bra tips mot förstoppning!!!
jag är i veckan 14 o redan har problem med förstoppningen,äter havregryn med fiber på morgonen blä ,dricker o äter katrinplommon,ibland cyklar eller gå ,dricker vatten
jag är i veckan 14 o redan har problem med förstoppningen,äter havregryn med fiber på morgonen blä ,dricker o äter katrinplommon,ibland cyklar eller gå ,dricker vatten
Att dricka vatten tycker jag är det bästa.
Linfrön i gröten är också jätte bra (inte så gott dock)
Sen finns det ju "fiber-tabletter" på apoteket som man kan äta (Inte heller goda)
*drick MYCKET vatten, fibrer kräver extra vätska. Det räcker inte med 1-2 glas vatten om dagen, drick MINST 2 liter vatten varje dag UTÖVER det andra du dricker.
*svart kaffe löser magen, utan socker, utan mjölk
*undvik vitt bröd, pasta som stoppar upp. Välj fullkornsbröd och fullkornspasta.
*knäckebrödsmacka med messmör på löser också magen.
*frukt löser också.
Det enda som hjälper mig är ett par kiwi om dagen. Kanonbra!!
Tack för alla tips! jag måste erkänna att jag dricker högst två glas vatten om dan och det är nog för lite!
Drick och rör din mycket... har hjälpt mig..
Så här gör du dina fiberhavregryn till den mumsigaste, mest laxerande gröt du kan tänka dig!
PAJALAGRÖT (4-6 port).
1/2 dl katrinplommon
1/2 dl torkade aprikoser (halverade)
1/2 dl russin
1/2 dl linfrön
Lägg detta i blöt i 7 dl vatten över natten.
Tillsätt sedan:
1/2 tsk salt
2 dl fiberhavregryn
1 dl havrekli
Koka i 3-5 min.
Håller sin en vecka i kylskåpet.
Jag värmer i micron och äter gröten varje morgon med lite mjölk. Förutom detta: Drick mycket och är kiwi.
Kan tillägga att detta är den enda gröt (förutom risgrynsgröt) som jag ätit i hela mitt liv. Min mor fick inte ens i mig fruktgröt för 30 år sedan :)
Lycka till!
FIAPIA
Frukt&ärningar som finns på apoteket tycker jag har varit kanonbra,hjälper vanligen inom ett dygn iallafall,och Importal(receptfritt).Så förstås drick massor,annars stoppar fiberrik mat bara upp magen.
Promenader varje dag har hjälpt mig, eller så har det gått över ändå, jag kan ju inte veta säkert, men jag har börjat gå varje dag och det har i a f försvunnit.
Järntabletterna Niferex håller magen i jämn takt
Kiwi!! Nyttigt å gott ! ;)
Ett glas katrinplommonjuice varje dag funkar jättebra!
Jag har provat allt ovan, men det som verkligen hjälper mig är faktiskt vatten. Jag dricker nu två liter vatten under arbetsdagen istället för normala en, utöver det jag dricker till maten och hemma på morgonen och kvällen. Kör halvlitersflaskor så har du bra koll på hur mycket du fått i dig.
Lactulos från apoteket är en bra hjälp, lättare att få i sig än fiberpulver o dyl. Som värsta nödlösning kör jag en dulcolax, alltså laxermedel, när det har vart stopp i många dagar.
Jag kör med Laktulos om jag e körig i magen. Katrinplommon å sånt funkar inte på mig.
Min mor sa åt mig att testa detta: Varmt vatten, med lite socker och lite lite salt. Blanda och drick. det hjälpte faktist, dagen efter var det bra igen =)
Sen jag började m Niferex måste jag använda bulkmedel 2 ggr/dagen. Ett pulver man rör ut i vatten. Bättre än allt annat jag provat och helt nödvändigt just nu om jag inte ska bli fullständigt förstoppad. Finns på apoteket.
c-vitamin brustabletter 2 stycken i ett halvt glas vatten på morgonen innan man ätit, det sätter fart på min stenhårda mage:)