Alkohol och svek
Hej,
Jag är en kvinna på 30+ som levt ihop med min man i 15 år, vi har två barn 7 och 10 år.
Enda sedan jag träffade min man har jag upplevt att han dricker för mycket alkohol när han dricker. Han blir ofta full och mår dåligt på natten. Han blir inte direkt otrevlig när han blir full, men han blir ju såklart annorlunda än när han är nykter.
Jag har upplevt detta som obehagligt eftersom det känns lite som att vår närhet liksom försvinner, han blir frånvarande och barnslig.
Vi har pratat om det några gånger och kommit fram till att han inte tycker det är något konstigt att bli full, han tycker att det är kul och ser inte varför det skulle vara något fel med det.
Våra gränser för vad som är FÖR FULL går helt enkelt på olika ställen, och jag har tänkt att han får hållas, och försökt släppa det.
Förra sommaren hände dock något hemskt. Han var otrogen på en fest, hade sex med en annan tjej. Han berättade aldrig detta för mig, för han var rädd att förlora mig. Men jag fick reda på det från annat håll.
Han var ångerfull och har gjort mycket för att få mig att förlåta honom. Vi har gått hos terapeut osv.
Det har gått ganska bra för mig, från att känna noll respekt och kärlek för honom, till att återigen känna allt jag kände innan.
MEN en sak kan jag inte leva med, och det är hans fortsatta överdrickande. Vi har varit på några tillställningar ihop, och jag anser att han fortfarande, trots att vi pratat om det dricker för mycket när han dricker. Jag är rädd att han ska tappa konsekvenstänket igen, och haman i djuriskt läge.
Nu vankas det konferens med jobbet, och jag har svårt att acceptera det. Såren rivs upp, minnena från hans otrohet kommer tillbaka.
Jag tar upp med honom att det inte känns bra för mig, eftersom han under de tillställningar vi varit på fortfarande dricker för mycket (enligt mig). Han säger att han tycker att han dragit ner på det, och att han inte tycker att han dricker för mycket. Den gången vi pratar om här var en kräftskiva, då drack han 2-3 snaps, ca 4 starköl och två glas cava.
Jag inser att det inte kommer att fungera för mig att leva med honom under dessa förutsättningar. Men vad tror ni är bästa lösningen? Jag vill inte lämna honom. Vi har en fungerade vardag med samma värderingar (otroheten ser vi båda som ett misstag), vi trivs med att göra saker ihop, vi har mycket kemi mellan oss, och vi har sex flera gånger i veckan. Jag vill inte behöva lämna honom och vår familj, men jag vill hitta en lösning på alkoholbekymret.
Jag tänker att vi skulle kunna komma överens om att han dricker, såg två glas vin som ma, men dels känner jag mig som en ett kontrollerande freak, och dels så vet jag inte om jag litar på att han håller sig till det när han väl börjat dricka.
Ett annat alternativ är ju att han inte dricker alls, är det rimligt?
Vad hade ni gjort i min situation?