• Anonym (Varumärke)

Vad händer med en kroppspositiv som går ner i vikt?

Jag har själv haft överviktig, ja till och med andra gradens fetma men är idag helt normalviktig.

Men blir nyfiken på de personerna som är kroppspositiva. Det är influencers som är tjocka och vill bidra till en positiv kroppsuppfattning och vill minska stigmatiseringen av övervikt. Men vad skulle hända med dessa om dessa skulle gå ner i vikt? 

Jag har liksom inte själv aktivt bantat mig ner i vikt eller gjort något särskilt. 

• Svar på tråden Vad händer med en kroppspositiv som går ner i vikt?
  • Anonym (?)

Varför skulle något hända tänker du? Att tycka att alla ska få vara nöjda med sin kropp, ändras väl inte för att man ger ner i vikt? Jag är själv smal, men har varit tjock och mina värderingar är fortfarande desamma.

• Anonym (Varumärke)
    Anonym (?) skrev 2024-08-28 16:10:36 följande:

Varför skulle något hända tänker du? Att tycka att alla ska få vara nöjda med sin kropp, ändras väl inte för att man ger ner i vikt? Jag är själv smal, men har varit tjock och mina värderingar är fortfarande desamma.

skillnaden är väl att vissa har skapat sig en inkomst på detta. Det är liksom en del av varumärket? 

• Anonym (En tråd av Rob eller?)

De skulle fortsätta vara kroppspositiva eftersom begreppet innebär att man gillar sin kropp oavsett storlek och hur den ser ut. 

• Anonym (G)

Ja de brukar ju inte bli så populära i communityn direkt. De ses ofta som förrädare. 

• Anonym (Varumärke)
    Anonym (En tråd av Rob eller?) skrev 2024-08-28 16:14:08 följande:

De skulle fortsätta vara kroppspositiva eftersom begreppet innebär att man gillar sin kropp oavsett storlek och hur den ser ut. 

Jo men nu handlar ju detta om att det är ens varumärke. vilka sponsorer vill sponsra någon enbart för att den tycker om sin kropp? 
  • Mrs Moneybags

Det hände väl Cassandra Klatzkow?
    Hon gjorde en gastric bypass.

Jag tycker hon gjorde rätt som prioriterade sig själv framför sina följare. Alla har sin resa och sin timeline. Ibland är det bara rätt tidpunkt för en förändring. Hon har fortfarande 90000 följare. 

• Anonym (Varumärke)
    Mrs Moneybags skrev 2024-08-28 16:22:20 följande:

Det hände väl Cassandra Klatzkow?
    Hon gjorde en gastric bypass.

Jag tycker hon gjorde rätt som prioriterade sig själv framför sina följare. Alla har sin resa och sin timeline. Ibland är det bara rätt tidpunkt för en förändring. Hon har fortfarande 90000 följare. 

Hur gick det med sponsorer då? Tänker på när man just fått pengar från typ klädföretag, man får vara modell och liknande just för att visa upp sin kropp som då är stor. Hela poängen är att man är stor då och inte smal. 
  • Anonym (Oio)

Så här skriver Veckorevyn: 

Cassandra Klatzkow säger även att hon förstår om följare kände sig ?besvikna? av viktnedgången, eftersom hon tidigare har varit kroppsaktivist. Men samtidigt förklarar hon att hennes åsikter inte har förändrats, bara för att hennes kropp har gjort det.

? Bara för att jag har gått ner i vikt så betyder inte det att jag inte fortfarande ser att folk som är tjocka förtrycks i samhället. Jag bryr mig inte mindre om det, för att jag har blivit smalare. Och det tror jag folk har svårt att förstå.

• Anonym (Hoj)
    Anonym (Varumärke) skrev 2024-08-28 16:18:01 följande:
    Jo men nu handlar ju detta om att det är ens varumärke. vilka sponsorer vill sponsra någon enbart för att den tycker om sin kropp? 
    Det finns väl andra sponsorer, träningskläder, måltider osv. Det är väl klart att någon vill sponsra en karismatisk influenser som sprider positivitet. En hel generation (kvinnor) har ju blivit matade med budskapet att du ska hata din kropp oavsett.
  • Anonym (Signerad mig)

Jag förstår inte varför kroppspositiv är ett negativt laddat ord?

Jag önskar att jag varit mer kroppspositiv när jag var för smal och inte lyckades gå upp i vikt. Istället sög jag åt mig alla negativa saker folk sa om min kropp. ((Att jag såg ut som en pundare, att jag såg sjuk ut, äldre ut än min ålder, herregud ät mer det är inte snyggt att vara så smal, du blir av med alla former om du äter för lite)). Allt från både familj, släkt, vänner, okända och vården.

Jag åt så mycket onyttigt som möjligt för att försöka gå upp i vikt. Det var ändå läkare som undrade om jag hade en ätstörning. Ja, visst är det stört vräka i sig skräpmat och godis!

Till slut insåg de att jag inte åt lite, och gav ett alternativ förklaring att jag kanske har sämre näringsupptag. Jag har bl.a svårt att få upp järn till normala nivåer ens med infusioner . Än idag kan jag äta långt mer än de flesta innan jag går upp det minsta i vikt, men en riktig anledning har jag inte fått än (20 år senare). 

Alla dessa kommentarer jag fick gjorde att jag försökte använda fillers för att fylla upp mina insjunkna kinder. Tyckte inte att resultatet blev så vidare och så var det dyrt. Idag har jag åtminstone lyckats gå upp till 20 i BMI men ser fortfarande lite insjunken ut. Har trots allt lärt mig leva med det. 

Jag har aldrig varit överviktig och kan därför inte säga hur det är, men jag vet mycket väl hur kommentarer kan påverka en ung osäker person. Jag har aldrig sagt något elakt om andras kroppar, och så länge man är frisk, hälsosam och mår bra tycker jag att alla ska vara kroppspositiva! 

• Anonym (Hoj)
    Anonym (Signerad mig) skrev 2024-08-28 17:09:27 följande:

Jag önskar att jag varit mer kroppspositiv när jag var för smal och inte lyckades gå upp i vikt. Istället sög jag åt mig alla negativa saker folk sa om min kropp. ((Att jag såg ut som en pundare, att jag såg sjuk ut, äldre ut än min ålder, herregud ät mer det är inte snyggt att vara så smal, du blir av med alla former om du äter för lite)). Allt från både familj, släkt, vänner, okända och vården.

Jag åt så mycket onyttigt som möjligt för att försöka gå upp i vikt. Det var ändå läkare som undrade om jag hade en ätstörning. Ja, visst är det stört vräka i sig skräpmat och godis!

Till slut insåg de att jag inte åt lite, och gav ett alternativ förklaring att jag kanske har sämre näringsupptag. Jag har bl.a svårt att få upp järn till normala nivåer ens med infusioner . Än idag kan jag äta långt mer än de flesta innan jag går upp det minsta i vikt, men en riktig anledning har jag inte fått än (20 år senare). 

Alla dessa kommentarer jag fick gjorde att jag försökte använda fillers för att fylla upp mina insjunkna kinder. Tyckte inte att resultatet blev så vidare och så var det dyrt. Idag har jag åtminstone lyckats gå upp till 20 i BMI men ser fortfarande lite insjunken ut. Har trots allt lärt mig leva med det. 

Jag har aldrig varit överviktig och kan därför inte säga hur det är, men jag vet mycket väl hur kommentarer kan påverka en ung osäker person. Jag har aldrig sagt något elakt om andras kroppar, och så länge man är frisk, hälsosam och mår bra tycker jag att alla ska vara kroppspositiva! 

Jag håller med, glad att du mår bättre idag och har en mer positiv inställning till din kropp.
  • Anonym (Signerad mig)
    Anonym (Hoj) skrev 2024-08-28 17:14:58 följande:
    Jag håller med, glad att du mår bättre idag och har en mer positiv inställning till din kropp.
    Tack 🙏 
  • Anonym (samma)

Jag har samma sponsorer nu när jag väger 80 som när jag vägde 130. Men jag har förstås aldrig varit del av body positivity-community-svängen. De var toxiskt redan när jag började göra videos, så även om jag pratar om att älska sin kropp och ta vara på sin hälsaså gott man kan oavsett storlek så har jag aldrig velat vara en del av "dem". 

Anonym (Varumärke) skrev 2024-08-28 16:18:01 följande:
    Om något varumärke sponsrat tidigare så varför skulle de inte göra det nu menar du? 
    Anonym (Signerad mig) skrev 2024-08-28 17:09:27 följande:

Bra att du tar upp det, för begreppet kroppspositiv handlar ju precis som du är inne på inte enbart om hur överviktiga väljer att se positivt på sin kropp utan det kan likväl handla om någon som är underviktig och har ätstörningar som försöker se positivt på sin kropp och gilla den. 
  • Anonym (Varumärke)
    Anonym (En tråd av Rob eller?) skrev 2024-08-28 20:29:38 följande:
    Om något varumärke sponsrat tidigare så varför skulle de inte göra det nu menar du? 
    Om man sponsras just för att visa upp en tjock kropp och så blir personen smal, varför ska man visa den som smal menar du? Många företag som sponsrar folk med en design för större storlekar vill väl ha modeller som har en större storlek. 

Eller underviktig utan ätstörning. Jag uttryckte mig fel, man behöver naturligtvis inte ha en ätstörning bara för att man är underviktig. 

Anonym (Varumärke) skrev 2024-08-28 20:44:41 följande:
    Om man sponsras just för att visa upp en tjock kropp och så blir personen smal, varför ska man visa den som smal menar du? Många företag som sponsrar folk med en design för större storlekar vill väl ha modeller som har en större storlek. 
    Men har det här hänt i verkligheten eller varför undrar du ens över den frågan? 
  • Anonym (S)

Jag tänker att inte så mycket händer :) är man kroppspositiv borde man ju älska sin kropp oavsett om man går upp/ned i vikt. 

Svar på tråden Vad händer med en kroppspositiv som går ner i vikt?