Anonym (Z) skrev 2024-08-27 14:27:53 följande:
Du blir anställd av bemanningsföretaget som hyr ut dig till företag där då får jobba. Kan vara allt från 1 dag på ett ställe till att jobba långsiktigt i år hos nåt företag. När företaget inte behöver dig mer får du gå direkt eftersom du inte är anställd av dem. Bemanningsföretaget hyr då ut dig till någon annan om det finns uppdrag.
För att få jobb hos bemanningsföretag är det en helt vanlig rekryteringsprocess där du går på arbetsintervju hos bemanningsföretaget för att eventuellt bli anställd och då brukar det vara provanställning. Du verkar tro att du är garanterad jobb för att du anmält dig, så är det inte. Det är inte säkert att bemanningsföretaget anställer dig eller ens kallar dig till intervju.
Jag har jobbat inom bemanning och det är skit. Du är verkligen utnyttjad från alla håll och trots att du gör precis samma arbete får du inte samma respekt eller förmåner som de kollegor du jobbar med som är anställda direkt hos företaget. Det finns regler för hur länge du får arbeta hos en kund innan kunden måste anställa dig och det utnyttjar de till max. När tidsgränsen börjar närma sig får du gå.
Du kan få veta dagen innan att t.ex imorgon och övermorgon behövs du inte på jobbet så du får vara hemma och samma sak tvärtom - du kan ha fått veta att du preliminärt är ledig några dagar men sen kan de ändå ringa och be dig komma in så du kan inte planera in något i sådana ledigheter.
Min erfarenhet av bemanning är dålig och jag vill inte behöva jobba med det igen. Borde vara olagligt faktiskt.
Finns det en bemaningsföretag som endast inriktar sig för lager och restaurangbiträde.
I OnePartnerGroup, har jag skrivit mitt nummer i profilen. Men sedan vill dessa att man också skall ''skriva nummer'' och sedan klicka på ''Spara'', så dessa kan skicka en veriferingskod. Jag ogillar egentligen att registrera mig på assa sidor, skriva nummer och så. Jag har en smarttelefon, men jag har ingen app. Den enda appen jag har är ''FireFox'' och det var p.g.a mobilen frågade mig vilken internetoperatör jag föredrar.
Eftersom mitt mobilnummer finns på profilen men inte så att jag skickat och hållit på så jag får den där veriferingskoden, så är jag orolig att inte få något mobilsamtal för uppdrag/arbete eller jobb överhuvudtaget.
Hursomhelst, du som varit och jobbat på sådan här företag. Finns det en bemaningsföretag som är mest inriktad för lager och/eller restaurang. I sådan fall, vilken bemaningsföretag föredrar du?