitta och beklaga sig också så klart 😂

• Anonym (....)

Född på 80 talet å vi lekte när vi kom hem. Jag var typ aldrig hemma utan var mest inne å åt bara sen stack man igen. 

Tänkte nog sonen skulle göra samma men här växlar det mellan dator, tv å mobil från det att han kommer hem.
    Frågar jag vad de andra kompisarna skulle göra så skulle de leka. Men han väljer gå hem istället å bara byta skärm i timmar. 
    Inget jätteintresse för atr varken leka eller ha några aktiviteter.

• Anonym (ofta)
    Anonym (....) skrev 2024-08-21 13:24:14 följande:

När de var i den åldern så var det nog en del skärm, samt bakning och olika smaskiga mellanmål som lagades till. De hade kompis hemma några ggr i veckan.

Och exakt desamma gjorde jag på 80-talet när jag kom hem från skolan, kollade på TV (skärm) och lagade smaskiga mellanmål. Hade kompis hemma max nån gång i veckan. 
  • Kirenaj68

Vår dotter är förvisso 11, men redan vid skolstarten i åk1 sade vi åt henne att göra läxorna direkt när hon kom hem. Då har hon hela kvällen fri sen. Visst fick vi tjata lite på henne i början, men sen blev det rutin. Hon kommer hem, tar en frukt eller macka och gör sen läxorna. Efter middagen går hon antingen till kompisen eller sitter och pillar på paddan.

En riktig go sommar är att se en fin Harley dåna förbi vid ett övergångsställe med en miljöpartist fastlimmad på asfalten.
  • Anonym (Softa)

Ibland följer de med en kompis hem, igår kom de hem efter en heldag ute i värme och sol och satte sig i soffan för att kolla tv. Idag är det mellis och sen iväg till träningen. Nästa vecka kommer det att bli en del som idag så då är det helt ok att man tar det lugnt framför tvn en stund, eller spela lite på dator/padda. När läxorna kommer igång har jag sagt att om de gör de direkt de kommer hem så kan de göra roliga saker efteråt. 

• Anonym (Oldie)
    Anonym (....) skrev 2024-08-21 14:13:06 följande:

Född på 80 talet å vi lekte när vi kom hem. Jag var typ aldrig hemma utan var mest inne å åt bara sen stack man igen. 

Tänkte nog sonen skulle göra samma men här växlar det mellan dator, tv å mobil från det att han kommer hem.
    Frågar jag vad de andra kompisarna skulle göra så skulle de leka. Men han väljer gå hem istället å bara byta skärm i timmar. 
    Inget jätteintresse för atr varken leka eller ha några aktiviteter.

Jag är också 80-talist. Vi träffades hos någon, fikade typ 2 h, spelade Nintendo eller pratade om nåt på nåns rum, såg nån tvserie med stora glas oboy i knät. Ibland spelades spel som Tjejsnack eller så och det fnittrades mycket. Men det är ju inga enorma skillnader mot idag direkt.
  • Anonym (jag)

Skolan slutar 14.30 och min man kommer hem klockan 15.00. Under ett års tid har jag försökt att införa att 10-åringen ska börja med läxor eftersom jag kommer hem klockan 17-17.30 och då äter vi middag, så läxorna påbörjas oftast inte förrän kl 18.30-19.00 och då är ungen på tok för trött för det. Jag har blivit nerröstad och inser väl att även om jag tror att jag vet bäst (min mamma brukade be mig göra läxor medan hon lagade mat vid 17-tiden) så inser jag väl att jag gjorde väl inte heller så himla mycket när jag var varken 10 eller 15, innan mamma kom hem, utan hängde mest på mitt rum, ritade och senare satt jag mest vid datorn. Därför har jag liksom tyckt att eftersom min man är hemma så pass tidigt så vore det bättre om läxorna blir gjorda direkt, men det har hittills inte gått att genomföra eftersom både man och son resonerar att man bara behöver slappna av när man kommer hem. Jag förstår dem, men eftersom det senare blir tjafs om läxor så hade jag kanske hoppats att jag slapp ta den striden när jag själv kom hem. Jag tror dock att jag inte någonsin vinner det här.

• Anonym (Mamma)

Min tioåring kommer hem direkt efter skolan, vid 14.30/15.30, något tidigare om jag hämtar istället för att han ska åka skolbuss. Då får han mellis direkt och därefter har han 30-45 minuters skärmtid. Sen är det lek. Äter middag runt 16.15. Läxor efter middagen. Träning 18-19.30 måndag/onsdag (slutar 14 då så de passar rätt bra!) Annars är de skärmtid igen vid 18.30-19.30, då läser vi i 30 minuter och sen är det läggdags. 

Han skulle nog föredra skärmtid hela eftermiddagen men det får han förstås inte. Efter skolan vill han gärna hänga med kompisar om de går, men i och med nya schemat blir det mest helger. Han är jättetrött när han kommer hem vid 15.30 därav har vi sagt ifrån om kompishäng då. 

• Anonym (trötter)

Äter mellis, sover en halvtimme, gör läxor framför tvn, sedan antingen tittar på något, spelar något eller läser.

10-åringen har JIA och autism grad 1 och är mycket trött efter en dag i skolan.

• Anonym (Man41)

Två barn. 9 och 11.

Den ena använder fritt tv och platta för att hen gör många saker med kompisar, och annat än skärmar. Använder skärm mindre än det andra barnet. Det andra barnet har 40 minuter skärmtid varvat med lika långa pauser. Tidigare har det barnet mest umgåtts med mig, alternativt sparkcyklat och liknande vid pauser. 

Föreslog att barn nr 2 skulle få avgöra själv snart men barnet sa att det är nog bäst att fortsätta så här.

Skaffade elsparkar till dem och sedan dess eller för att de blivit äldre har nu de senaste veckorna det andra barnet börjat leka med massa kompisar. Väldigt kul tycker jag. Igår lekte de i 8 timmar (till 10 på kvällen). 4 pers som drog runt, pizzeria, kurragömma med sparkarna, snackade, köpte godis, kolla film och youtube. 

Jag själv spelade mycket men det gjorde man när det inte hände något annat kul.

Barndomen är.en mycket speciell tid och vi försöker hjälpa dem att ta till vara på den tiden.

• Anonym (Mattias)
    Anonym (Nina) skrev 2024-08-21 13:54:23 följande:

Jag var ungefär likadan. Jag hade lekt så mycket med kompisar att jag passade på att få min egentid när jag just kommit hem från skolan. Då gjorde jag mig ett mellanmål och satt vid teven eller datorn.

När mina föräldrar införde en knäpp regel om att man inte fick äta eller se på teve när man kom hem från skolan gick jag och la mig och powernapade istället. Något måste man ju få göra för att samla energi igen.

Förklarade de varför du inte fick äta?
  • Anonym (Mattias)
    Anonym (Mamma) skrev 2024-08-24 23:59:26 följande:

Min tioåring kommer hem direkt efter skolan, vid 14.30/15.30, något tidigare om jag hämtar istället för att han ska åka skolbuss. Då får han mellis direkt och därefter har han 30-45 minuters skärmtid. Sen är det lek. Äter middag runt 16.15. Läxor efter middagen. Träning 18-19.30 måndag/onsdag (slutar 14 då så de passar rätt bra!) Annars är de skärmtid igen vid 18.30-19.30, då läser vi i 30 minuter och sen är det läggdags. 

Han skulle nog föredra skärmtid hela eftermiddagen men det får han förstås inte. Efter skolan vill han gärna hänga med kompisar om de går, men i och med nya schemat blir det mest helger. Han är jättetrött när han kommer hem vid 15.30 därav har vi sagt ifrån om kompishäng då. 

Räcker det alltid med en timme för läxor? Mest nyfiken på hur mycket läxor det är nuförtiden jämfört med 85-90-talet.
Svar på tråden Vad gör era 10 åringar när de kommer hem?