• Anonym (Blir tokig)

Underlivsklådan från helvetet

Har allt eftersom min graviditet pågått fått en tilltagande klåda i underlivet. Vet inte vad jag ska ta mig till! Tidigare haft problem med svamp men detta känns inte alls som det och kommer nästan bara kvälls- och nattetid. Syns inget utanpå men kliar så att jag knappt kan sova. Har inga könssjukdomar. Misstänker att detta är hormonellt..? Någon som haft samma och vad har ni i så fall gjort för att lindra besvären. Känns som att jag redan gått igenom hela apotekets sortiment. Snälla hjälp, innan jag blir galen på riktigt!

• Svar på tråden Underlivsklådan från helvetet
  • Anonym (.)

Kanske har du redan testat det men jag är typ beroende av att avsluta duschen med intimolja. Glömmer jag den får jag alltid klåda 🙈

• Anonym (L)

Lichens sclerios kanske?

• Anonym (J)

Precis. Kan vara lichen. Jag har det och det började sådär. Du måste till gyn och recept på salva. 

Det är skittråkigt att ha fått det, men sånt är livet. 

• Anonym (J)

Titta med en spegel om du har vita fläckar i underlivet eller stjärten. 

• Anonym (Blir tokig)

Oj, läskigt! Hoppas inte att det är lichen. Men har verkligen ingen synlig förändring i underlivet. Inga vita fläckar, inte ens någon rodnad (vilket jag nog hade förväntat mig så irriterat som det verkar). 

• Anonym (K)

Gå till vc och kolla upp det. Jag hade också sådana problem och det visade sig att jag hade könsjukdomar, två stycken. 

Det behöver inte vara deT men msn vet aldrig. Inga pricka eller att det är ömt?

vid svamp kan de skriva ut en tablett som dödar svampen bra.

• Anonym (Blir tokig)
    Anonym (K) skrev 2024-08-27 05:51:56 följande:

Gå till vc och kolla upp det. Jag hade också sådana problem och det visade sig att jag hade könsjukdomar, två stycken. 

Det behöver inte vara deT men msn vet aldrig. Inga pricka eller att det är ömt?

vid svamp kan de skriva ut en tablett som dödar svampen bra.

Nej man vet aldrig men det är väldigt osannolikt. Testad för det mesta både innan och i samband med graviditet. Så förutsatt att sambon inte varit runt med någon annan är det inte en könssjukdom. Och som sagt, det syns ingenting. Är heller inte ömt. 

Fluconazol (antimykotisk kapsel) avråds man ifrån vid graviditet vad jag kunnat läsa mig till på Fass. 
  • Pea593
    Anonym (Blir tokig) skrev 2024-08-26 20:25:58 följande:
    Underlivsklådan från helvetet

Har allt eftersom min graviditet pågått fått en tilltagande klåda i underlivet. Vet inte vad jag ska ta mig till! Tidigare haft problem med svamp men detta känns inte alls som det och kommer nästan bara kvälls- och nattetid. Syns inget utanpå men kliar så att jag knappt kan sova. Har inga könssjukdomar. Misstänker att detta är hormonellt..? Någon som haft samma och vad har ni i så fall gjort för att lindra besvären. Känns som att jag redan gått igenom hela apotekets sortiment. Snälla hjälp, innan jag blir galen på riktigt!

Har exakt samma besvär! Har dock haft det innan graviditeten också men nu har det eskalerat. Har sökt för detta flera gånger under åren då det varken är svamp eller könssjukdom. Inga synliga tecken på Lichen. Har även tagit hudbiopsier men endast fått svaret "ospecifik inflammation". Fick dermovat ,utskrivet vilket hjälper men det ska man ju helst inte ta när man är gravid. Så nu är besvären hemska igen!! 

Tror också det är hormonellt. Innan graviditeten fick jag det oftast vid samma tidpunkt i min menscykel. 

Just nu smörjer jag mig med olivolja och det lindrar något. 
Svar på tråden Underlivsklådan från helvetet