• Anonym (Ledsen)

Min man har OCD

Jag skapar den här tråden för att jag vill ha hjälp gärna utan någon med erfarenhet av OCD. Jag vill inte ha påhopp.

I 21 år har jag försökt hjälpa honom. Jag älskar honom så otroligt mycket men jag har blivit medberoende och hjälper hans tvång att växa. om jag Inte hjälper honom så blir han jättearg.
    vi har 3 barn i åldrarna 5-12 år. Å nu har jag nått en gräns att barnen säger ifrån så jag måste lämna honom eller få honom att söka hjälp. Men han vägrar söka hjälp och han vägrar flytta. Jag har ingenstans att ta vägen. 

han problem är bland annat
    Hans byter alltid kläder och duschar när han kommer hem (han vill även att barnen ska göra det här)
    Vi får inte röra hans saker
    vi kan inte sitta /röra hans säng, soffplats
    han kan inte tvätta kläder, slänga soppor eller åka kommunalt.

jag har sökt hjälp för mig skull men jag söker ändå råd eller någon som kanske är i någon liknande sits??

• Svar på tråden Min man har OCD
  • Anonym (U)

Jag har OCD. Det är väldigt hemskt att leva med. Jqg bor själv men kan tänka mig att det kan vara väldigt jobbigt att leva med en person med OCD. Jag har dock sökt hjälp med både medicin och KBT. Tyvärr var psykologen inte bra alls men medicinen hjälpte delvis så att det blivit mkt lättare. Men han måste vilja själv

• Mia448

Dåligt att inte vilja söka hjälp nör det påverkar hela familjen. Antidepressiva är effektivt mot ångesten som orsakat OCD. Det krävs vara ett besök hos VC och att ta en tablett per dag. det borde han klara

• Anonym (Ledsen)

Jag tror dessvärre att oviöjan att söka hjälp är en del av hans ocd. Av någon anledning tror han att hans journal kommer läcka ut. Han är en helt vanlig människa så jag förstår inte ens varför han bryr sig men sen jag lärde känna honom har han domt det här för alla. O jag har hjälpt honom

men jag behöver råd snälla vad ska jag göra. 

• Anonym (U)
    Anonym (Ledsen) skrev 2024-08-23 17:08:42 följande:

Jag tror dessvärre att oviöjan att söka hjälp är en del av hans ocd. Av någon anledning tror han att hans journal kommer läcka ut. Han är en helt vanlig människa så jag förstår inte ens varför han bryr sig men sen jag lärde känna honom har han domt det här för alla. O jag har hjälpt honom

Du kan säga att man kan spärra journalen. För det kan man. Han kan gå till VC sen efteråt spärra journalen. då kan inte ens vården läsa vad besöket handlade om. 

Men det är ju så att vill han ej kan du inget göra. Då får han bo själv och leva i sin bubbla . Då kanske han tröttnar och blir redo 

• Dexter dot com

Du får helt enkelt ställa ett ultimatum att söker han inte hjälp omgående så flyttar du. Det är ju oerhört respektlöst av honom att utsätta dig och barnen för det här utan att ens prova att söka hjälp.

• Anonym (Kdkd)

Min sambo har också OCD men han VILL ju bli bättre och jobbar aktivt med att försöka få bort det/få det att bli bättre. För bådas vår skull. Han utmanar sig själv osv. Men det händer att han inte ens vet/förstår att vissa av hans beteenden inte bara ?är något han alltid gjort och är van vid? utan är OCD. Hur mycket har du och din man pratat om det här och hur jobbigt det är för er i familjen? Som du skriver är han ju bara en helt vanlig människa, så den delen av honom borde ju egentligen gå att prata med såpass att han förstår att han MÅSTE söka hjälp? Eller är det så att han hellre bor själv pga av att hans OCD är så stark, att han kanske inte skulle ?bry? sig så mycket om han blev av med dig och barnen? Spekulerar bara. Tänker att OCDn kan vara så stark att det är enklare/lättare för honom att leva ensam - vilket han ju självklart i så fall behöver hjälp med?

• Anonym (ställ krav)

Du måste nu för dina barns skull och din egen sätta ner foten då han inte tänker söka hjälp. Nu blandar han in dina barn också i det här. Jag väntade också in i det längsta tills det inte gick. Jag lämnade. Det fick honom att söka hjälp. Ni underhåller nu, blir medberoende, det kommer aldrig gå. Ställ kravet att han söker hjälp och att du ser det ske eller också lämna och ta barnen med dig. Beklagar verkligen din situation.  

• Anonym (Re)

Förstår han att barnen blir lidande? Det är ju ett argument som oftast biter på föräldrar. 

Förstår han att han har ocd eller tycker han att hans rutiner är rimliga? 

Förstår han att han riskerar att föra över sitt beteende på barnen? 

Kan barnen ta hem kompisar? Kan de inte det är ju situationen verkligen akut att åtgärda. Om de inte får ha ett normalt socialt liv på grund av honom måste ni få till ändringar snabbt. 

• Anonym (Re)

Det här med att lämna honom för att skydda dig själv och barnen - det behöver ju inte innebära att ni avslutar relationen. Men kanske behöver ni vara särbo ett tag. 

Klarar han av att hälsa på andra? I så fall kan han kanske ha ett litet eget boende men vara mycket hos er. 

• Anonym (Vet och förstår)

Har/haft ungefär samma typ av problem. Tyvärr måste du ställa ultimatum. Kanske mer än en gång. OCD är ett symtom på ångest och din man har lärt sig att hantera sin ångest på det sättet. Han är fast i det. Han måste söka professionell hjälp av någon som vet hur det fungerar. KBT + medicinering har funkat bra för min man. Och det finns en Facebook-grupp för anhöriga du kan gå med i. OCD/tvångssyndrom för anhöriga tror jag den heter.

• Anonym (Vet och förstår)
    Anonym (Ledsen) skrev 2024-08-23 17:08:42 följande:

Det stämmer det du säger om att oviljan att söka hjälp hänger ihop med OCD. Därför att det handlar mycket om kontroll. En person som har OCD vill ha kontroll, att då släppa in en läkare som kommer med obehagliga krav känns väldigt hotfullt. Men han inser säkert nånstans själv att det kommer ta över hans liv om han inte tar tag i det. Han måste ta tag i det. Min man var så långt under isen att han låg på marken i regnet/leran och flyttade en pinne fram och tillbaka i 7 timmar. Ändå var det jag som fick tvinga honom till vårdcentralen. Ställ ultimatum så han kommer iväg. OCD är den tionde mest handikappande sjukdomen i världen så den är väldig svår för den som har det. Han har allt att vinna på att gå till läkare.
Svar på tråden Min man har OCD