• Anonym (K)

Vad krävs för att gå ner i vikt och komma i form

43 årig kvinna. Väger idag 69 kg och är 162 cm lång, dvs jag väger för mycket. Jag tränar ca 4 ggr i veckan, styrketräning varvat med löpning. Jag springer en mil på 58 minuter vilket jag gör ca 1 gång i veckan (mest för att indikera min nivå). Jag tycker jag äter ganska vanlig mat som jag alltid har gjort men kilona smyger sig på.
    Vad krävs egentligen för att en 43-årig kvinna ska se ut som att hon är i form?

Kan någon tipsa om ett exakt 7 dagars kostschema? Tips att äta mycket protein och mindre kolhydrater är alltför vagt för att jag ska kunna applicera. 
    Förra sommaren åt jag ganska strikt och gick då ner till 65 kg, så visst gick jag ner lite men det är ju inga drömresultat. 

Behöver jag öka träningsdosen?

• Svar på tråden Vad krävs för att gå ner i vikt och komma i form
  • Anonym (Nicklas)

Som många kommer skriva så är du smal nog.. men viktigare än det är det att vara nöjd med sig själv.

-

Du tränar ju mer än vad du behöver för att gå ner i vikt så det enda som återstår är hur mycket kalorier du äter. Räknar du kalorier? Hur mycket kalorier äter du i genomsnitt om dagen? Det behövs att du ligger på ett underskott och ta en proteinshake för att slippa tänka på kalorier OCH proteiner i maten.

• Anonym (XX&)

Det är inte träningen, utan kosten.

Gör samma som du gjorde förra året, för 64 är bättre än 69 och normalt BMI. 

• Anonym (K)
    Anonym (Nicklas) skrev 2024-08-21 14:06:52 följande:

Som många kommer skriva så är du smal nog.. men viktigare än det är det att vara nöjd med sig själv.

-

Du tränar ju mer än vad du behöver för att gå ner i vikt så det enda som återstår är hur mycket kalorier du äter. Räknar du kalorier? Hur mycket kalorier äter du i genomsnitt om dagen? Det behövs att du ligger på ett underskott och ta en proteinshake för att slippa tänka på kalorier OCH proteiner i maten.

Nej, jag räknar inte kalorier eftersom jag tycker det blir så ungefärligt. Vi har lunch på jobbet och det är ofta grytor eller gratänger, samt sallader som de hällt dressing på så det blir så godtyckligt att försöka räkna. Samma om man köper hem något, man har ju ingen aning hur mycket man äter eller vad det innehåller. 
    Därför tänker jag att ett  exakt kostprogram eventuellet hade varit lösningen, kan tänka mig att laga och äta efter det utan att behöva registera allt som är i iom att kostprogrammet redan är utträknat till en viss kalorimängd. Så kan jag ta med lunchlådor till jobbet. 
  • Anonym (Karna)

Der finns bara ett sätt att gå ner i vikt. Är mindre än du gör av med. Det finns gratis listor på nätet av hur många kalorier varje livsmedel innehåller. Skriv kostdagbok och räkna. Justera då du ligger på kaloriunderskott så går du ner i vikt.

• Anonym (K)
    Anonym (XX&) skrev 2024-08-21 14:10:56 följande:

Det är inte träningen, utan kosten.

Gör samma som du gjorde förra året, för 64 är bättre än 69 och normalt BMI. 

Jag vet. Det var bara så otroligt torftigt, inget jag hade kunnat göra mer än någon månad. Istället hade jag hoppats på ett kostprogram på x kalorier med någorlunda vanlig mat, inte bara massa grönsaker med en burk tonfisk på. Kan äta grönsaker men inte i mängder utan tilbehör, då blir det ist att jag inte äter upp, jag blir hungrig och jag äter något som inte ingår i dieten. 

Helst hade jag velat enligt:
    Frukost
    Lunch 
    Middag
    Ev något innan läggdags om det finns utrymme. Och att lunch och middag var ganska vanliga grejor inte bara en sallad utan någon dressing eller sås eller ett recept med 1000 moment. Då blir det inte av. 
  • Anonym (Nicklas)
    Anonym (K) skrev 2024-08-21 14:19:51 följande:
    Nej, jag räknar inte kalorier eftersom jag tycker det blir så ungefärligt. Vi har lunch på jobbet och det är ofta grytor eller gratänger, samt sallader som de hällt dressing på så det blir så godtyckligt att försöka räkna. Samma om man köper hem något, man har ju ingen aning hur mycket man äter eller vad det innehåller. 
    Därför tänker jag att ett  exakt kostprogram eventuellet hade varit lösningen, kan tänka mig att laga och äta efter det utan att behöva registera allt som är i iom att kostprogrammet redan är utträknat till en viss kalorimängd. Så kan jag ta med lunchlådor till jobbet. 

Om du har tänkt laga din egna mat och göra matlådor så är det enkelt att räkna kalorier. Det är bara att läsa på förpackningarna och väga livsmedlet. 

Om du vill ha ett kostschema så är det bäst att anlita en kostrådgivare men det är någon tusenlapp för att få några recept..

Jag skulle rekommendera att du räknar kalorier så du ligger på runt 1700 om dagen. Tex 200 till frukost, 600 lunch, 600 middag och några frukter när du känner att du är hungrig. Man behöver inte ändra vad man äter utan endast hur mycket av det (till en viss grad såklart)

• barapeter

Till frukost eller kvällsmat kan jag rekommendera fettfri grekisk yohgurt med lite bär av valfri sort, funkade bra för mig och är väldigt mättande.

De övriga är jag nog inte så mycket till hjälp då jag käkade samma lunch (kyckling, ris, avokado och tomat) i ett par månader under viktnedgång.

• Anonym (K)
    Anonym (Karna) skrev 2024-08-21 14:22:52 följande:

Der finns bara ett sätt att gå ner i vikt. Är mindre än du gör av med. Det finns gratis listor på nätet av hur många kalorier varje livsmedel innehåller. Skriv kostdagbok och räkna. Justera då du ligger på kaloriunderskott så går du ner i vikt.

Det är här det faller. Jag har inte tid/ork  att väga, mäta, kolla upp kalorier, räkna, justera recept. Jag vill ha ett färdigt program där det står detta recept inehåller x kalorier - sen kan jag väga och mäta så att mängderna stämmer med receptet. jag känner mig själv så bra att jag vet var skon klämmer. 
    Utan att jag gör matlådor kommer jag fortsätta äta lunchen på jobbet och den kan jag omöjligt kolla upp i en tabell då det blir högst godtyckligt. 
  • Anonym (K)
    Anonym (Nicklas) skrev 2024-08-21 14:32:36 följande:

Om du har tänkt laga din egna mat och göra matlådor så är det enkelt att räkna kalorier. Det är bara att läsa på förpackningarna och väga livsmedlet. 

Om du vill ha ett kostschema så är det bäst att anlita en kostrådgivare men det är någon tusenlapp för att få några recept..

Jag skulle rekommendera att du räknar kalorier så du ligger på runt 1700 om dagen. Tex 200 till frukost, 600 lunch, 600 middag och några frukter när du känner att du är hungrig. Man behöver inte ändra vad man äter utan endast hur mycket av det (till en viss grad såklart)

Jag funderar på att köpa hem färdiga rätter som bara ska värmas. Det finns program online där man kan beställa mat där det står att lunchen innehåller x kalorier, middagen x kalorier, så ska ag bara hålla koll på frukosten själv så att totalen för dagen blir ca 1700 och det klarar jag. 
    Jag vill minimera risken för att jag står utan en middagsplan, utan ork att kolla upp kalorier i en lista, med resultatet att man bara äter något. 
    Jag kan märka att med åldern så kan man inte längre äta 2 mackor med ost till 'middag'. Det reagerar min kropp så dåligt på. 
  • barapeter

Du kan ju kolla appar som ex myfitnesspal, de har både recept och kaloriräknare. Så man väljer färdiga recept som den sen loggar automatiskt.
    Det går så klart att göra egna recept eller bara logga produkter manuellt, via text eller skanna sträckkoden på matförpackningen.

Enda nackdelen är väl att recepten använder "cups" istället för dl.
    Ska också tillägga att jag har premium så vet inte om recepten ingår i gratisvarianten.

Svar på tråden Vad krävs för att gå ner i vikt och komma i form