• Anonym (TS)

Krampanfall av ADHD-medicin?

En familjemedlem har fått krampanfall tre gånger nu senaste 1-2 åren. Hen är frisk i övrigt men började medicineras mot ADHD för några år sen och de har ökat dosen med tiden. 
    Jag blir såklart väldigt väldigt orolig. Jag funderar på om det kan ha något att göra med medicinen? För det verkar inte som att de har hittat något annat. 
    Kan det vara på grund av att hen tar för mycket av medicinen eller på grund av sömnbrist , att hen kanske inte känner av hur trött hen är på grund av medicinen? 

Behöver såklart inte vara det men tänker eftersom det började efter att hen började medicineras. Är jag helt ute och cyklar eller kan medicinen (Elvanse) påverka? Någon som vet mer som kan svara? 

Menar såklart inte att man inte ska medicineras mot ADHD men är orolig för att min familjemedlem kanske tar för hög dos. 

• Svar på tråden Krampanfall av ADHD-medicin?
  • BonusSnus

Hej.
    Elvanse kan såklart påverka. Det påverkar både hjärtat och det centrala nervsystemet. Vet du vilken dos/hur mycket hen sover/äter för det spelar rätt så stor roll. Be din anhörig att ta upp detta med läkaren för det är rätt allvarlig biverkningar. Jag tar själv elvanse och kan känna att hjärtat rusar ibland och har därför fått andra mediciner mot det. Men anfall har jag inte hört talas om men som sagt så är det viktigt att ta upp med läkare. 

• Anonym (TS)
    BonusSnus skrev 2024-08-23 21:36:54 följande:

Hej.
    Elvanse kan såklart påverka. Det påverkar både hjärtat och det centrala nervsystemet. Vet du vilken dos/hur mycket hen sover/äter för det spelar rätt så stor roll. Be din anhörig att ta upp detta med läkaren för det är rätt allvarlig biverkningar. Jag tar själv elvanse och kan känna att hjärtat rusar ibland och har därför fått andra mediciner mot det. Men anfall har jag inte hört talas om men som sagt så är det viktigt att ta upp med läkare. 

Tack för svar! Vet inte vilken dos exakt, vet bara att den har höjts men kan fråga. Tror hen kanske stressar mycket och äter och sover lite för lite ibland. 
  • Anonym (J)

Det vper inte konstigt, påverkar ju ändå hjärnan 

• Anonym (Vicki)

Inget här säger att det är medicinen. Om personer överdoserar är det en helt annan sak och det får läkarna bedöma.

• Kråksången

Sluta helst att använda ordet hen. Vi har olika hormoner som påverkar de mediciner vi tar. Om medicinen gäller Elvanse så är det flertal av det manliga könet som knall fall dött av hjärtattack eller stroke efter ca 43 års åldern. 

• Anonym (Vicki)
    Kråksången skrev 2024-08-24 16:05:49 följande:

Sluta helst att använda ordet hen. Vi har olika hormoner som påverkar de mediciner vi tar. Om medicinen gäller Elvanse så är det flertal av det manliga könet som knall fall dött av hjärtattack eller stroke efter ca 43 års åldern. 

Källa?
  • Anonym (TS)
    Kråksången skrev 2024-08-24 16:05:49 följande:

Det är en hon men jag ville inte avslöja för mycket detaljer först i trådstarten iallafall för tror först läser den. 
  • Anonym (TS)
    Anonym (Vicki) skrev 2024-08-24 11:28:14 följande:

Inget här säger att det är medicinen. Om personer överdoserar är det en helt annan sak och det får läkarna bedöma.

Inte direkt överdoserar , hon får ju det utskrivet av läkare men tänkte om dosen är lite för hög eller om hon ibland tar dom för ofta. Är inte säker att det är så men det var bara en tanke . Är såklart inte alls säker på att det har med medicinen att göra men eftersom det började hända efter att hon började med den tänkte jag på det. 
  • Anonym (TS)
    Anonym (J) skrev 2024-08-23 22:26:18 följande:

Det vper inte konstigt, påverkar ju ändå hjärnan 

Jo det var väl så jag tänkte också.. 
  • Anonym (J)
    Anonym (Vicki) skrev 2024-08-24 16:31:52 följande:
    Källa?
    Min kompis hjärta rusade sönder efter hon tagit Elvanse några få gånger. Är väl att kroppen inte gillar det om den reagerar så. Narkotikaklassad medicin trots allt.
Svar på tråden Krampanfall av ADHD-medicin?