Jag förstår inte varför kroppspositiv är ett negativt laddat ord?
Jag önskar att jag varit mer kroppspositiv när jag var för smal och inte lyckades gå upp i vikt. Istället sög jag åt mig alla negativa saker folk sa om min kropp. ((Att jag såg ut som en pundare, att jag såg sjuk ut, äldre ut än min ålder, herregud ät mer det är inte snyggt att vara så smal, du blir av med alla former om du äter för lite)). Allt från både familj, släkt, vänner, okända och vården.
Jag åt så mycket onyttigt som möjligt för att försöka gå upp i vikt. Det var ändå läkare som undrade om jag hade en ätstörning. Ja, visst är det stört vräka i sig skräpmat och godis!
Till slut insåg de att jag inte åt lite, och gav ett alternativ förklaring att jag kanske har sämre näringsupptag. Jag har bl.a svårt att få upp järn till normala nivåer ens med infusioner . Än idag kan jag äta långt mer än de flesta innan jag går upp det minsta i vikt, men en riktig anledning har jag inte fått än (20 år senare).
Alla dessa kommentarer jag fick gjorde att jag försökte använda fillers för att fylla upp mina insjunkna kinder. Tyckte inte att resultatet blev så vidare och så var det dyrt. Idag har jag åtminstone lyckats gå upp till 20 i BMI men ser fortfarande lite insjunken ut. Har trots allt lärt mig leva med det.
Jag har aldrig varit överviktig och kan därför inte säga hur det är, men jag vet mycket väl hur kommentarer kan påverka en ung osäker person. Jag har aldrig sagt något elakt om andras kroppar, och så länge man är frisk, hälsosam och mår bra tycker jag att alla ska vara kroppspositiva!