• Anonym (Oz)

Dejtat en tjej i ett halvår, hon är nu sur för att min bästa kompis sedan födseln är en tjej

Jag har väl kanske gjort bort mig. Jag nämnde aldrig att min kompis, som vi kan kalla Robin, är en tjej. 

Jag har dejtat en tjej, vi kan kalla henne Julia, sedan vårvintern. Hon är fantastisk, vi har haft kul, vi har träffat varandras vänner, umgås i lite samma kretsar redan innan. Överlappande men inte helt gemensamma, så att säga.

I min kompiskrets är det en som varit frånvarande ett tag. Robin. Hon har varit utomlands för studier i ett år, men vi snackar ju med och om henne, så Julia har hört talas om henne, men uppfattade visst inte att hon är en tjej. Fram tills idag, när vi sprang på henne på campus. Jag gjorde som jag alltid gör när jag träffar Robin efter en lite längre tid, kramade henne. Och presenterade henne för min flickvän.

Julia är nu sur, för att jag undanhöll att Robin är en tjej. Om jag gjorde det så svar det inte med flit, jag tänker inte på henne som en "tjej". Dels för att hon aldrig varit särskilt tjejig, hon har alltid varit "one of the guys" och jag tänker det om henne, och dels för att om jag hänger någon kvinnlig etikett på henne så är det snarare "syster". 

Julia vill inte godkänna det. Robin är en tjej, och därför tänker jag på henne som en tjej, för det gör alla killar, och jag har säkert velat ligga med henne sen vi var tonåringar. Den tanken är för mig lika frisk som att jag skulle vilja ligga med någon av mina faktiska, biologiska systrar.

Men hur reparerar jag detta? Det var verkligen ingeting jag dolde med flit.

• Svar på tråden Dejtat en tjej i ett halvår, hon är nu sur för att min bästa kompis sedan födseln är en tjej
  • Anonym (Lia)

Jag hade nog dumpat Julia. Orka ha massa svartsjuka i förhållandet. Ni har ju bara varit tillsammans i 6 månader så det är väl bättre att bryta nu innan det blir mer allvarligt.

Eftersom ni pratat om Robin så har någon ju säkert nämnt henne/hon så att Julia tänkt annat ligger på henne. Det är också väldigt fräckt att genast smeta på dig att du vill ligga med en kompis. Om du varit bisexuell hade du väl inte fått ha några vänner alls enligt hennes resonemang.

• Anonym (Erfaren_man)

Det var klantigt av dig att inte berätta att din bästis är en tjej. Självklart är det känsligt, då vi män sällan är nära kompis med tjejer vi inte vill ligga med. Din flickvän är såklart medveten om detta faktum. 

Men fortsätt förklara att just denna tjejkompis är som en syster för dig. (jag förutsätter att det aldrig någonsin varit något mer mellan er, för då faller hela argumentet). Visa förståelse för din flickväns reaktion, men fortsätt förklara att tjejkompisen är totalt ointressant för dig ur ett romantiskt eller sexuellt perspektiv. 

• Tecum

Avvakta, rimligtvis går det snart över. Hon blev mest sur för att hon missförstått och lägger skulden på dig. Annars fråga henne vad som hänt om du sagt från början att "Robin" var en tjej, hade hon dumpat dig då? Om inte, vad är problemet?

• Anonym (Kört)

Ärligt talat skulle jag aldrig dejta en man som har en kvinnlig "bästis". Är nog kört med din tjej.

• Anonym (Hmm)

Beror på hur du är som person. Hade jag litat på dig så hade jag inte haft några problem med det. Men om något gjort att jag inte litat på dig så hade det känts svårt. Så beror ju dels på hur du är som person samt om din flickvän är som mig, dvs att hon har en bra och korrekt magkänsla eller om hon bara är svartsjuk. 

En svartsjuk person är ju jobbig att leva med.

• Anonym (Elin)

Kan också tycka det verkar jobbigt att vara tsm med en kille som har en tjej som bästa kompis, men det är något man får acceptera också tycker jag. 

ni har inte dejtat så länge, så jag tycker absolut inte att Julia ska få första din och Robins vänskap iallafall. Lätt att förhållandet förstör fina vänskapsrelationer 

• Anonym (Elin)
    Anonym (Elin) skrev 2024-08-28 23:33:59 följande:

Kan också tycka det verkar jobbigt att vara tsm med en kille som har en tjej som bästa kompis, men det är något man får acceptera också tycker jag. 

ni har inte dejtat så länge, så jag tycker absolut inte att Julia ska få första din och Robins vänskap iallafall. Lätt att förhållandet förstör fina vänskapsrelationer 

Menar inte att hon ska få förstöra er vänskap även om ni dejtat längre tid haha.. menar bara att hon kanske inte är värd att fortsätta träffa om hon är såpass avundsjuk🤓
  • Dexter dot com

Var tydlig med att Robin är din vän och kommer finnas i ditt liv och accepterar inte din flickvän det utan att vara sur/svartsjuk får du lämna relationen. Om ni fortsätter er relation så var noga med att din flickvän får chansen att lära känna Robin så hon inte utesluts när ni träffas.

• Anonym (Signal)

Om du inte väljer alternativet att göra slut så spara den här händelsen till framtiden. Hon kommer att störa sig på att dina kollegor, körskolelärare, personen i kassan och barnmorska är kvinnor och någon som du kan vilja ligga med. Det kommer att begränsa dig om du väljer att fortsätta, undvika AW och ditt liv kommer att påverkas utifrån din tjejs dåliga självförtroende. 

Det finns också tjejer som inte ser det här som en stor sak. Ditt liv kommer att bli enklare med en sån typ.

• Anonym (Lia)
    Anonym (Hmm) skrev 2024-08-28 22:58:39 följande:

Beror på hur du är som person. Hade jag litat på dig så hade jag inte haft några problem med det. Men om något gjort att jag inte litat på dig så hade det känts svårt. Så beror ju dels på hur du är som person samt om din flickvän är som mig, dvs att hon har en bra och korrekt magkänsla eller om hon bara är svartsjuk. 

En svartsjuk person är ju jobbig att leva med.

Om man inte litar på personen, varför är man ens tillsammans med den?
Svar på tråden Dejtat en tjej i ett halvår, hon är nu sur för att min bästa kompis sedan födseln är en tjej