• Hanna 77

Dålig spermie-rörlighet

Hej, har påbörjat utredning och både jag och mannen har lämnat prover. Idag fick mannen svar på sitt spermaprov med resultatet "något sämre rörlighet".

Läkaren har inte öppet nu på kvällen så vi kan inte ringa. Är så himla nyfiken och nervös nu. Är det kört? Kan man göra nåt åt det? Vad har ni för erfarenhet? Har någon med denna diagnos blivit gravid ändå på egen hand?

/hanna

• Svar på tråden Dålig spermie-rörlighet
  • Orka

hmm har ungefär samma problem min man har väldigt få spermier. Så jag undrar oxå om det är kört att få barn på egen hand?

• Hanna 77

Orka, skönt att höra att vi är fler med liknadne problem även om jag såklart är jätteledsen för er skull.

Jag skulle vilja veta vad alternativet till insemination är men det kanske är enda utvägen.

• Kusin Knase
    Hanna: Har man dåliga spermier blir man erbjuden icsi, mikroinjektion, som är provrörsbefruktning (ivf) men där spermien får hjälp till ägget. Men det beror på hur dåliga spermierna är om det ska anses vara kört helt på naturlig väg. Det finns nog många som har relativt dåliga spermier i perioder, beroende på hur man har skött sig... och en hel del lyckas nog få barn ändå, men det kan ta tid.

Hoppas ni får tag i någon att prata med och lycka till!
  • Hanna 77

Kusin Knase: vad menar du med att man kan ha dåliga spermier i perioder när man inte har skött sig? Allså vad är att inte sköta sig? Jag har föröskt läsa mig till hur man på egen väg kan förbättra kvaliteten på spermierna men inte hittat så mycket. Min man varken röker eller snusar, dricker alkohol men inte i några onormala mängder (öl eller vin till maten 1-2 gånger i veckan) och han sportar mycket och är normalviktig kanske på gränsen till för smal. Han har ett vanligt kontorsjobb och utsätts alltså inte för extrema temperaturer. Vi har precis köpt Mitt Val Man men tidigare (för ca 3 veckor sedan) åt han Vitamineral Sport eller Aktiv eller vad den nu heter. Har du tips på andra saker vi kan göra för att öka chanserna?

/Hanna

• Helenas

Till oss sa dem att det enda man kan göra som man (förutom det din sambo redan gör) är också att undvika varma bad och bastu om man gör det ofta. Lycka till!

• Kusin Knase
    Hanna, ja,som Helenas säger brukar det rekommenderas att man försöker undvika att bada för länge och att basta. Och så tar det ju tre månader för spermier att nybildas.
  • black velvet

Jag och min man har befunnit oss i denna situation.Vi gjorde spermaprov och fick veta att rörligheten,kvalitet var så dålig,att enda chansen var ivf.ville inte tro detta och litade inte riktig på min gyn.Jag bytte gyn och vi fick lämmna prov på nytt.Denna gång fick vi veta att han har utmärkt kvalite/rörlighet,vi fick t o m titta själva! det var det häftigaste jag sett.vi har ju blivit gravida tidigare på egen hand,mf tvärr.kvalitet/rörlighet varierar,det som inte är så bra idag kan vara utmärkt imorgon.gyn skämtade om att min man skulle kunna bli donator.ha ha.GE inte upp,tror på er själva så har ni kommit en bra bit . LYCKA TILL!

• Tinolin

Hmm, jag har lite funderingar som ni kanske kan hjälpa mig med. Vi har förvisso bara försökt få barn i fyra månader, men nu senast tycker jag att allt borde stämt. Har ni hört något om spermieproduktionen kan vara tillfälligt nedsatt då han tidigare under året varit sjuk en längre tid (influensa som vägrade ge med sig).

• Hanna 77

Tack för alla svar! Vi (eller min man alltså) ska lämna ett till prov och göra en vidare utredning men det är 3 månders väntetid till det. Sedan har läkaren också skickat remiss till sjukhuset för OVF eller ICSI eller nåt annat och dit är det 1 års kötid.

Jag hoppas såklart att vi ska bli gravida på egen hand och läkaren säger att rörligheten är inte så dålig att det är omöjligt för oss att bli gravida på egen hand men eftersom vi har förskt i 14 månader så vill läkaren skicka en remiss eftersom kötiden är så lång. Under tiden får vi fortsätta försöka. Man kan ju gå privat också men det är så rackarns dyrt.

Tinolin: kom ihåg att även om allt är perfekt och allt stämmer på pricken så är chansen att bli gravid bara 20%. 4 månader är kort tid att ha försökt även jag förstår att det känns lite tungt när mensen kommer och man vet att det inte blev något den här månaden heller. Kämpa på och ge inte upp hoppet!

• Villemo

fick hjälp med min dotter då mitt ex hade dålig kvalitet på spermierna. vi gjorde en insemenation och det tog sig på första försöket...
    Lycka till

• Hanna 77

Vad kul att höra att det funkade för er! Det behövs solskens-historier för att orka kämpa på! Tack!

• Kusin Knase
    Tinolin skrev 2006-04-03 19:25:07 följande:
    Hmm, jag har lite funderingar som ni kanske kan hjälpa mig med. Vi har förvisso bara försökt få barn i fyra månader, men nu senast tycker jag att allt borde stämt. Har ni hört något om spermieproduktionen kan vara tillfälligt nedsatt då han tidigare under året varit sjuk en längre tid (influensa som vägrade ge med sig).
    Har han haft feber så kan det påverka spermierna, ja.
Svar på tråden Dålig spermie-rörlighet