Stalkad i flera år trots att jag inte är intresserad
Jag har blivit stalkad av en kille från utlandet i några år nu där jag som 15 åring dejtade honom och bara gick på EN dejt med så vi hade aldrig en relation med varandra. Efter det avslutade jag då han inte uppfyllde mina kriterier och så blockerade jag honom och hans familj så att de inte ska störa mig. Trots att jag gång på gång har sagt att jag inte är intresserad av att ha kontakt med honom så fortsätter han ändå att skapa fakekonton för att nå mig, hans föräldrar försöker nå mina föräldrar för att prata om honom (mina föräldrar har blockerat hans föräldrar också) och han hittar på en massa lögner om mig till folk i sin omgivning och säger exempelvis att vi ska gifta oss, att jag är hans drömkvinna samt att vi är förlovade trots att vi aldrig pratat om dessa saker. Han har stalkat mig sedan 2017 och gör fortfarande det, så jag har funderat på att börja anmäla då jag faktiskt är väldigt trött pga hans stalking. Några tips på hur jag kan gå tillväga? Jag försökte polisanmäla honom för 4 år sedan men polisen sa att fakekonton inte är tillräckligt med bevis då det inte föreligger hot men jag håller inte med. Att bara stalka en person trots att jag gång på gång sagt till killen att jag inte vill ha fortsatt kontakt samt att sprida lögner om mig är väl olagligt? Då har jag väl rätt att anmäla honom och begära skadestånd?