• Anonym (Anonym)

Gynekolog som är duktig på att behandla svampinfektioner!

Har nu gått runt med svampinfektion i underlivet i över 2 månader. I början fick jag en fluconazole och skulle även smörja in mig med daktacort i 1 vecka. Symptomerna blev lite bättre men blev sedan sämre igen efter några dagar. Fick då 4 fluconazole som jag skulle ta och även då blev bättre men sämre efter några dagar igen. Träffade en annan gynekolog som tog en svampodling och sa sedan att jag skulle smörja mig med bepanthene och kanske prova donaxyl. Mina besvär är jätte illa så hon gick med på att ge mig 1 fluconazole till som igen bara gjorde symptomerna mildare i några dagar bara. 

Har gått runt med smärta, sveda, gryniga flytningar som blivit sparsamma. Känner mig extremt torrt där nere också. Är trött på att inte få rätt hjälp. Finns det någon gynekolog i Stockholm som någon kan rekommendera som är duktig på att behandla envisa svampinfektioner??? Det här påverkat min vardag så enormt.

• Svar på tråden Gynekolog som är duktig på att behandla svampinfektioner!
  • Anonym (glöm)

Glöm restriktionerna. En vecka är ingenting. Smörj med dactacort eller annat som är svampdödande+kortison tills det blir bra. Köp gärna en som säljs mot fotsvamp, de är billigare och större tuber oftast. Använd så fort du känner att det kliar, gå inte och lid, vänta inte, smörj direkt. När du gjort slut på en tub om 30-50 gram, köp en ny plus en tub Vagisan eller någon annan kräm mot torrhet i underlivet. Om det börjar klia igen, testa först om vagisan hjälper. Hjälper det inte, ta svampkärmen. Testa detta varje gång du känner att du behöver smörja.

Jag var där du är. Ibland fick jag smörja bokstavligen en gång i kvarten. Det tog ca två månader av bara cortimyc, som var det första jag fick tag på, och lite mindre än tre tuber, men nu är det helt bra, jag behöver bara smörja med vagisan kanske varannan-var tredje dag.

• Anonym (Torr?)

Jag hade omfattande problem med svampinfektioner under många års tid. Det som till slut fick mig att bli av med dem var när jag träffade en gynekolog som började fundera på att det kunde bli bättre av medel som inte primärt syftade till att bota svampinfektioner. Fick rådet att testa att smörja med propyderm och gick från att ha massor med infektioner och täta känningar av att infektion var på g till att inte ha en enda infektion på flera år. Säger inte att det är lösningen för dig, men förändrade ärligt talat mitt liv. Numera smörjer jag med propyless istället då och då, vilket också funkar bra på mig. 

• Anonym (Torr?)

Kan tillägga att omfattande behandlingar med medel mot svamp (förutom diflucan) misstänktes vara en bidragande orsak till att jag drabbades av vestibulit så jag skulle starkt avråda från att på eget bevåg medicinera flitigt med det.

• Anonym (Bastu)

Det som hjälpte mig mot svamp i underlivet var att bada bastu  och svettas utt all skit. 

• Anonym (Zvampen)

Man kan få irritation /allergi av själva antisvampkrämerna också, det är starka medel.

Det bästa är engångskapsel fluconazol för den dödar inte dina slemhinnor.

Så: Om svampen är död vid mikroskopering hos gyn men du inte blivit bra, testa med receptfritt antihistamin istället för krämerna några veckor.

Jag förbrukade fem gyn och hade problem i två hela år första varvet innan jag fick det sista rådet. Som funkade.

Men aldrig mer krämer, de dödar mig. Måste ha kapsel.

• Anonym (Anonym)
    Anonym (glöm) skrev 2024-08-25 23:49:56 följande:

Glöm restriktionerna. En vecka är ingenting. Smörj med dactacort eller annat som är svampdödande+kortison tills det blir bra. Köp gärna en som säljs mot fotsvamp, de är billigare och större tuber oftast. Använd så fort du känner att det kliar, gå inte och lid, vänta inte, smörj direkt. När du gjort slut på en tub om 30-50 gram, köp en ny plus en tub Vagisan eller någon annan kräm mot torrhet i underlivet. Om det börjar klia igen, testa först om vagisan hjälper. Hjälper det inte, ta svampkärmen. Testa detta varje gång du känner att du behöver smörja.

Jag var där du är. Ibland fick jag smörja bokstavligen en gång i kvarten. Det tog ca två månader av bara cortimyc, som var det första jag fick tag på, och lite mindre än tre tuber, men nu är det helt bra, jag behöver bara smörja med vagisan kanske varannan-var tredje dag.

2 månader låter som lite väl lång behandling med kortison och svamp medel? Så som jag har uppfattat det så bör man inte använda kortison mer än några veckor och svamp medel kan man bli resistent mot om man använder under längre tid? Dessutom har jag även problem med invärtes svamp då flytningarna är gryniga också.
  • Anonym (Anonym)
    Anonym (Torr?) skrev 2024-08-25 23:57:38 följande:

Kan tillägga att omfattande behandlingar med medel mot svamp (förutom diflucan) misstänktes vara en bidragande orsak till att jag drabbades av vestibulit så jag skulle starkt avråda från att på eget bevåg medicinera flitigt med det.

Bra att veta! Men jag har endast gjort de behandlingar som läkaren föreskrev. 
  • Anonym (Anonym)
    Anonym (Zvampen) skrev 2024-08-26 08:14:08 följande:

Man kan få irritation /allergi av själva antisvampkrämerna också, det är starka medel.

Så: Om svampen är död vid mikroskopering hos gyn men du inte blivit bra, testa med receptfritt antihistamin istället för krämerna några veckor.

Jag förbrukade fem gyn och hade problem i två hela år första varvet innan jag fick det sista rådet. Som funkade.

Problemet är att fluconazole (diflucan) hjälper endast tillfälligt. Flytningarna blir normala igen och mina utvärtes symptomer blir mildare men går inte helt bort och efter några dagar då fluconazole metaboliserats så blir symptomerna värre igen och flytningarna gryniga och sparsamma. Förstår inte om jag behöver högre dos eller annan medicin. Läkaren gjorde en svampodling och sa att hon ska höra av sig om några dagar men det har gått en vecka nu men jag har inte hört något.
  • Anonym (Zvampen)
    Anonym (Anonym) skrev 2024-08-26 11:26:15 följande:
    Problemet är att fluconazole (diflucan) hjälper endast tillfälligt. Flytningarna blir normala igen och mina utvärtes symptomer blir mildare men går inte helt bort och efter några dagar då fluconazole metaboliserats så blir symptomerna värre igen och flytningarna gryniga och sparsamma. Förstår inte om jag behöver högre dos eller annan medicin. Läkaren gjorde en svampodling och sa att hon ska höra av sig om några dagar men det har gått en vecka nu men jag har inte hört något.
    Ring och fråga, de glömmer ofta saker i sin stress. VC reception ska kunna svara på om ditt provsvar är klart, och då även påminna läkaren.
  • Anonym (Aldrig krämer igen)
    Anonym (Zvampen) skrev 2024-08-26 08:14:08 följande:

Instämmer till 100 procent! Var på apoteket och fick rådet att (som vanligt) köpa krämen. En annan kund kom fram till mig och rekommendera vagiatorerna istället. Hon sa att krämerna alltid förvärrat hennes. Så jag testade. En kapsel och några dagar efteråt var jag svampfri för första gången på jag vet inte hur länge. ALDRIG mer krämer!
  • mamaleona

Har du testat en sån enkel hemmakur som asidofilus naturell yougurt. Kleta in kring blygdläpparna inför natten o sätt en binda mot. Upprepa 3-4 nätter. Inge sex dessa dagar. Tips vi brukar föreslå här i finland.

• Anonym (Zvampen)
    mamaleona skrev 2024-08-28 08:40:12 följande:

Har du testat en sån enkel hemmakur som asidofilus naturell yougurt. Kleta in kring blygdläpparna inför natten o sätt en binda mot. Upprepa 3-4 nätter. Inge sex dessa dagar. Tips vi brukar föreslå här i finland.

Har aldrig funkat för mig.

Mitt stora problem var inte svampen utan antisvampkrämerna, som gjorde min slemhinneirritation nästan kronisk.
  • Anonym (Aldrig krämer igen)
    Anonym (Zvampen) skrev 2024-08-28 19:57:03 följande:
    Har aldrig funkat för mig.

Mitt stora problem var inte svampen utan antisvampkrämerna, som gjorde min slemhinneirritation nästan kronisk.
    Inte funkat för mig heller. Att ha binda är dessutom inte bra när man har svamp.
  • Anonym (Anonym)

Ville bara säga att jag tillslut sa att jag vill att de tar en svampodling och det visade vara candida krusei en ovanligare och resistent svamp art. Däremot har jag en oengagerad gynekolog som inte riktigt hjälper mig. Känner någon till en bra gynekolog som är duktig på att behandla infektioner?

Svar på tråden Gynekolog som är duktig på att behandla svampinfektioner!